Re: Google analytics - wat houd je bij

2
Ik ben sinds kort me gaan verdiepen in het ecommerce gedeelte van GA. Ik heb zo'n trechter ingesteld maar daar zit iets niet goed. Er wordt wel gezien wanneer iets in het winkelwagentje gaat maar de andere 2 stappen (NAW invullen, afronden en betalen) worden niet gemeten. Nou is het net of iedereen weer het winkelwagentje verlaat zonder iets te kopen. Wat dus niet zo is want ik heb wel verkopen en ook de transacties worden gemeten.

Ook worden niet alle transacties gemeten trouwens. Is ook wel jammer. Is dat iets van GA of ligt dat ook aan mijn webshop systeem? Als een klant bijv. 3 verschillende prducten heeft gekocht, zie ik er maar 1 terug in GA. het totaal bedrag wordt dan weer wel goed bijgehouden. Maar de overige statistieken van aantal producten en welke producten etc. zijn zo een beetje nutteloos. Beetje jammer want het is fantastische informatie.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Google analytics - wat houd je bij

5
Via het analyse programma wat wij gebruiken houdt ik onder andere bij;
Bezoekgedrag en omzet van bezoekers die komen vanaf bepaalde sites die naar ons toe linken
Omzet per product(categorie)
Bouncerates en zulke getallen
Omzet en bezoek vanaf social media
En nog zo veel meer.. Ik kan dagenlang naar onze statistieken kijken :D

Re: Google analytics - wat houd je bij

6
Omzet kijk ik eerst naar!

Dan waar die omzet vandaan komt.

Waar komt die omzet vandaan of waar gaat het mis…

sites
campagnes
zoekwoorden
pagina's
landen
gebieden
funnels
demografie
trends
branding

Inhoud

Welke pagina's doen het goed / welke niet? waarom ?

Pagina's aanpassen. Kijken wat er gebeurd.

Maar er is maar 1 ding wat telt dat is de omzet/marge.

De rest zijn trends!

Re: Google analytics - wat houd je bij

7
Inderdaad: omzet telt. Maar dan moet je je bezoekers natuurlijk wel blij maken.
Makkelijk om grote lekken te ontdekken: Bouncerate. Moet op iedere pagina max 30% zijn. Houdt dat in de gaten bij Content, Top Content, sorteer op Bouncerate. Mogelijk is je pagina kapot of krijg je verkeer van click-sites.

Re: Google analytics - wat houd je bij

8
Tim van Steenbergen schreef:Inderdaad: omzet telt. Maar dan moet je je bezoekers natuurlijk wel blij maken.
Makkelijk om grote lekken te ontdekken: Bouncerate. Moet op iedere pagina max 30% zijn.
Waarop baseer je die 30%? Van wie moet dat?
Bouncerate is natuurlijk een heel dubbel gegeven. Je kunt zeggen dat iemand die op je site komt direct weggaat en dat dat slecht is. Je kan ook zeggen dat iemand die verder geen pagina's bezoekt kennelijk direct heeft gevonden wat hij of zij zoekt. De tijd per pagina zou je op zn minst mee kunnen nemen.

Ik heb ook nog geen reden om aan te nemen dat 30% slecht is. Wij hebben deze maand gemiddeld een bouncerate van 48%, en andere maanden ook daar in de buurt. We doen het prima in Google organisch en in AdWords. Onze conversie is bovengemiddeld.

De meeste bezoekers landen op een productpagina. Daar staat direct het bestelform, klikken ze op de bestelknop, dan zitten ze in iDeal. Niet alle kopers klikken vanuit iDeal terug naar je site (helaas). Dat zijn dus bouncers in analytics, en klanten voor ons.

Sowieso zal Google op termijn het hele verhaal omtrent pageviews en bouncerates moeten gaan veranderen. Een bezoeker bezoekt namelijk steeds minder pagina's, maar gebruikt een site. Steeds meer content wordt dynamisch geladen (met ajax oid), waardoor ze toch veel kunnen bekijken zonder meetbare pageviews.... de tijd per pagina is daardoor ook niet meer te meten... eigenlijk beetje achterhaalde meetmethodes dus :)

Re: Google analytics - wat houd je bij

9
Dag Banaan,
Vrijwel geen enkele webwinkel heeft een 1-pagina checkout. Jullie zijn daarmee een uitzondering op de regel. Dat jouw site het goed doet vind ik fijn voor je. Zeker Google Organic vind ik nog altijd een gevecht. Ik kom zelf met moeite op 100 organic bezoekers per dag en dat stijgt maar matigjes.

Dat neemt niet weg dat voor iedereen met een shop zonder 1-pagina-checkout een 'bounce' gewoon een bezoeker is die meteen weer weggaat. Het liefst heb je je aantal bounces dus op de (onrealistische) 0%. Die 30% is mijn eigen grens. Als een pagina daarboven komt onderneem ik actie. Uit Google Analytics haal ik dat de grote sites het meestal tot 20% weten te beperken. Later als ik groot ben wil ik dat ook.

Groeten allemaal,
Tim van Steenbergen,
http://www.underfashion.nl/

Re: Google analytics - wat houd je bij

10
Tim van Steenbergen schreef:Dag Banaan,
Vrijwel geen enkele webwinkel heeft een 1-pagina checkout. Jullie zijn daarmee een uitzondering op de regel.
Sorry? een 1 pagina checkout is de regel... niet de uitzondering... Je moet het de klanten zo makkelijk mogelijk maken om hun geld in jou portefeuille te krijgen. Een checkout van drie tot vier pagina's geeft de klant 4 of 5 extra momenten om na te denken over de aankoop. Die wil je niet.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Google analytics - wat houd je bij

11
Wat ik bedoel te zeggen is dat je zelfs een checkout in 4 stappen kunt hebben, zonder dat er sprake is van meerdere pagina's. Je ziet dat in de reiswereld bij boekingen ook steeds meer. De boeking bestond vroeger uit een stuk of 7 pagina's, tegenwoordig gebeurt alles binnen 1 pagina, waar door middel van overlays, ajax etc dynamisch de volgende stappen worden geladen. Google ziet in zo'n geval dat hele proces nog steeds als 1 pagina.
Mensen die direct op een productpagina landen, en dan direct kopen, terwijl je hele checkout proces dynamisch verloopt, zullen gezien worden als bouncers omdat ze maar 1 pagina bezocht hebben, terwijl ze in werkelijkheid een heel orderproces doorlopen hebben.
Om die reden denk ik dat de bouncerate op den duur door de werkelijkheid wordt ingehaald, en Google er steeds minder waarde aan zal moeten gaan hechten.

Re: Google analytics - wat houd je bij

13
Ik denk niet dat ze er nog nooit van gehoord hebben, sterker nog, ze gebruiken het zelf veelvuldig.
Alleen is de situatie nu veranderd. Je moet nu een aanpassing doen zodat Google toch kan meten wat ze willen meten, terwijl "vroeger" Google zich aanpaste aan hoe er gewerkt werd.
Uiteraard ken ik dit soort oplossingen wel, maar niet op iedere site zal dit toegepast worden. Bovendien maakt deze manier van meten het manipuleren van de bouncerate ook makkelijker mogelijk, waardoor ik denk dat de waarde van de bouncerate in de rankings wel zal moeten verminderen, gewoon om dat deze steeds onbetrouwbaarder wordt...

Re: Google analytics - wat houd je bij

14
@Banaan, ik wilde er gewoon even op wijzen. Liever volgens het boekje van Google (RTFM) dan dat eindeloze gespeculeer over wat Google nu precies meet en weegt. We worden al te veel en te vaak geplaagd met een ongewenste personificatie die Google verheft tot een Almachtig Opperwezen dat iets "ziet" of iets "weet".
StoreCore.io

Re: Google analytics - wat houd je bij

16
Tim van Steenbergen schreef:@eentje. Kijk eens naar BOL en Wehkamp: meerdere pagina's in de checkout-procedure. Net als vrijwel alle andere winkels.
Zodra mijn eigen winkels net zo groot zijn als BOL & Wehkamp ga ik ook weer terug naar een multi page checkout...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Google analytics - wat houd je bij

18
Praten we hier over de Bouncerate op een checkout pagina? Daar landen ze toch niet?

Dat heet toch uitstap percentage.

ivm met de "vouw" gaan toch meer sites weer over op meer pagina's in de checkout. Ik ben er ook niet fan van liefst maar 1 pagina. Maar de metingen zijn zo slecht nog niet. Wellicht is het nog te vroeg maar met de komst van steeds meer tablets kan het wel een overweging zijn om daar naar te gaan kijken.