Retour sturen levensmiddelen

1
Zoals de meesten wel weten verkopen wij levensmiddelen.

Hoe zit dat nou met het retoursturen? Klanten hebben dus het recht zich binnen 7 werkdagen te bedenken. Dit moet op de site staan.

Maar als zij binnen die 7 werkdagen eem verpakking open maken....en ze bedenken zich dan...hebben ze dan nog steeds dat recht? Mag ik op de site zetten dat dit recht alleen geldt op ongeopende verpakking?
Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?
U krijgt geen bedenktijd als u een van de volgende producten op afstand koopt:

* reizen die u op internet boekt tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften
* producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak
* producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
* Sluit u een dienst af die u meteen wilt laten beginnen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Dan hebt u geen bedenktijd.

Bron: http://www.consuwijzer.nl/Consumententh ... op_afstand
Dus ik kan op mijn webwinkel plaatsen dat op alle etenswaren geen recht op retourneren is?
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!

Re: Retour sturen levensmiddelen

2
De uitsluiting is voor producten die snel bederven. Dus ik denk dan dat verpakte waren die enkele maanden houdbaar zijn, daar niet onder zullen vallen. Het lijkt me wel meer dan logisch dat je de verpakking niet open mag maken. Ik zou dat ook gewoon zo in de voorwaarden zetten.

Weet niet of je al mensen hebt gehad die iets retour wilden sturen? Maar ik kan me niet voorstellen dat je daar problemen mee krijgt. Je moet ook bedenken dat het de klant toch die 6,75 aan verzendkosten kost. Ik zou me er niet te druk om maken.

Re: Retour sturen levensmiddelen

3
Je kan in je voorwaarden zetten dat voedingsmiddelen niet geretourneerd morgen worden, dat mag.
De vraag zit hem meer in; wat ga je doen als iemand evengoed voedingsmiddelen retour zend?

Wij hebben eenzelfde iets met op maat gemaakte artikelen. Die mogen ook niet retour maar toch zend iemand zoiets wel eens retour.

Re: Retour sturen levensmiddelen

4
Mjah heb nog niemand gehad hoor :)

Ik wilde mijn site laten keuren en die was op 1 punt na goed. Ik moest de retourvoorwaarden nog een keer buiten de av plaatsen in begrijpelijke taal. Hier ben ik nu mee bezig maar wil wel even de uitzonderingen weten. Ik las ook ergens dat ik niet mag verplichten dat verpakkingen niet geopend mochten worden. Dat hier alleen een uitzondering voor software voor was.

Ik heb echt zoiets van....euh als het geopend is...zijn ze te laat. Maar wat is nou wettelijk zo?
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Retour sturen levensmiddelen

5
Wouter Hol schreef:Je kan in je voorwaarden zetten dat voedingsmiddelen niet geretourneerd morgen worden, dat mag.
De vraag zit hem meer in; wat ga je doen als iemand evengoed voedingsmiddelen retour zend?

Wij hebben eenzelfde iets met op maat gemaakte artikelen. Die mogen ook niet retour maar toch zend iemand zoiets wel eens retour.
Wat doe je er dan mee? Gewoon de klantvriendelijkste manier? Ik wil heel klantvriendelijk zijn hoor maar als men een verpakking opent, heb ik het gevoel dat ze het wel de goede vinden. Ze kunnen het toch ook al aan de verpakking zien of het de goede is?

Uiteraard is het anders als een product niet goed meer is, wij moeten dit uiteraard vergoeden. Maar als ze de verpakking openen en komen er dan pas achter dat het niet het product is wat ze wilden?
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!

Re: Retour sturen levensmiddelen

6
Vorig jaar heeft een onderzoek van de Consumentenbond plaatsgevonden onder driehonderd webwinkels en is bekeken in hoeverre deze sites zich aan de Wet koop op afstand houden. De resultaten waren schrikbarend. Zo werden consumenten in 37% van de gevallen niet gewezen op het recht om de koop binnen zeven werkdagen te ontbinden. En als er al een termijn werd genoemd, dan betrof dit in de helft van de gevallen een te korte termijn. Bedrijven snijden hiermee zichzelf in de vingers: het wettelijke gevolg hiervan is namelijk dat de consument opeens een bedenktijd van drie maanden heeft! Verder bleken veel webwinkels andere voorwaarden te hanteren die niet rechtsgeldig zijn: het in rekening brengen van kosten voor ontbinding tijdens de bedenktijd of de eis dat de verpakking niet mag worden geopend (geldt alleen voor software en audio- en video-opnames). Verder ontbraken dikwijls gegevens zoals telefoonnummer of adres van de verkoper. En in maar liefst 85% van de gevallen werd onvoldoende informatie over de te leveren producten of diensten gegeven.
Hier staat in over dat niet mogen eisen van de geopende verpakking.

Bron: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1977

Maar dat is toch raar?

Stel dat wij de Poptarts verkopen en men eet er 1 pakje uit en sturen het dan terug...moeten wij dan het bedrag terugstorten? Dacht het niet!
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!

Re: Retour sturen levensmiddelen

7
Geopende verpakking geld alleen bij 'gewone' producten, niet bij voedingsmiddelen. Voor voedingsmiddelen zorgt de verpakking immers voor de houdbaarheid er van. Dat is ook deels de reden dat deze producten uitgesloten zijn van de zichttermijn.
PeterPastoor schreef: Wat doe je er dan mee? Gewoon de klantvriendelijkste manier?
Wij vergoeden dan meestal een percentage of geven korting op de eventueel nieuwe bestelling.

Re: Retour sturen levensmiddelen

8
Ik vind ook dat je deze regel 'niet ruilen' zonder problemen kunt toepassen. Ik vind het eerlijk gezegd ook risicovol om het wel te doen. Mensen doen rare dingen tegenwoordig. Stel je voor dat iemand iets raars met het potje uithaalt en dan weer terugstuurt. Moet er niet aan denken.
De bedragen op je site zijn bovendien zo laag dat het geen halszaak is wanneer je toch een verkeerde smaak hebt gekozen o.i.d. vind ik.
Ik ga zelf ook zelden naar een supermarkt terug en dan alleen wanneer een product niet deugt.

Ik doe meestal niet moeilijk over retourneren of bij klachten die niet terecht zijn naar mijn idee. Ik vergoed dan toch of zoek een passende oplossing om de klant tevreden te houden. Ik verkoop dan ook een ander artikel maar toch.