Maakt u gebruik van Google Analytics

Ja
Totaal aantal stemmen: 10 (59%)
Ja, alleen doe er niets mee
Totaal aantal stemmen: 5 (29%)
Ja, ik maak er optimaal gebruik van
Totaal aantal stemmen: 1 (6%)
Nee
Totaal aantal stemmen: 1 (6%)
Nee, gebruik een alternatief (Geen stemmen)
Totaal aantal stemmen: 17

Tips voor Google en Webshop eigenaren

1
Ik vond dit forum bij toeval en zag dat er nogal wat vragen waren over online marketing. Om iets meer duidelijkheid te krijgen wil ik hier helpen met mijn kennis.

Er zijn mijn inziens 2 zaken welke je zeker moet hebben als webshop eigenaar, dit zijn gratis tools;

1. Google analytics http://www.google.com/analytics
2. Google's webmaster tools http://www.google.com/webmasters/tools

1. Google Analytics

Ik denk dat 95% van de webshop eigenaren analytics wel kent, en ik ga er van uit dat het overgrote deel het ook al geïmplementeerd heeft. Echter is alleen aanzetten niet voldoende, je moet er meer mee doen dan alleen dat.

Begin in ieder geval met de basis zaken, zet de e-commerce module aan, meet je interne zoekopdrachten, stel filters in (anders meet je jezelf bijvoorbeeld). En zet de standaard instelling dollars op euro's.

Is dit lastig wil ik dit ook wel gratis en vrijblijvend voor webshop eigenaren doen. Dit is mijn inziens pas de basis, je moet namelijk ook doelen instellen, meerdere filters, aangepaste rapporten & segmenten.

Als je ingelogd bent in je Google account open dit rapport eens; http://www.bit.ly/hJeI2x

Hiermee zie je welke verkeersbronnen omzet voor je webshop genereren.

2. Google's webmaster hulptools

Misschien nog niet bij iedereen goed bekend, hiermee krijg je inzicht in wat Google van je webshop vindt en welke posities je hebt met bepaalde zoekwoorden. Dit in combinatie met analytics is het een zeer krachtig middel. Zie http://www.bit.ly/fgLB0S voor uitgebreide uitleg.
Evoworks is gespecialiseerd in [url]http://www.evoworks.nl]e-commerce marketing[/url]. Wij ondersteunen webwinkels bij het halen van maximaal resultaat.

Re: Tips voor Google en Webshop eigenaren

2
Ik mis eigenlijk nog een stemoptie. Ja, we gebruiken Google Analytics, maar daarnaast heb je beslist nog andere statistieken nodig. Google meet enkele voor marktonderzoek onmisbare kerncijfers niet. Internetbureaus die zich blindstaren op Google, presteren daardoor helaas nog te vaak ver onder de maat.
StoreCore.io

Re: Tips voor Google en Webshop eigenaren

3
Ward, je hebt gelijk betreft de opties van het stemmen, je kunt er maximaal 5 toevoegen, dus daarom deze.

Je moet je inderdaad niet blind staren op Google, het is een mix waar je verkeer vandaan moet komen. Het was ook totaal niet de bedoeling om het zo te laten lijken dat Google de enige verkeersbron was. Maar ik wou de (voor meeste webshops) grootste verkeersbron wat inzichtelijker maken.
Evoworks is gespecialiseerd in [url]http://www.evoworks.nl]e-commerce marketing[/url]. Wij ondersteunen webwinkels bij het halen van maximaal resultaat.

Re: Tips voor Google en Webshop eigenaren

4
Helder, dan bij deze dus Ja gestemd. Google Analytics is een prima tool, niets mis mee, zolang je maar verder kijkt dan de neus van Google lang is. A fool with a tool is still a fool, zou je anders moeten zeggen.

Heel wezenlijke gegevens zoals geslacht en leeftijd haal je niet uit Google Analytics, wel uit je klantgegevens (vooropgesteld natuurlijk dat je die een beetje fatsoenlijk inricht). Die klantgegevens kun je vervolgens relateren aan verkoopstatistieken en aan bezoeken, pageviews, enzovoort, enzovoort. Ook daarvoor moet je opnieuw zelf statistieken verzamelen; Google Analytics komt er maar marginaal aan te pas.

Om het niet te theoretisch te maken, zal ik een voorbeeld geven. Uit onze verkoopstatistieken blijkt dat vaders vaak één groot en duur cadeau kopen. Moeders stellen bestellingen veel vaker samen uit meerdere goedkopere cadeautjes. Dat zijn bruikbare statistieken waarmee je als webwinkelier of online marketeer concreet iets kunt doen. Je zou bijvoorbeeld de presentatie van producten en de route door het winkelwagentje dynamisch kunnen aanpassen aan ander koopgedrag. Daarmee maak je snel grotere slagen dan met het simplistische turven van "klanten die dit product kochten, bestelden ook ..."

Tweede voorbeeld is het vinden van marktsegmenten in product/markt-combinaties. LEGO DUPLO verkopen we vooral aan jonge moeders, op enige afstand gevolgd door oma's; vaders komen er bij het kopen van speelgoed voor peuters en kleuters nauwelijks aan te pas. Daar staat tegenover dat we LEGO Star Wars weer juist vooral veel verkopen aan vaders van jongens van 8 t/m 14 jaar en aan fans en verzamelaars (vrijwel uitsluitend werkende mannen, meestal van 25 t/m 35 jaar).
StoreCore.io
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

Re: Tips voor Google en Webshop eigenaren

6
Martijn het is niet de bedoeling om hier te gaan spammen over je eigen site/blog. (en zeker niet op een manier van een "klant" te spelen )
Er zijn andere topics waar je jezelf kan voorstellen op een eerlijke manier.