Welke marketing automation software gebruik jij en waarom?

1
Ik ben benieuwd: Welke marketing automation software gebruiken jullie en waarom heb je hiervoor gekozen?

Was het een bewuste keuze op basis van functionaliteit, prijs of integraties? Of is het meer iets waar je ooit mee begonnen bent en waar je eigenlijk in bent blijven hangen? En hoe gebruik je het? Stuur je er alleen periodiek een nieuwsbrief mee naar je hele lijst, of ben je echt bezig met automations?

Zelf ben ik bekend met Mailchimp, ActiveCampaign en Mautic. Mautic vind ik heel interessant omdat het open source is en je niet zit met de onvoorspelbaarheden van grote saas partijen. Brevo, Nextmessage en Reloadify zie ik steeds vaker voorbij komen maar weinig echte ervaring mee.

Ik hoor graag jullie ervaringen.
https://www.firemultimedia.nl

Re: Welke marketing automation software gebruik jij en waarom?

2
Oe dit is mijn gebied! Bereid je voor op wat jargon haha.

Wij gebruiken Customer.io.

De keuze voor hen is omdat hun platform veel meer zichtbaarheid geeft aan wat er onder de motorkap gebeurd en je veel meer vrijheid geeft om automations te bouwen. Dat heeft voor- en nadelen, afhankelijk van hoe je je MA platform wilt gebruiken. Ze noemen het zelf geloof ik het platform voor "tech savvy" marketeers. Dat is zeker geen understatement, ten opzichte van de concurrentie heb je veel meer technische kennis nodig om het platform te kunnen bedienen. Andere platformen bieden onder het mom van "gebruikersvriendelijkheid" out-of-the-box automations (zoals een abandoned cart). Alleen geven ze je dan niet de mogelijkheid om die te optimaliseren of kunnen ze zelfs geen uitleg geven als bijvoorbeeld de send rate opeens met 30% zakt zonder dat andere metrics dat staven. Dat is de reden dat we afgestapt zijn van de vorige provider.

Je moet de automations in Customer.io in principe vanaf scratch bouwen. Voor ons is dat precies wat we nodig hebben, maar voor kleinere spelers of minder technische gebruikers kan dat een groot nadeel zijn. Op het moment dat je er enkele gebouwd hebt en je alle data in Customer.io hebt zitten is het relatief eenvoudig om een nieuwe automations te bouwen.

Alles is event based. Wij hebben een CDP er voor staan die de events van verschillende bronnen verzamelt en ze vervolgens streamt naar Customer.io. Customer.io heeft sinds een jaar of 2 ook hun eigen CDP (ik meen inclusief in elk contract?) die wellicht voor de meeste gebruikers al goed genoeg is.
We vullen dit aan met wat reverse ETL modellen die data inladen zodat de marketeers in principe alle data die ze nodig hebben tot hun beschikking hebben. Ze kunnen dan op eigen houtje audiences bouwen en nieuwe automations ontwikkelen.

We hebben momenteel zon tien tot twintig automations draaien en pompen er miljoenen mailtjes, smsjes en in-app messages per week uit.

Re: Welke marketing automation software gebruik jij en waarom?

3
Ik gebruik zelf ActiveCampaign en ben daar over het algemeen best tevreden over. We gebruiken het niet alleen voor het periodiek versturen van nieuwsbrieven, maar ook actief voor segmentatie van onze doelgroep en voor het opzetten van uitgebreide automations.

Daarnaast hebben we ActiveCampaign via de API geïntegreerd met onze eigen software, zodat we automatisch data kunnen synchroniseren en bepaalde acties kunnen triggeren op basis van gebruikersgedrag. Dat werkt over het algemeen prima, al merk je soms wel dat de interface (vooral bij het bouwen of aanpassen van automations) behoorlijk traag kan zijn. Zeker bij wat complexere flows moet je soms even geduld hebben. De support is helaas nog trager, dus als er echt iets misgaat of je snel antwoord nodig hebt, is dat wel een frustratiepuntje.

De keuze voor ActiveCampaign was voor ons een combinatie van prijs en functionaliteit. Het biedt veel voor wat het kost, zeker als je wat verder gaat dan alleen nieuwsbrieven en ook de automation- en segmentatiefuncties echt benut. Integraties met andere tools zijn ook redelijk goed geregeld, en via de API kun je er nog veel meer uithalen.

Brevo, Nextmessage en Reloadify heb ik zelf nog nooit mee gewerkt.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Heyloha | De AI-Agent die 24/7 zorgt voor blije klanten. Check: https://heyloha.ai