Dropshipping?

1
Ik lees op dit forum vaak over dropshipping en heb op wikpedia er al wat info over gezocht. Maar ik vroeg me af: Hoe kan het dat jouw leverancier je een bepaalde korting geeft als jij iets verkoopt op je eigen site wat de leverancier vervolgens naar de klant verstuurd? Dan heeft de leverancier toch geen winst?
De mooiste posters koop je bij Posterhouse.nl!

Re: Dropshipping?

4
Weet wel alle juridische implicaties van dropshipping.

- jij bent verantwoordelijk voor deugdelijk transport ookal transporteer jij het zelf niet
- jij bent verantwoordelijk voor service, garantie en omruilen

en zo zijn er nog een paar zaken. De dropshipper heeft hier niets mee van doen ookal regelt de dropshipper de spullen en het transport. Daarom neemt de dropshipper ook genoegen met een kleine marge aangezien de dropshipper ook enorm veel minder risico loopt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Dropshipping?

6
zo simpel gaat dat niet.
Je kunt niet zo makkelijk van de een naar de ander hoppen (hopshipping). Je moet het van te voren zorgvuldig aanpakken. Weten met wie je in zee gaat, doe hier onderzoek naar.
Je hebt een vast aanbod (neem ik aan) in je webshop dat je niet zomaar kan veranderen lijkt mij.

Ik ben zelf niet zo wild van drophsipping omdat ik graag de controle in eigen hand houd, maar snap dat het een makkelijke manier lijkt om iets te verkopen zonder veel te hoeven investeren.
Lees de topics maar eens op dit forum voor je er aan begint zodat je wat meer voorkennis hebt.

Re: Dropshipping?

8
Ik ben er ook mee bezig, maar dat het een makkelijke manier is vind ik niet. Webwinkel en marketing zijn grote kostenposten.

Ik ga naar het buitenland (Azië). Ik wil gebruik maken van bestaande voorraden.

Ik zie dropshipping meer als een samenwerking. Ik de site en de marketing, de andere partij de voorraad en het verzenden.

Als een partij al de voorraad heeft en de logistiek op orde heeft. Waarom alles 2 keer doen. Duidelijke afspraken dat men niet elkaars concurrenten wordt. Dit kan in dit geval omdat ik niet in Nederland actief ben.

Bij dropshipping denkt men aan lage marges, maar is dat wel zo? Als er al een bestaande voorraad is waarom die 2 keer aanleggen. Ik heb het hier niet over de reguliere dropshipping leveranciers dat zijn gewoon oplichters.

Maar als een webwinkel al voorraad heeft en goede logistiek. Waarom de grens niet over? Je hebt het al. Dat is waar ik mee bezig ben.

Re: Dropshipping?

10
Of het oplichters zijn weet ik niet.

Maar als ik zie wat de waarde van de producten is. 2,95 tot 30,95 Stel dat je iets verkoopt voor 40 euro. Dan moet je de order ontvangen. Zelf gaan bestellen op die site. Risico is voor jou. Verzending, fraude enz. enz.

Tel je alles wat hou je dan over?

Je buurman kan dat ook. Vele spelers op dezelfde markt.

Deze constructie is alleen voor de dropshipper van belang.

Niet doen dus.

Alleen doen als je de enigste bent die het in NL mag doen online.

Re: Dropshipping?

11
johnverbeek schreef:Als er klachten komen stop ik gewoon de contacten met de dropshipper en zoek ik een andere ;)
en hoe ga jij die klachten oplossen? De klant heeft geen boodschap aan jou dropshipper... sterker nog daar hoeft de klant niet eens een boodschap aan hebben. JIJ bent verantwoordelijk voor producten die jij niet gezien, gevoeld of geroken hebt...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Dropshipping?

12
Maar ik weet nog helemaal niet of mijn producten goed gaan verkopen en als ik bij de groothandel vantevoren wat ga inkopen en niemand koopt mijn stuff dan ben ik er ook mooi klaar mee.
De mooiste posters koop je bij Posterhouse.nl!

Re: Dropshipping?

13
eentje schreef:
johnverbeek schreef:Als er klachten komen stop ik gewoon de contacten met de dropshipper en zoek ik een andere ;)
en hoe ga jij die klachten oplossen? De klant heeft geen boodschap aan jou dropshipper... sterker nog daar hoeft de klant niet eens een boodschap aan hebben. JIJ bent verantwoordelijk voor producten die jij niet gezien, gevoeld of geroken hebt...
Daar heb je gelijk in, maar dan vergoed ik gewoon het product. Als ik zeker weet dat mijn bedrijf goed loopt kan ik altijd nog van tevoren inkopen, maar nu liever niet
De mooiste posters koop je bij Posterhouse.nl!

Re: Dropshipping?

14
Mijn stelling luid al jaren; met dropshipping is nog nooit een webwinkel groot geworden. Er is nog nooit iemand geweest die mij het tegendeel kon bewijzen.

Re: Dropshipping?

17
Dus een dropshipper. Dat is natuurlijk ook het gevaar doe je het goed gaan ze het zelf doen.

Zelf verkopen heb ik nog niet gehoord wat er wel gebeurd is dat ze zelf de logistiek willen gaan doen. Dus je legt jou voorraad bij hun in het magazijn :?:

Er zijn er nog meer. En succesvol. Ik las ergens dat er nu een uit de VS komt die met handgemaakte spullen komt.

Het blijkt dus wel te werken. Alleen noemen ze zich verkoop sites. Maar het zijn sites die met dropshipping werken. Ik zie in ieder geval het verschil niet.

Re: Dropshipping?

18
Als jij een assortiment van een dropship leverancier overneemt en doet alsof jij het levert, net als de andere honderden of misschien duizenden andere klanten van die leverancier, dan hoef ik denk ik niet uit te leggen dat je een paar praktische problemen zult hebben.

Als jij jouw spullen verkoop via een groot platform als Amazon waar al miljoenen bezoekers per dag langs komen, dan is dat een wezenlijk compleet andere constructie.

Via bol.com kan dit trouwens ook met 2e hands boeken en cds etc.

Re: Dropshipping?

19
Bij mij valt het "kwartje" niet.

Affiliatie. Je genereert een bezoek en een verkoop. Bij Amazon plaats je je producten. Amazon is een platform waar je verkoopt en jij verzend ze. De risico's zijn voor jou! Amazon genereert je sale. Wat is dit, Affiliatie of dropshipping? Of gewoon Amazon :D

Ik heb erg moeite met de definitie;

Wat is nu?

Affiliatie
Dropshipping

Waar zit het verschil?

Re: Dropshipping?

20
Amazon is een platform via welke jij spullen kan verkopen. Het is eigenlijk niet anders dan marktplaats of ebay.

Praktijkvoorbeeld om verschillende methoden uit te leggen. Het is nu avond dus ik neem als voorbeeld het verkopen van een biertje.

Klassieke methode;
Jij bent webwinkelier en verkoopt biertjes via je eigen site. Je hebt een eigen magazijn met biertjes op voorraad. Jij hebt een aantal unieke punten die jouw concurrentie niet heeft en daarom koopt men biertjes bij jouw. Dit kan van alles zijn, onder andere maar niet uitsluitend; De diversiteit aan biertjes die je verkoopt, de leversnelheid, de kwaliteit van je biertjes, de prijs van je biertjes, de marketing die je voor je biertjes doet, etc. etc.

Dropshipping methode:
Jij hebt een site gemaakt en een dropship leverancier van biertjes is jouw leverancier. Je voert het assortiment van de leverancier op jouw site. Als jij een biertje verkoopt dan geef jij aan jouw leverancier door dat zij een biertje moeten versturen naar jouw klant. De klant doet zaken met jouw dus jij bent verantwoordelijk voor de levering van dit biertje en de garantie op het biertje. Alle andere klanten van de leverancier verkopen dezelfde biertjes met dezelfde levertijd en inkoopprijs. Om je te onderscheiden van alle andere klanten van je leverancier is dus zeer moeilijk, zo niet vechten tegen de bierkaai (sorry voor de rare woordspeling met het voorbeeld)
Je kan namelijk nooit de goedkoopste zijn of een uniek assortiment voeren, of sneller leveren dan de concurrentie.

Amazon/marktplaats/ebay
Jij verkoopt biertjes en dat kan via je eigen website (zie klassieke methode), maar ook via marktplaats.nl, amazon of andere sites. Het kost geld om een advertentie op deze sites te plaatsen. Soms is dat een vast bedrag, soms een percentage van de omzet of kost per click. Je maakt gebruik van de bezoekers die deze sites sowieso al hebben.

Affiliate
Jij maakt reclame voor iemand die biertjes verkoopt en ontvangt een bedrag per click, verkoop of percentage van de omzet die je genereert. Dit is in feite geen vorm van verkoop, maar een vorm van reclame maken.

Re: Dropshipping?

21
Als ik het goed begrijp

Dropshipping, verkoop je onder je eigen naam producten van een ander. Daarom ligt de verantwoording bij jou.

Affiliatie, verkoop je producten onder de naam van de verkoper. Daarom heb je geen verantwoording.

Amazon verkoopt producten onder de naam van de verkoper. Dat zou je dus affiliatie kunnen noemen. Ik weet niet of Amazon zelf ook nog verantwoording neemt over de levering.

Ik ga producten verkopen in landen buiten de Benelux.

Stel Wouter heeft een pallet HDMI kabels over. Er is vraag naar in Rusland. Ik bouw een kleine webwinkel onder mijn naam en ga die promoten in Rusland. Wouter verstuurd het.

Dat is dus dropshipping?

Ik bouw daar een webwinkel met de naam van Wouter erop.

Dan is het affiliatie ?

Re: Dropshipping?

22
Retired Member schreef:Affiliatie, verkoop je producten onder de naam van de verkoper. Daarom heb je geen verantwoording.
Nee, de affiliate (ook vaak 'partner' genoemd) verkoopt niets, maar toont een advertentie die doorlinkt naar de webwinkel van de verkoper. In ruil daarvoor ontvangt een affiliate een commissie op basis van een cost-per-sale (bij een geslaagde verkoop) of soms cost-per-click (voor het bezoek van een potentiële klant).
StoreCore.io

Re: Dropshipping?

23
Amazon is slechts een faciliterend platform. Het is eigenlijk niet anders dan Ebay. Op Ebay kan je ook je eigen winkel openen en Ebay ondersteund ook betaalmethodes. Jouw klant kan dan via Ebay, of in dit geval Amazon, afrekenen. Ebay en Amazon zijn in dit geval niet de verkopende partij.

Als je op Amazon een artikel bekijkt dan zie je de prijs staan die hij kost om hem bij Amazon zelf te kopen (indien beschikbaar) en de prijzen voor een nieuw, gebruikt en 'refurbished' (opgeknapt) exemplaar en door welke partij deze dan verkocht wordt.

Re: Dropshipping?

24
Wouter Hol schreef:Mijn stelling luid al jaren; met dropshipping is nog nooit een webwinkel groot geworden. Er is nog nooit iemand geweest die mij het tegendeel kon bewijzen.
bol.com ? wehkamp ? of denk je dat die alles uit eigen voorraad leveren. die gasten hebben voor bepaalde producten afspraken en die worden on call geleverd. just in time principe. daarom heeft bol.com bv vaak 2 dagen levertijd terwijl als het uit eigen voorraad komt het 1 dag is.

Re: Dropshipping?

25
Bol.com werkt wel degelijk met eigen voorraad. Ze zijn de grootste klant van docdata (of andersom, zo je wilt) ;) Ze zijn geen pure dropshipper. Hetzelfde geldt voor Wehkamp.
Natuurlijk zijn er wel artikelen die vanuit andere magazijnen "gedropshipt" worden zo je wilt, zoals bijvoorbeeld de boeken.

Re: Dropshipping?

26
dat klopt,ik zeg ook dat ze niet alles uit eigen voorraad doen. ze hebben afspraken met grotere leveranciers en kunnen op die manier leverings condities bedingen. idem wehkamp. just in time principe.

Re: Dropshipping?

27
Als ik het zo allemaal lees dan is er veel te doen om en rond dropshipping.
Er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan voor zoveel de Dropshipper als de Webwinkel
die het toe wil passen.
Belangrijkste is afstemming van voorraad en retouren.
Volgend jaar willen wij dat daarom juist gaan aanbieden in de Electronica branche.
Maar eens zien als het systeem staat of er dan nog zoveel belangstelling is.