Brievenbuspost of pakketpost

1
Producten die in een brievenbus doos passen verzenden wij standaard als brievenbuspost. Nu kregen wij laatst, via Kiyoh, een slechte beoordeling binnen van een klant die niet tevreden was over de verzending. Het product was gebogen aangekomen. Op zich geen probleem want het risico van verzending ligt bij ons dus boden wij aan het product om te ruilen voor een nieuw exemplaar, maar dit was niet nodig. Hij gaf ons ook de tip om iets grotere dozen te gebruiken, dit gaan wij bij dit product voortaan ook doen, waardoor het automatisch pakketpost wordt.

Maar waar het mij hier om gaat is dat hij ook niet tevreden was over de verzending omdat hij geen track & tracé code kreeg. Het verzenden van een product met track en tracé code houd automatisch in dat het als pakketpost verzonden moet worden, wat extra kosten met zich meebrengt. De pakketten die wij als brievenbuspost verzenden hebben een waarde tussen de € 30 en € 50 euro. Wat zouden jullie met die soort producten doen.

- de klant de keuze bieden om te verzenden voor € 2,30 euro zonder t&t code of voor € 6,75 euro met t&t code;
- alleen de optie pakketpost voor € 6,75 euro aanbieden;
- of alleen de optie brievenbuspost aanhouden.

De eerste optie lijkt mij een goede keus, maar ik ben bang dat mensen hier "sneller" misbruik van kunnen maken omdat ze weten dat ze geen t&t code krijgen.

Re: Brievenbuspost of pakketpost

2
Hallo,

Wij zitten meet hetzelfde "probleem".
Wij versturen ongeveer de helft van onze bestellingen als brievenbuspost, dus zonder Track/Trace.
Omdat de gem. orderwaarde van brievenbuszendingen bij ons laag is (tussen 5 en 20 euro) en de marge vrij hoog hebben we tot nu toe alle manco leveringen voor lief genomen en de klant bij problemen als beschadiging of geen ontvangst zonder discussie gecompenseerd. (mede door het feit dat manco leveringen bij TNT incidenteel voorkwamen) Zie elders op het forum hoe je "kwijtgeraakte" zendingen kunt beperken door een paar eenvoudige maatregelen.
Helaas loopt het aantal manco leveringen en met name de klacht "niet ontvangen" de laatste tijd steeds meer op (TNT) en dan vooral in de grote steden. Daarom zijn we aan het twijfelen om i.d.d de keuze bij de klant te laten dus : standaard verzending (2,-) of verzekerde verzending (6,50)
Bij standaard verzending is het risico van kosten bij beschadiging en of verlies/diefstal voor rekening van de klant. (dus geen compensatie)
Bij verzekerde verzending bovenstaand risico voor rekening van de afzender (webwinkel).
Ik weet eerlijk gezegd niet of dit juridisch mag en zoals ik al zei twijfel ik nog omdat ik het effect bij de klant niet in kan schatten.Vaak wordt informatie maar nauwelijks of niet goed gelezen en krijg je alsnog discussie achteraf.
Beschadiging van producten heb je denk ik voor een groot deel zelf in de hand.
Een tip om negatieve publiciteit te voorkomen is niet mailen maar bellen met de klant als je een mail krijgt met een klacht. Onze ervaring is dat zodra je persoonlijk op een vriendelijke manier de klant telefonisch benaderd de toonzetting meestal direct verandert en je een betere indruk krijgt.

Re: Brievenbuspost of pakketpost

3
Je kan ook een andere oplossing nemen. Altijd pakketpost maar dan via een goedkopere bezorgdienst zoals DPD of DHL-Selektvracht.

Van DHL weet ik het niet precies maar bij DPD is je pakje dan verzekerd en met handtekening, dek je gelijk twee andere punten ook af.

Wij weigeren zelfs nog iets te versturen met TNT gezien onze ervaringen hier maar dat is wat anders :wink:

Re: Brievenbuspost of pakketpost

4
Silvester schreef:Daarom zijn we aan het twijfelen om i.d.d de keuze bij de klant te laten dus : standaard verzending (2,-) of verzekerde verzending (6,50)
Stop maar met twijfelen, jij bent altijd verantwoordelijk, bij particulieren. Het is een schijnveiligheid die je creëert die wettelijk niet mag en die door klanten ook niet op prijs gesteld zal worden lijkt mij.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Brievenbuspost of pakketpost

5
Wij bieden de klant een keuze. Brievenbuspost of pakketpost met track&trace. Als ze dus kiezen voor brievenbuspost kan er geen twijfel bestaan of daar wel of geen tracking gegevens bij zitten.

Daarbij vermelden we in de bestel bevestiging nogmaals dat een track&trace code alleen bij pakketpost zit. We krijgen daardoor ook eigenlijk geen vragen of klachten achteraf.

De toevoeging "verzekerde" verzending kan je eigenlijk net zo goed weg laten inderdaad. Zet er beter bij dat de klant hierbij een tracking code krijgt. Als je klant op de hoogte is dan weet hij wel dat elke zending voor hem verzekerd is i.v.m. de regeltjes hier in NL, het is meer dat het voor jou verzekerd is...

In tegenstelling tot Meesleepbeest ben ik juist voorstander van TNT. Ik heb zelf ervaring gehad met ik geloof DPD. Was ik niet thuis en toen kon ik het pakket ophalen bij hun. En dat was op een industrieterrein op een half uur rijden. Bij TNT kan je tenminste 3 weken op het dichtstbijzijnde postkantoor terecht. Verder weinig tot geen schade gevallen in het afgelopen jaar en niet 1 pakket kwijt geraakt! Dat terwijl er dagelijks ongeveer 20 de deur uit gaan.

Brievenbuspost raakt daarentegen wel eens zoek maar dat is ook verwaarloosbaar. Op de honderden per maand kan ik de zoekgeraakte pakketjes op twee handen tellen. En dan is het nog maar de vraag of dat aan TNT lag of dat we een “slimme” klant hadden…

Re: Brievenbuspost of pakketpost

6
rudyhoff schreef:Wij bieden de klant een keuze. Brievenbuspost of pakketpost met track&trace. Als ze dus kiezen voor brievenbuspost kan er geen twijfel bestaan of daar wel of geen tracking gegevens bij zit.
Oke, maar vergoed je bij verlies en/of diefstal ook de zending wanneer deze verzonden is met brievenbuspost, of alleen als de klant het als pakket laat komen (met track/trace).
Anders lijkt mij de toegevoegde waarde van een track en trace voor de klant een dure optie bij
bestellingen met een lage orderwaarde, zeker gezien het feit dat voor de meeste mensen TNT een
betrouwbare vervoerder is.

Re: Brievenbuspost of pakketpost

7
Silvester je bent wettelijk verplicht om het volledig bedrag terug te betalen aan de klant, of een nieuw artikel te geven, ook bij een brievenbuspakket.
Je mag het zelfs niet aanklikbaar maken op je website (bijvoorbeeld optie "onverzekerd verzenden")

Wat je wel mag doen is dit:
Je zet op je site iets zoals dit: "We kunnen ook goedkoper versturen via brievenbuspost, maar dan is dit op eigen risico en moet men via mail aanvragen."

Na de bestelling ga je met je klant e-mailen hoe hij de bestelling wilt ontvangen. Dan pas zit je aan de veilige kant van verzending, en ligt de aansprakelijkheid nadrukkelijk bij de klant.

Ik zit met hetzelfde probleem (voor mijn website in aanmaak)

Ik maak houten items, de meeste mensen zullen waarschijnlijk maar 1 item kopen.
Momenteel heb ik maar 2 verschillende items (wel veel variaties)
1 item gaat +/- 15 euro kosten en 1 item +/- 30 euro
Nu is het bij mij zo dat als het pakket verloren gaat ik echt 15 en 30 euro kwijt ben, want dat zijn mijn (goedkope)werkuren+ materiaal.
Het is niet zoals bij de meeste webshops dat als je bijvoorbeeld een item hebt van 30 euro, dat het waarschijnlijk dan maar een verlies is van 10 of 15 euro op die 30 euro.

Nu wil ik in België en Nederland gaan versturen (ik ben Belg)
Dan kom ik uit via Kiala 4 euro via DPD 6 euro (ga afronden naar beneden) voor België
En 11 euro (ook naar onder afgerond)voor Nederland via DPD
Nu is mijn vraag, ga ik wel iets verkocht krijgen in Nederland?
Het zijn houten items die niet verkocht worden in de Benelux, dus geen concurrent.

Brievenbuspost is een optie, maar heb schrik voor diefstal/fraude/verloren pakketjes.
Brievenbuspost zou me 3 euro kosten in België, naar Nederland heb ik nog geen info over gevonden.

Re: Brievenbuspost of pakketpost

8
veke schreef:En 11 euro (ook naar onder afgerond)voor Nederland via DPD
Nu is mijn vraag, ga ik wel iets verkocht krijgen in Nederland?
Het zijn houten items die niet verkocht worden in de Benelux, dus geen concurrent.
Zijn er echt helemaal geen alternatieven te koop? Daar zal het voor een belangrijk deel van afhangen.

Bij € 15 verkoopprijs + € 11 verzendkosten liggen de verhoudingen erg scheef. Er zullen dan vermoedelijk kopers afhaken die denken dat de lage prijs een lokkertje is dat wordt gecompenseerd door winst op de verzendkosten.

Misschien kun je de verkoopprijs verhogen en de verzendkosten verlagen. Bijvoorbeeld € 19,50 + € 6,50 verzendkosten is exact gelijk aan € 15 + € 11.

Daarnaast kun je het natuurlijk testen door over een langere periode (enkele maanden) te experimenteren met verschillende prijsstellingen. Ik heb dat zelf ook gedaan en merkte dat € 6,75 binnen Nederland veelal te veel gevraagd is en dan ligt de gemiddelde ordergrootte bij ons ook nog boven € 80. Het hangt uiteindelijk af van de producten, maar ik vermoed dat er niet veel Nederlanders zijn die € 11 verzendkosten willen betalen voor een product van € 15 of € 30.
StoreCore.io

Re: Brievenbuspost of pakketpost

9
veke schreef:Ik zit met hetzelfde probleem (voor mijn website in aanmaak)
Nu wil ik in België en Nederland gaan versturen (ik ben Belg)
Dan kom ik uit via Kiala 4 euro via DPD 6 euro (ga afronden naar beneden) voor België
En 11 euro (ook naar onder afgerond)voor Nederland via DPD
Nu is mijn vraag, ga ik wel iets verkocht krijgen in Nederland?
Het zijn houten items die niet verkocht worden in de Benelux, dus geen concurrent.
Je zegt ik heb geen concurentie en als ik het goed begrijp zijn je producten handgemaakt.
Dan zou ik de verkoopprijs hoger inzetten en zorgen dat je productpresentatie, productinformatie en service van het hoogste niveau zijn. Je klanten moeten het gevoel krijgen dat ze een exclusief product kopen. Ik denk in jou geval dat je marge dusdanig moet zijn, dat je verzendkosten en eventuele retourzendingen ruim gedekt moeten zijn in je verkoopprijs. Gewoon proberen en niet niet de goedkoopste willen zijn !
Wat betreft de stelling brievenbuspost i.c.m. risico bij klant ga ik toch maar door zoals we altijd gedaan hebben, dus de manco's blijven compenseren en voor lief nemen.

Re: Brievenbuspost of pakketpost

10
Ik denk dat ik dan maar wat meer ga vragen, want vraag zo al te weinig voor mijn werkuren.
Dan ga ik voor België 5 of 6 euro transport vragen en voor Nederland 7 of 9 euro (beide met handtekening en track and trace) Kiala waarschijnlijk ook nog, vind ik handig voor mensen die onder de werkuren niet thuis zijn.

Re: Brievenbuspost of pakketpost

11
Silvester schreef:Oke, maar vergoed je bij verlies en/of diefstal ook de zending wanneer deze verzonden is met brievenbuspost, of alleen als de klant het als pakket laat komen (met track/trace).
Anders lijkt mij de toegevoegde waarde van een track en trace voor de klant een dure optie bij
bestellingen met een lage orderwaarde, zeker gezien het feit dat voor de meeste mensen TNT een
betrouwbare vervoerder is.
Altijd. Moet ook wel volgens de regels. Pakket met track en trace is meer voor mensen die graag op de hoogte blijven en de levering is vaak wat sneller. Briefpost kan wel eens 3 dagen onderweg zijn. Er zijn altijd mensen die het op prijs stellen om een code te krijgen, al moeten ze daar wat meer voor betalen. Soms heb ik wel eens een bestelling van 10 euro orderwaarde met dus 5.95 verzendkosten. Ja, ze kiezen er zelf voor...

Re: Brievenbuspost of pakketpost

12
veke schreef: Nu wil ik in België en Nederland gaan versturen (ik ben Belg)
Dan kom ik uit via Kiala 4 euro via DPD 6 euro (ga afronden naar beneden) voor België
En 11 euro (ook naar onder afgerond)voor Nederland via DPD
Nu is mijn vraag, ga ik wel iets verkocht krijgen in Nederland?
Het zijn houten items die niet verkocht worden in de Benelux, dus geen concurrent.

Brievenbuspost is een optie, maar heb schrik voor diefstal/fraude/verloren pakketjes.
Brievenbuspost zou me 3 euro kosten in België, naar Nederland heb ik nog geen info over gevonden.
Ik ga ook vanuit België verzenden, via Taxipost
zij rekenen iets minder dan 5 euro voor België en tussen 7 en 8 euro voor Nederland (afhankelijk van gewicht)
Als je meer dan 500 pakketten per jaar verstuurt, dan betaal je nog lagere tarieven.

Re: Brievenbuspost of pakketpost

13
bij Bpost staat Taxipost naar Nederland vanaf 7.58
Dat is waarschijnlijk voor de kleine pakjes die bijna niets wegen.
Als ik bij hun Kilopost kijk tot 5 kg dan kost het al 15 euro.


Als dan ook nog verzekerd+ handtekening wilt ben echt wel veel kwijt.
Dus Bpost is te duur.

Ga jij alles onverzekerd en zonder handtekening versturen?
(Bij 3 euro verschil bij kleine pakjes en misschien 0 euro bij grote pakjes)

Re: Brievenbuspost of pakketpost

14
Tussen 7 en 8 euro is voor pakketten tot 2 kg, daar zal ik meestal wel onder zitten, denk ik.

Handtekening is inderdaad nog als optie erbij te nemen, dat kost 0,50 extra voor België en 1,50 voor EU (maar dan wel ineens met verzekering erbij) en buiten EU 2,-


Zelf weet ik nog niet of ik altijd met handtekening ga doen, of vanaf welk bedrag wel, daar ben ik nog over aan het denken. Zelf heb ik al heel veel pakjes besteld en ontvangen; maar zelden een handtekening erbij, tenzij het om een groot bedrag gaat.

Re: Brievenbuspost of pakketpost

15
ik zou toch maar eens opnieuw vragen, aangetekend naar Nederland kost veel meer.
http://www.bpost.be/site/nl/business/pr ... ices.html#
Als je die prijzen ziet, moet je janken :|

Ook geen schrik voor mensen die gewoon zeggen dat ze hun pakje niet gekregen hebben?
Denk dat er ondertussen velen zijn die dat trucje gebruiken.
In België kennen ze dat nog niet zo veel, maar in Nederland wel ;-) (omdat ze daar ook al langer en meer online kopen)

Re: Brievenbuspost of pakketpost

17
Als je de verzending van je pakketten uitbesteedt aan een fulfilment partij, kun je profiteren van de inkoopvoordelen die zij aanbieden, doordat zij volumecontracten hebben bij de vervoeders. Dit kan een paar euro per pakket goedkoper zijn.
Zeker voor een bestemming als Belgie
MCS Fulfilment, de totaaloplossing voor webwinkeliers.
E-fulfilment voor webshops. Opslag, inpakken en verzenden