Meest gebruiksvriendelijke webwinkel open source software

1
- Welke webwinkel open source software vind jij, als gebruiker het meest gebruiksvriendelijkst?
- En wat vindt je er specifiek gebruiksvriendelijk aan?
- Wat vind jij als gebruiker van een webwinkel het belangrijkste van de software, waar het aan moet voldoen.
- Misschien ben je momenteel tevreden met je huidige webwinkel software, is er misschien wel iets wat je anders zou willen, kwa mogelijkheden?

Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de techniek, die er achter zit..hoe je het moet installeren, de codes, templates, koppelingen, enz. maar dus echt puur het gemak om artikelen toe te voegen, hoe ervaar je de checkout methode, het inloggen op de webwinkel module, cms mogelijkheden, communicatie mogelijkheden naar de klant, enz..dus niet als webdesigner, niet als klant, maar webwinkel eigenaar en gebruiker van de webwinkel software.

Zelf zit ik voornamelijk aan de technische kant en ben me nog niet zo bewust van wat de gebruiker nu eigenlijk als gebruiksvriendelijk ervaart, daar zou ik graag inzicht in willen krijgen.

Re: Meest gebruiksvriendelijke webwinkel open source softwar

2
Het mooie aan een open source software is dat je alles aan de software kan aanpassen. Ik kan bijvoorbeeld in Zen-Cart heel makkelijk complete categorieeen kopieren of verplaatsen. In de standaard versie van die software is dat niet mogelijk.

Het idee van open source is dat je een basis hebt en dat je die naar jouw wens aan past, niet dat je een basis pakket neemt en het daar bij laat (hoewel dat in theorie zou kunnen) ;)

Als je echt wilt weten welke van de basisversies van de software het best is, dan zou ik ze gewoon 1 voor 1 uitproberen. Kost niets, alleen een weekend aan tijd :) Heb ik ook ooit gedaan.

Re: Meest gebruiksvriendelijke webwinkel open source softwar

3
Wij gebruiken zelf Magento als software voor onze webwinkels.

Voor ons was hét grote voordeel van magento meerdere webwinkels vanuit 1 backend kunt draaien. Erg overzichtelijk dus. Verder de grote flexibiliteit in functies en natuurlijk de prijs. (gratis als je alles zelf doet)

Wat belangrijk is voor het kiezen van de software, en als je het zelf gaat maken/onderhouden, is de community die erachter zit. Bij magento is dit bijvoorbeeld heel groot en levendig. Op elke vraag heb ik tot nu toe een antwoord kunnen vinden in de diverse forums. Houd er wel rekening mee dat dit vrijwel altijd in het engels is.

Opensource is eigenlijk voor iedereen wel aan te raden omdat je niet gelimiteerd bent in mogelijkheden en functies. Heb je een nieuwe functie nodig, dan is dat mogelijk, en meestal zelfs heel gemakkelijk met een van de velen extensies of plugins. Soms moet je wel betalen voor deze plugins, maar dit kost ook niet het meeste. Je rekent veelal af in dollars wat het ook nog wat voordeliger maakt.

Als je zelf niet thuis bent in css, php, of html dan moet je wel goed bedenken dat je meer geld kwijt bent aan een bedrijf wat de shop voor je maakt en onderhoud. Als je dit allemaal zelf kan is het mogelijk een opensource webwinkel zonder kosten te hebben. Puur hosting moet je dan betalen, de rest kost niets. Behalve tijd uiteraard.

Ik kan Magento aanbevelen vanwege de velen mogelijkheden en functies. Daarbij zeg ik wel dat ik de andere systemen alleen een paar dagen heb uitgetest en daar niet verder op in ben gegaan. De keuze viel al snel op magento.

Bij deze opensource software is het belangrijk dat je goede hosting hebt. Daar moet men zich niet op verkijken. Dit kan bij een kwalitatieve server nog best in de papieren lopen waardoor een "gratis webwinkel" eigenlijk niet al te letterlijk genomen mag worden.

Re: Meest gebruiksvriendelijke webwinkel open source softwar

4
Beste BeOriginal,

Ik ben wat webshops betreft echt een groentje en misschien kan je de mening van een beginneling gebruiken. Ben eerst begonnen onder licentie (Strato & Shoppagina) daarna Open Source (Joomla incl. Virtuemart), maar dit gaf juist teveel mogelijkheden. Hierdoor zag ik door de bomen het bos niet meer. Hierna ben ik maar begonnen met Opencart.

Dit CMS was voor mij heel duidelijk en overzichtelijk. Alle menu's spraken voor zich en zo kon ik m'n weg heel goed vinden, zelfs zonder handleiding. Er is ook een goed forum met een grote NL community. Ik weet dat Joomla dit ook heeft, maar op het Opencart-forum vond ik m'n antwoorden heel snel terug. Opencart geeft me (op dit moment) precies wat ik nodig heb.

De dingen waar ik zelf niet uit kwam, zoals HTML & PHP aanpassingen en installeren van Ideal heb ik tegen betaling laten doen. Gelukkig had ik iemand gevonden die met een schappelijke prijs kwam en alle aanpassingen netjes in een PDF heeft teruggekoppeld. Modules en templates zijn overigens ook op het forum te vinden, sommige tegen een kleine betaling. Ik vond het wel zo netjes om een template via de Opencart site aan te kopen, zodat dit ook bijdraagt aan de ontwikkeling van Opencart.

Ik denk dat mijn volgende stap is om Magento te proberen en een goeie hosting te vinden. Ik ben van mening dat je alles een beetje geprobeerd moet hebben om een goed beeld te krijgen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Meest gebruiksvriendelijke webwinkel open source softwar

5
Bedankt voor jullie reactie, ben inderdaad meer op zoek naar de gebruikers ervaringen van webshop eigenaren.

Onlangs heb ik een webshop verkocht gebaseerd op joomla en virtuemart. Voor mij is alles simpel en vanzelf sprekend. De gebruiker die het ging gebruiken (overnam), was min of meer digibeet, niet om neerbuigend te doen over mijn klanten,..maar ik had dat wel onderschat. Dit is voor mij een bewust wordings momentje, zo noem ik het maar even. Dit heeft bij mij er toegeleid dat ik de zaken vanuit een ander perspectief wil gaan bekijken, zodat ik ook klanten kan ondersteunen die totaal geen affiniteit hebben met computers, internet, webshops enz, maar dat wel graag willen gaan doen.

Ik heb er zelf wel moeite mee, als ik iets verkoop aan iemand, die vervolgens achteraf niet voldoende kennis blijkt te hebben. Hoe pak je zo iets aan, zonder continue support te geven.

Re: Meest gebruiksvriendelijke webwinkel open source softwar

6
Ik heb een Biedmeer shop en een one-stop-webshop (x-cart) shop. Met wat Html kan ik nog wel uit de voeten maar CSS is abacadabra voor mij.

Zelf zit ik nu ook te twijfelen om een nieuwe Magento shop te nemen want ik zie op dit forum echt erg gelikte voorbij komen en de "one page checkout" lijkt mij ideaal. Hetgeen mij persoonlijk tegen houdt is dus dat ik er te weinig verstand van heb en het een flinke klus zou gaan worden.

Re: Meest gebruiksvriendelijke webwinkel open source softwar

9
Een ontwerper is natuurlijk wel erg handig maar daar zitten ook nadelen aan. Je bent dan volledig afhankelijk van die ontwerper. Mis je iets in je site of moet er iets worden aangepast dan moet je weer terug vallen op de ontwerper.

Als je het zelf gaat leren ben je helemaal vrij in de looks van je site en ben je een stuk flexibeler bij kleine aanpassingen. Koop eens een boek over css en er gaat een wereld voor je open.

Als je met magento een jumpstart wilt maken dan koop je een mooi thema die je dan zelf met de kennis die je hebt of opdoet uit een boek of internet aanpast om er je eigen gezicht aan te geven. Alles valt te leren toch?

Re: Meest gebruiksvriendelijke webwinkel open source softwar

11
Persoonlijk vindt ik dat je je aan Magento moet gaan wagen als je plannen hebt om er bijvoorbeeld serieus je werk van te maken. Ik maakte ruim 1,5 jaar gebruik van software van mijnwebwinkel.nl.
Het webwinkelen was toen echt meer iets ernaast.
Toen ik plannen kreeg om er echt serieus mee verder te gaan kwam ik er snel achter dat een webwinkel op licentie niet meer geheel kan voldoen.
Standaard heeft Magento een overkill aan functies. Laat staan als er nog modules bijkomen.
Het is natuurlijk ook puur of je al deze functies (intensief) gaat gebruiken, maar een 'kleine' webwinkel op zo'n groot systeem?

Re: Meest gebruiksvriendelijke webwinkel open source softwar

13
Ik zelf maak gebruik van Virtuemart voor Joomla, welke ik wel heel erg makkelijk vind maar is een beetje beperkt, voor mij geen probleem omdat ik niet echt veel functies nodig heb. Maar voor een aantal klanten gebruik ik osCommerce, het probleem met osCommerce is dat het vrij lastig is een nieuw "uniek" layout in te bouwen.

Ik ben laatst met Magento begonnen, en ik denk dat deze wel het meest gebruiksvriendelijk is. Ook is het makkelijk om meerdere sites onder Magento te draaien. Ik ben nog wel redelijk nieuw met Magento, dus misschien kom ik nog ongemakken tegen. Tot nu toe ben ik tevreden.
Webwinkel Beginnen

Re: Meest gebruiksvriendelijke webwinkel open source softwar

18
CSS schreef:Ik heb nu een rijtje bestanden gedownload, rare vraag misschien..hoe start ik het op? er is geen exe of een werkende beginpagina.
Je kunt het beste eerst lokaal (op je eigen pc of netwerk) een testserver opzetten met Apache, MySQL en PHP. Download en installeer hiervoor bijvoorbeeld XAMPP:

http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

Volg daarna de aanwijzingen in de Magento Installation Guide:

http://www.magentocommerce.com/wiki/1_- ... tion_guide
StoreCore.io