Iemand ervaring met opzetten wijn web winkel in Frankrijk?

1
Ha,

Nieuw op dit informatieve forum (complimenten!) vroeg ik me af of er wellicht Nederlanders onder jullie (ons?) zijn die in Frankrijk wonen (zoals ikzelf) en daar een wijn-webshop opgezet hebben.

Contacten met lokale wijnboeren volop; goede wijn ook; markt in NL ook. Nu nog beginnen.
Ik weet dat er al veel wijnwebshops zijn maar denk dat onze lokale kennis bijzonder van pas kan komen.

Mochten er dus mede-frankrijkbewoners onder de lezers zijn die eenzelfde stap hebben gezet dan hou ik me aanbevolen voor tips en adviezen.

Wilron

Re: Iemand ervaring met opzetten wijn web winkel in Frankrij

2
Alhoewel het niet Frankrijk betreft maar Duitsland waar ik ervaring mee heb is de wet- en regelgeving denk ik vrijwel identiek.

Allereerst heb je de wetgeving in het land waar je een bedrijf op zet. Je moet dus aan de lokale wet- en regelgeving voldoen om een bedrijf te beginnen.

Nu wil je een alcoholhoudend product gaan exporteren naar Nederland. Als je dit B2B wil doen zijn er weinig problemen. Je moet dan wel op 1 of andere manier een check inbouwen dat je alleen B2B verkoopt, met BTW nummer en KvK check.

Als je ook aan consumenten wil verkopen moet je een leeftijdscheck inbouwen in de website en in Nederland een vergunning hebben om alcohol te mogen verkopen (ten minste als je de site in het Nederlands gaat opzetten). Deze vergunning krijg je niet als je alleen via internet alcohol verkoopt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl