De boekhouder wat lever jij aan

1
Welke stukken lever jij aan de boekhouder? Wat lever je nou eigenlijk aan en wat bewaar je voor de belastings dients van een webwinkel?
Boekhouden is het misn leuke natuurlijk :roll: maar ja moet wel goed gebeuren
ik heb er geen ervaring mee dus vraag een de gevorderde webwinkelier hoe en wat te doen?

-alle facturen van inkoop?(btw bonnen)
-(zakelijke)reiskosten in excel
-bankafschriften
-voorraad status
-kwartaal aangifte, opgave uitkomst
-alle facturen van de verkoop?

Vergeet ik dingen?

Re: De boekhouder wat lever jij aan

2
moncherry schreef:-alle facturen van inkoop?(btw bonnen)
Niet alleen van de inkoop, maar ook van alle vaste en semi-variabele kosten. Denk aan domeinnaamregistratie, hostingabonnement, jaarlijkse bijdragen KvK en HBD, enzovoort.

Daarnaast zijn sommige privé-uitgaven met een zakelijk karakter aftrekbaar als bedrijfskosten. Dat geldt bijvoorbeeld voor een zakenlunch. Een boekhouder is geen accountant, maar kan je daarin wel wegwijs maken.

Liever dus te veel dan te weinig aanleveren.
StoreCore.io

3
Ja de bonnen/facturen van overige lasten/uitgave heb ik er ook allemaal bij zitten.
Ik heb alles per kwartaal in mapjes gedaan.

Maar bewaren jullie ook een factuur van de verkoop voor jezelf(je print er dus twee uit 1 voor klant en 1 voorjezelf?) Ik deed dat namelijk niet..

4
moncherry schreef:Maar bewaren jullie ook een factuur van de verkoop voor jezelf(je print er dus twee uit 1 voor klant en 1 voorjezelf?) Ik deed dat namelijk niet..
Een voor de klant, en een voor eventuele controle van de Belastingdienst. Dat mag tegenwoordig ook digitaal. Heb je helemaal geen kopie meer van die factuur? Hoe maak je dan herinneringen? Je wilt toch terug kunnen kijken wat er precies opstond?
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

6
Een goeie vraag!

hoofdzakelijk bij kleine (handels)bedrijven:
- In- en verkoop facturen (Voor de eventuele debiteuren- en crediteuren administratie).
- Bankafschriften
- kopie van het kasboek, begeleid met (wekelijkse)kasbonnen
- inderdaad overige (indirecte) bonnetjes (het liefst gekoppeld aan het kasboek!)

Voor de jaarrekening
- Alle investeringsfacturen met een bedrag hoger dan EUR 500.
- Voorraad telling per 31 december van het boekjaar.
- Financieel jaaroverzichten van de bankrekeningen
- laatste kasboekmutatie overzicht per 31 december, inclusief een telling per 31-12.
- Diverse (nieuwe) contracten m.b.t. financieringsovereenkomsten (Leningen en Leaseovereenkomsten).
- Alsmede, heel belangrijk, langlopende contracten zoals de huurovereenkomst (opgenomen onder de "niet uit de balans blijkende verplichtingen)

Appart bij de BV c.q. Holdingsstructuur:
- Definitieve jaarrekening van de dochter vennootschap(pen), voor vastelling van de resultaat deelneming(en).

Voor de diverse belastingaangiften:
- alle investeringsfacturen hogen dan EUR 500. als de totale investeringen in het lopende boekjaar de EUR 2.200 overschreid.
- De difinitieve (fiscale) jaarrekening.
- Diverse stukken voor het vaststellen van bijvoorbeeld Allementatie, reiskosten woonwerk enz. enz.

Voor de industriële ondernemingen en grotere bedrijven is de lijst nog veel uitgebreider met bijvoorbeeld periodieke voorraadlijsten, gebruiksregister e.d. alsmede budget en prognose overzichten / rapportages.

Een flinke lijst!

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!!
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing