Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Manonnos
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 juli 2011
Locatie: Uden

Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

05 juli 2011

Misshien een beetje een rare vraag!

Ik ben bezig om een webwinkel te starten, en nu is mijn omgeving ook wel enthousiast en nieuwschierig.

Alleen zouden hun via mij kunnen kopen? zonder dat ze via mijn webwinkel hoeven te bestellen en verzendkosten hoeven te betalen.

Want ik gooi het natuurlijk net zo lief bij ze af, of ik zie ze vaak.

Hoe zit dit precies??want volgens de regels mag je niet vanuit huis (voordeur) verkopen.
En hoe doe ik dat met fuctureren??

Hoe hebben jullie dan gedaan, ook met familie/vrienden kortingen??
Ik zou ze graag wat korting geven, maar waar is de grens??
En ik kan als startende met erg weinig startkapitaal hard gebruiken.

Groet Manon
 
HorseTopShop
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 februari 2011

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

06 juli 2011

Je kan bestelde producten gewoon thuis af laten halen of langsbrengen. Bij vrijwel alle webwinkel systemen kunnen ze bij het afrekenen kiezen om het af te halen zodat er geen verzendkosten berekend worden.

Familie krijgt alles bij mij inkoop + BTW. Vrienden krijgen geen korting. Die kunnen gewoon meedoen met de spaaractie.
In het begin gaf ik vrienden wel korting. Je wilt niet weten hoe snel ik heel veel vrienden erbij had.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

06 juli 2011

Hoi Manon,

Je neemt een paar regels te strikt op.

Allereerst een disclaimer; per gemeente wisselt de regeling iets maar in het algemeen kan je stellen:

Je mag met je onderneming als webwinkel ingeschreven staan in een woonwijk. Je mag dan geen openingstijden hebben waarop je zomaar klanten ontvangt. Dit ivm. openbare veiligheid eisen en rust in de woonwijk. Wél mag je in zo'n beetje alle situaties klanten op afspraak ontvangen. Best informeer je bij je gemeente hoe dit precies bij jouw gemeente geregeld is, maar in de praktijk is dit nooit een probleem. Of je nu je familie ontvangt voor een feestje of een klant om een bestelling af te halen is voor de omwonenden weinig verschil, mits je geen tientallen klanten per dag op die manier gaat bedienen.

Stel nou dat het je door de gemeente echt verboden wordt om op wat voor manier dan ook klanten te ontvangen of zelfs je bedrijf van uit huis uit te oefenen, wat ik mij niet voor kan stellen, dan kan je altijd nog zeggen dat de familie/vrienden/collega's gewoon op bezoek waren.

Verzendkosten vermeld je dan gewoon niet op de factuur. Wel maak je uiteraard gewoon een factuur aan.

Korting geef je best zo min mogelijk, zelfs (of juist!) niet aan je familie. Korting geven is gewoon minder winst maken, en je wilt juist zo veel mogelijk winst maken. Bovendien wil je familie jou ook graag steunen in je bedrijf en dat doen ze niet door jouw producten tegen inkoopprijs over te nemen..
 
Manonnos
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 juli 2011
Locatie: Uden

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

06 juli 2011

Harstikke bedankt voor jullie snelle reactie!

Ik ben inderdaad erg van de regeltjes, en wil alles goed en duidelijk geregeld hebben.
Voordat ik iets doe wat eigenlijk niet mag;-)

Ik zat een paar weken geleden bij de notaris, ivm een nieuwbouwwoning die we gekocht hebben, en die zei nauwdrukkelijk dat het verboden was detailhandel te drijven vanuit huis.

Ik vroeg toen nog, valt daar een webwinkel ook onder??en hij zei dus van wel,
Dus vandaar.
Moet gewoon eens langs de gemeente voor deze vragen/vergunningen.

En nog even over de kortingen, ik zal het de eerste weken juist moeten hebben van mijn familie (en die is niet zo groot;-)) vrienden/kennissen en collega,s, zodat ik snel een beter assortiment kan aanbieden.

Ik heb al van een aantal groothandelaren een offerte via de mail gehad, is het gebruikelijk dat je hier nog over gaat onderhandelen??? of is dan not done??
Ik ben namelijk wel erg van het onderhandelen, alleen nog niet bekend in deze bisness.
Groet Manon
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

06 juli 2011

Ik heb al van een aantal groothandelaren een offerte via de mail gehad, is het gebruikelijk dat je hier nog over gaat onderhandelen??? of is dan not done??
Ja hoor, gewoon proberen! Lagere inkoopkosten zijn de eerste verdiensten.

Daarvoor moet je alleen aan de onderhandelingstafel vaak wel wat te bieden hebben, met name grotere aantallen afnemen. Kortingen die (afgezien van kwantumkorting) bij de meeste groothandels wel bespreekbaar zijn:

• de eindejaarsbonus, waarbij je boven een bepaalde omzetdrempel een percentage terug ontvangt;

• een kredietbeperking of vergelijkbare regeling, waarbij je een paar procent korting krijgt indien je inkooporders vooraf betaalt;

• franco levering, waarbij de groothandel de verzendkosten voor zijn rekening neemt en jij de deur niet meer uit hoeft om in te kopen.
Ik ben namelijk wel erg van het onderhandelen, alleen nog niet bekend in deze bisness.
Je staat het sterkst als je de keuze hebt uit meerdere groothandels. Hetzelfde artikel kan bij een andere groothandel euro's goedkoper zijn.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

06 juli 2011

Ik zat een paar weken geleden bij de notaris, ivm een nieuwbouwwoning die we gekocht hebben, en die zei nauwdrukkelijk dat het verboden was detailhandel te drijven vanuit huis.
Ik vroeg toen nog, valt daar een webwinkel ook onder??en hij zei dus van wel,
Dus vandaar.Moet gewoon eens langs de gemeente voor deze vragen/vergunningen.
Wat Wouter omschrijft is de praktijk. Wat je notaris omschrijft is de theorie. En dus hebben beiden gelijk.

Theoretisch gezien heeft de notaris (waarschijnlijk) gelijk. In de meeste gemeentes mag het officieel niet. Daar zijn geen aparte regels voor webwinkels, die vallen standaard onder detailhandel, en mogen dus niet in de woonwijk. Pas dus op voor je slapende honden wakker maakt door naar de gemeente te gaan.

In de praktijk laten de meeste gemeentes het toe omdat detailhandel in een gemeente verplicht is in een winkelstraat (of andere detailhandel omgeving in het bestemmingsplan) te starten. En dat is bij een webwinkel onmogelijk. Gemeentes begrijpen meestal wel dat ze het onmogelijk maken en accepteren het, gedogen het op zijn Nederlands, dus meestal wel totdat er mogelijk overlast komt. Als er mensen aan huis komen, als buren klagen, als leveranciers of pakketdiensten dagelijks komen, dan is de kans aanwezig dat je alsnog een ambtenaar aan de deur krijgt die je vraagt om naar een industrieterrein te verhuizen ofzo. Alhoewel die locaties meestal in het bestemmingsplan ook verboden zijn voor detailhandel. :-) Puur wettelijk gezien (zoals je notaris het wss ziet) mag je daar zelfs ook niet starten.

In de praktijk is een flexplek, zoals al die flexibele kantoorruimtes als Regus, Igluu, Seats2Meet etc. waarschijnlijk de beste oplossing maar ook die kennen officieel detailhandel regels. Eigenlijk mag je dus bijna nergens starten en dat is ook de reden dat de Thuiswinkel Organisatie nu met veel gemeentes in gesprek is voor nieuwe moderne richtlijnen.

Tot die tijd zou ik mijn buren informeren, het vanuit huis starten, en zorgen voor weinig tot geen overlast. Dus geen openingstijden, geen bord in de tuin, geen naamkaartje bij de deur. Als je een pas- of afhaallocatie opent, zou ik naar een industrieterrein of kantorenterrein verhuizen. Dat is juridisch het netste.
En nog even over de kortingen, ik zal het de eerste weken juist moeten hebben van mijn familie (en die is niet zo groot;-)) vrienden/kennissen en collega,s, zodat ik snel een beter assortiment kan aanbieden.
Hierbij kan ik het alleen maar eens zijn met Wouter. Voor je familie en vrienden doe je al meer dan normaal je best, je gaat al tot het uiterste, zal hen de beste service verlenen, dus ik zou minimaal de normale prijzen rekenen. Want waarom zou je iemand die je het meeste geeft, ook nog eens het goedkoopste leveren?
Ik heb al van een aantal groothandelaren een offerte via de mail gehad, is het gebruikelijk dat je hier nog over gaat onderhandelen??? of is dan not done??
Ik ben namelijk wel erg van het onderhandelen, alleen nog niet bekend in deze bisness.
Als jij goed bent in onderhandelen weet je ook dat het soms werkt in markten waar het notdone is. Dus proberen als jij een kansje ruikt. Houd er wel rekening mee dat je met een leverancier graag vrienden wilt worden, en zaken wilt doen op lange, lange termijn. Direct het hele proces op scherp zetten, is meestal niet slim.

Bij je vrienden en familie reken je zelf liever ook geen korting, hij dus ook niet bij jou. Ga dus niet tot het ultieme uiterste maar kijk wat je met een vriendelijke glimlach kunt doen, of geef eerlijk aan dat je benieuwd bent naar kortingsregelingen. Vragen om de mogelijkheden is nooit not done. Volumekortingen, of korting omdat jij je flexibel wilt opstellen in bijv. leveringstermijnen of verpakking, is zeer vaak mogelijk. Dus korting kan eigenlijk altijd. De vraag is alleen of je het dan nog wel wilt.

Maar informeren zou ik zeker doen!
 
shizzler
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 augustus 2011
Contacteer:

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

16 augustus 2011

Alleen zouden hun via mij kunnen kopen? zonder dat ze via mijn webwinkel hoeven te bestellen en verzendkosten hoeven te betalen.
Bij sommige eCommerce Software (bv. Magento) kun je kortingscodes maken waarbij de verzendkosten komen te vervallen.
 
vv77
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 november 2011

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

15 december 2011

Ik word hier doodzenuwachtig van ...

Hier nog een die de woningbouw vereniging en de gemeente gevraagd heeft om toestemming van een webshop die niet aan huis doet leveren en anders wel even een afspraak maakt om eea af te leveren in de gemeente of zo.

Ik heb niets met die ambtenaren, maar weet hoe zeer de wet je kan opbreken want je moet toch je gegevens doorgeven bij de kvk en dan geven die het dan ook door bij de gemeente oid.? Dan hang je alsnog en kan je mogelijk alsnog je bedrijf aan de wilgen hangen met evt alle boetes die nog komen gaan.

Kan iemand mij geruststellen over dit onderwerp.
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

15 december 2011

Je had het niet door moeten geven aan de gemeente ;)

Inschrijving bij KVK is voldoende. Nu kan het zijn dat je slapende honden wakker gemaakt hebt ;)
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
vv77
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 november 2011

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

15 december 2011

Dat kan zijn, maar de kvk geeft de gegevens wel door en dan ..

Ik weet het het is een keuze, maar als je het niet doet dan onderneem je zeg maar in borrowed time ..

Geen prettige gedachte mi
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

15 december 2011

Wij zijn in de eerste maand naar de gemeente geweest. Leuk klein dorpje (Renswoude 4500man) waar je nagenoeg iedereen persoonlijk kent.

En inderdaad niet full-time open zijn. Verder heb ik hem natuurlijk direct uitgenodigd om op de eerstkomende zaterdag te komen kijken; ik heb nog wel enkele leuke give-way's :D

Maar met een sterk verhaal beter voorkomen dan genezen denk ik zo.
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

16 december 2011

Ik heb ontdekt dat er in ons huurcontract (particulier in België) staat dat er geen bedrijf ingeschreven mag worden op ons adres. Great. :x
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkoop van de producten aan familie/vrienden/collega,s

16 december 2011

Dat kan zijn, maar de kvk geeft de gegevens wel door en dan ..

Ik weet het het is een keuze, maar als je het niet doet dan onderneem je zeg maar in borrowed time ..

Geen prettige gedachte mi
De inschrijving van een officieel vestigingsadres in het handelsregister doet nauwelijks ter zake; het gaat erom wat je op een locatie doet in lijn of in strijd met het bestemmingsplan van de gemeente.

Hier in de straat zijn heel wat beheer-BV's en pensioen-BV's ingeschreven op privé-adressen, maar dat zijn slechts fiscale formaliteiten. Een buurvrouw heeft een dansvereniging op haar huisadres ingeschreven, maar ze heeft geen danszaal aan huis en organiseert thuis ook geen danswedstrijden. Daarnaast zijn er nog wat DGA's die hun BV op het privé-adres hebben staan, maar verderop op een industrieterrein een kantoor of fabriek hebben.

Over die inschrijving in het Handelsregister zou ik me dus geen zorgen maken.