Webwinkel en wetgeving in België; welke verplichtingen?

1
N.a.v. het topic over verplichtingen in Nederland even een vraagje. Kan iemand me misschien wat meer informatie geven over de wetgeving ivm een webshop opstarten in België?

Misschien even off topic maar ik denk dat het wel leuk zou zijn om een hoekje te voorzien voor de Belgen onder ons. Om bv dingen te bespreken zoals verzendmethodes, wetgeving in België e.d...
Ik hoop dat jullie dit niet verkeerd opnemen, het is ten slotte een .nl forum. Maar ik vind het zo enorm moeilijk om de juiste info te bekomen...

Groetjes,
Bianca

Re: Webwinkel en wetgeving in België; welke verplichtingen?

3
Ik heb het bericht even losgekoppeld en er een nieuw topic over gemaakt. Misschien komt het dan iets meer onder de aandacht. Het is niet zo zeer dat we niets willen plaatsen over België hoor. Het is een Nederlands forum inderdaad maar genoeg Nederlandse webwinkeliers willen maar wat graag ook aan Belgen leveren, en hebben dus precies dezelfde vragen als jullie. Wat zijn precies de verplichtingen op het vlak van wetgeving in België?

De reden dat ik er niet meer over geschreven heb is meer omdat het lastiger te vinden is. De overheid en branche organisaties zoals Becommerce.be en Safeshops.be bieden nou eenmaal minder informatie dan vergelijkbare Nederlandse bronnen.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkel en wetgeving in België; welke verplichtingen?

5
Bieden de Belgen die hier zitten hun website ook aan in het Frans en komen er veel Waalse bestellingen?

Ik weet niet goed wat de beste markt is om als Belg in te stappen de Waalse of de Nederlandse. Nederland staat volgens mij een paar stappen verder dan België kwa webwinkels en is er dus meer concurrentie en hogere verzendkosten.
Wallonië Frans als taal heeft en mijn Frans is net zoals veel Vlamingen niet perfect en dit brengt dan weer extra kosten met zich mee ivm vertalen. Een webwinkel met schrijffouten komt onprofessioneel over.

Re: Webwinkel en wetgeving in België; welke verplichtingen?

6
Lijkt me een afweging van kosten en baten. Met een tweetalige site bedien je niet alleen Vlaanderen en Wallonië, maar ook de noorderburen (Nederland) en zuiderburen (Frankrijk). Vraag is dan dus meer of je dat operationeel kunt behappen, niet alleen in het tweetalig uitvoeren van de site, maar ook in online betalen, redelijke verzendkosten, acceptabele leveringstermijnen, telefoongesprekken en e-mail beantwoorden, enzovoort.
StoreCore.io

Re: Webwinkel en wetgeving in België; welke verplichtingen?

7
Ik vroeg me dat ook al af van dat Frans. Mijn schoonzus zegt alle teksten voor me te willen vertalen (is native speaker en docente Frans). Dat lijkt me wel wat, behalve dat ik veel losse dingen zal verkopen (dus van alles één stuk). Of het gaat werken, is dus maar de vraag.

Wat informatie betreft: dat is echt moeilijk te vinden. Unizo.be heeft heel veel verborgen zitten, wat je pas kunt lezen als je een starterspas hebt. Daar pas ik voor, dus moet ik heel veel uitzoeken.
Het is helaas niet anders.
http://aagjedoeken.wordpress.com/

Re: Webwinkel en wetgeving in België; welke verplichtingen?

8
Mieke schreef:Wat informatie betreft: dat is echt moeilijk te vinden. Unizo.be heeft heel veel verborgen zitten, wat je pas kunt lezen als je een starterspas hebt. Daar pas ik voor, dus moet ik heel veel uitzoeken.
Het is helaas niet anders.
Dat vind ik ook het is inderdaad niet makkelijk om informatie te vinden over webshops in België maar dat heeft volgens mij ook te maken met het feit dat we een paar stappen achter staan op gebied van kopen via internet tov de buurlanden.
Maar dat heeft volgens mij ook als voordeel dat de markt zeer fel gaat groeien de komende jaren.

Re: Webwinkel en wetgeving in België; welke verplichtingen?

10
veke schreef:I.v.m. Wallonië en Vlaanderen.
Denk dat een Waal eerder koopt in Frankrijk dan in Vlaanderen.
En een Vlaming eerder in Nederland koopt dan in Wallonië.
Dat denk ik ook. En het zal ook wel afhangen van het artikel dat je verkoop.

Misschien is dit wel interessant om wat meer inlichtingen en info te vergaren; http://www.indiegroup.be/ontbijtsessies/.

En bij syntra geven ze nu ook een opleiding ecommerce. Maar ik heb zo mijn vragen bij die opleidingen van syntra. Heb ondervonden dat die zeer oppervlakkig zijn. Ging wel over een heel andere sector, maar ik verwacht toch als je een beroepsopleiding volgt, die erkend is, dat je na het doorlopen van de studie, stages en exames, je even ver staat als iemand die in de zelfde richting secundair onderwijs. Maar dat is helemaal het geval dus niet.

Re: Webwinkel en wetgeving in België; welke verplichtingen?

19
Bij Unizo kan je inderdaad wel wat info vinden als je lid bent of hen contacteren met al je vragen, als ze zelf het antwoord niet direct weten, zoeken ze voor je uit waar het wel te vinden is, best handig.

En ik heb hier ook een klein boekje dat nogal uitgebreid is (zou er nog eens terug in moeten gaan rondneuzen) - Gids voor websitehouders (gaat wel heel algemeen over websites, niet specifiek over webshops, maar er staan ook stukjes informatie in die over handel op internet gaan)
Webwinkel: Babinimo eco-bio Babyspullen van natuurlijk zachte materialen

Anbaco - Blogger & internet ondernemer

Re: Webwinkel en wetgeving in België; welke verplichtingen?

20
Wat betreft webgeving sluit je je best aan bij verenigingen zoals Becommerce, Unizo en Safeshops. Zij zijn zowat de Belgische variant van Thuiswinkel waarborg.

Overschat de Waalse markt op dit moment in België niet, Wallonië staat wat e-commerce nog heel wat achter op Vlaanderen en Vlaanderen op zijn beurt ook nog wat achter op Nederland.

Als je als Nederlander Antwerpen kan bereiken dan zit je al heel goed volgens mij, het is de tweede grootste stad van België (>500 000 inwoners).
Een overzicht vind je hier : http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... inwonertal