Pin bonnen

1
Moet ik pin bonnen ook nog bewaren?
Bij het postkantoor krijg je altijd pin bon en ik vraag dan nog om extra bon.

Die gaat in de administratie. Maar die pin bon, moet die bewaard worden?

Re: Pin bonnen

2
Met de pin bon kan je aantonen dat het bedrag daadwerkelijk door jouw betaald is. Het rekeningnummer en/of pasnummer van jouw bedrijf staat daar op. Of het wettelijk verplicht is durf ik eigenlijk niet te zeggen, maar het kan zeker geen kwaad om er een kopietje van te maken en te bewaren. Altijd kopietjes maken van kassabonnetjes, ze vervagen na verloop van tijd.

3
Oke dus je moet de gewone bonnen én de pin bonnen daarbij elkaar bewaren.
Dat wist ik niet. Doen andere dat ook zo?
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

6
Ik archiveer pinbonnen ook zodra er geen rekeningnummer of naam op de factuur of kassabon staat.

Anonieme bonnen kunnen namelijk worden afgekeurd. Je zou anders zomaar kunnen gaan "bonnen rapen" door bonnen van andere klanten uit een prullenbak of winkelwagen te hengelen. Je moet administratief kunnen bewijzen dat je kosten zelf hebt gemaakt.

7
Wouterjan schreef:Oke dus je moet de gewone bonnen én de pin bonnen daarbij elkaar bewaren.
Dat wist ik niet. Doen andere dat ook zo?
Ja, zo moet je dat wel doen.

Sterker nog, ik kan je sterk aanraden alle bonnetjes in te scannen en uit te printen. Veel van deze bonnen zijn thermische doordruk. Het nadeel van dit soort bonnen is dat ze door licht en temperatuur al na een jaar amper te lezen zijn. Een aangezien je alles 7 jaar moet bewaren zou je wel eens tegen problemen kunnen stuiten bij een belastingcontrole.