Online boekhouden

1
Hallo,

Ik ben opzoek naar een programma waar in ik simpel mijn administratie kan gaan bij houden.

Zelf vond ik dit programma op internet: Bokbiz

Iemand die daar ervaring mee heeft? Of misschien met een ander programma?!

Alvast bedankt!

Re: Online boekhouden

2
Voor wat het waard is (moet zelf nog een eigen webwinkel starten):

Ik heb de mogelijkheden en wat filmpjes bekeken van https://earny.nl/ en deze leek me wel erg handig en is ook niet prijzig.

Maar goed, heb er geen ervaring mee.
Beginnende ondernemer (volop in de serieuze "research-fase").

3
Als je vrij veel bestellingen doet is het een aanrader om een pakket uit te kiezen welke je kan koppelen aan je webwinkel. Bij ons worden bijvoorbeeld elke nacht alle facturen van de afgelopen dag automatisch ingeboekt.

Ik werk zelf met Magento en Exact online.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Ja ik heb mijn mbo diploma voor administratie, dus ik denk dat het geen probleem is.

Weet iemand misschien nog een goed boekhoud programma, eventueel offline. Moet helaas wel gratis zijn..

6
Je hebt een MBO diploma voor administratie? Welk niveau en weet je dat het in de praktijk HEEL anders gaat?

Voor mij is het 8 jaar geleden dat ik de MBO hebt gehaald. Maar de praktijk is compleet anders hoor, vergis je daar niet in.

Er zijn heel veel opties in deze, mijn advies is nog steeds Exact Online!

Als je toch een goedkoop alternatief wil, raad ik je een software pakket aan zoals Snel Start.

Ik heb jaren ervaring met Exact (Dos, Windows, Globe, Online), die blijft voor ons het beste.

Daarnaast heb ik veel gewerkt met Snel Start, omdat het iets makkelijker is om het bestand te exporteren en weer te importeren en te controleren. Mijn toenmalige manager samenstel praktijk was echt door het dollen heen voor dit pakket.
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

7
Sorry maar boekhouden kun je ook gewoon leren hoor. Van je boekhoudprogramma aanbieder (geven vaak cursussen, soms zelfs maatwerk) en je boekhouder (die van mij tenminste wel) kijkt regelmatig mee en geeft tips als het niet goed gaat of verbeteringen op zijn plaats zijn.

Ik ben als complete nitwit begonnen met boekhouden heb ook echt wel eens hele stomme dingen gedaan maar tot nu toe (ik klop het af) is alles keurig op te lossen geweest. Met vallen en opstaan heb ik veel geleerd en ik vergeet het echt niet meer. Overigens is dit niet het ideale plaatje maar ik ben ook best eigenwijs. Ben het type is maar eens zelf doen en als het echt niet lukt dan maar vragen.

Alles uitbesteden is totaal niet nodig en je maakt mensen, naar mijn idee, met je berichten bang voor boekhouden. Er zit nog een groot stuk ruimte tussen alles zelf doen en alles uitbesteden. Zoek met je boekhouder naar de plek daartussen in waar jij je prettig bij voelt.

8
Hallo,

Ik spreek uit eigen ervaring.

Als ondernemers ben je zelfstandig verantwoordelijk voor je eigen huidhouding (onderneming, haar activiteiten en aanverwanten).

Bij kleinere ondernemers is het nog te overzien, maar je geeft zelf al aan dat je die boekhouder nodig hebt. Zonder deze boekhouder, zou je in de problemen komen met de Belastingdienst.

En boekhouding is niet alleen het cijfermatige debet en credit verhaal. Achter deze debets en credits zit een wetgeving! Niet vergeten dat de wet bepaald wat wel en niet op de balans, winst- en verliesrekening mag. En dan al niet te vergeten de administratieve organisatie (die ook, naar mijn mening, belangrijk is voor het MKB!). Handel is een proces en al deze processen moeten worden beheerd. Klein of groot!

In beginsel is het inderdaad niet zo heel ingewikkeld, maar op ten duur en naar maten je groeit, wordt deze wetgeving steeds complexer, steeds ingewikkelder.

Om verder op deze wetgeving in te gaan; een boekhouder is (inmiddels!) ook een jurist geworden door de steeds maar groeiende wetgeving. Denk maar aan de wetgeving omtrent de (detail)handelsonderneming (wanneer ben je voor de wet een detaillist?). Zie betreffende topic, maar je bent als snel zo een ondernemer met een webwinkel en dan mag je ook die EUR 200. gaan betalen aan stichting detailhandel.

En je hebt het over bang maken? Het is een hele serieuze zaak! Zelf de belastingdienst erkend dit probleem.

Een cursus boekhouding is niet voldoende om een boekhouding te kunnen voeren. Er komt echt meer bij kijken.

Als je de tijd en energie er voor hebt, prima. Maar neem er wel de moeite voor om het goed te doen.

Ik kan het niet genoeg zeggen, maar het MOET goed gedaan worden, want je kan flink in de problemen komen!

En niet vergeten: De belastingdienst komt je hoe dan ook als ondernemer controleren. En dan kan je maar beter je zaken goed op orde hebben. Want als de belastingdienst je pakt, dan ben je voor de rest van je leven de Sjaak! <-- Je komt er nooit meer vanaf.

Geloof je het nog steeds niet? Dan raad ik je aan om het één en ander hierover te Googlen. Of beter nog, bel de Belastingtelefoon.

9
Corduroyfinance schreef: En niet vergeten: De belastingdienst komt je hoe dan ook als ondernemer controleren. En dan kan je maar beter je zaken goed op orde hebben. Want als de belastingdienst je pakt, dan ben je voor de rest van je leven de Sjaak! <-- Je komt er nooit meer vanaf.

Geloof je het nog steeds niet? Dan raad ik je aan om het één en ander hierover te Googlen. Of beter nog, bel de Belastingtelefoon.
Dit lijkt me een beetje bangmakerij. Natuurlijk controleert de Belastingdienst je cijfers. Grotendeels automatisch maar het zijn ook gewoon mensen. Vooral bij starters wil ook de Belastingdienst graag helpen/adviseren. Dus bij twijfel kun je ze best even bellen. Als je extreem twijfelt kun je (na de eerste duizenden euros omzet/kosten) ook best een vrijblijvende afspraak maken op jouw verzoek om te vragen of je het zo goed doet. Als jij toont van goede wil te zijn, is de belastinginspecteur dit meestal ook.

Er werken heel veel mensen bij de Belastingdienst en er zijn heel veel ondernemers en situaties. Als je online zoekt kom je dus veel horrorverhalen tegen. Maar dat is net als gezondheid. Als je klachten hebt kun je vaak beter even naar de huisarts gaan want als je online maar lang genoeg op zoek gaat naar het meest slechte scenario is elke kuchel, jeuk of pijn mogelijk een dodelijke aandoening.
Nu op mijn weblogs:

10
Beste Dirk,

De Fiscus is ontzettend streng. De Fiscus bied alleen ruimte m.b.t. voorbereiding tegen uitspraken van de inspecteur. Je krijgt tevens een flinke ruimte om met een verhaal te komen (een tegenweer).

Echter verzeker ik je, met betrekking op de administratieve verplichtingen en bewaarplicht, dat de inspecteur alles behalve "mee werkent" zal zijn. Het is zijn taak om een kritisch oordeel te geven over jouw fiscale administratie.

Uiteinderlijk moet je kunnen aantonen waarom jij van mening bent dat de inspecteur ongelijk heeft. Een goede boekhouder maakt van alle belangrijkste stukken een kopie (iets dat de ondernemer ook moet doen!). Digitaal en ook één voor het dossier.

Zoals ik al eerder aangaf; boekhouding is inderdaad niet al te moeilijk én zeker te leren. Maar het gaat te vaak fout.

Heb je zelf de kennis en ervaring, prima. Zo niet; besteed het uit.

11
een boekhouder is (inmiddels!) ook een jurist geworden door de steeds maar groeiende wetgeving.
DAAR BEN IK ZO BLIJ OM DAT JE DAT ZEGT, DAAROM VERTROUW IK OOK OP HET TOEZIEND OOG VAN MIJN BOEKHOUDER.

Een cursus boekhouding is niet voldoende om een boekhouding te kunnen voeren. Er komt echt meer bij kijken.
DAAR HEB JE JE BOEKHOUDER VOOR TOCH, VOOR DATGENE WAT ER MEER BIJ KOMT KIJKEN? MISSCHIEN HAD JE HET NIET GELEZEN MAAR IK HAD IETS GEZEGD OVER EEN BALANS VINDEN IN...SAMEN MET JE BOEKHOUDER.

Als je de tijd en energie er voor hebt, prima. Maar neem er wel de moeite voor om het goed te doen.IK HEB NIET GEZEGD DAT MENSEN HET NIET GOED MOETEN DOEN, DE FOUTEN DIE IK HEB GEMAAKT ZIJN DOOR MIJN BOEKHOUDER VOOR (DUS NIET NA) DE AANGIFTE OPGELOST. DAAR IS JE BOEKHOUDER VOOR EN DAARDOOR ONTSTAAN ER JUIST GEEN PROBLEEM MET DE BELASTINGDIENST DUS BEN IK NIET DE "SJAAK".