Factuur relatiegeschenken

1
Ik kreeg zojuist de vraag of ik een factuur kon aanmaken voor relatiegeschenken. Dit betreft een klant uit België.
Is dit anders dan een normale factuur? Het is de 1e keer dat ik deze vraag krijg.
De BTW is apart vermeld op de factuur (gewoon 19%) en ik neem aan dat het daar om gaat toch?

Iemand die dit weet?

:)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Factuur relatiegeschenken

6
Houdt dit dan in dat ik een nieuwe factuur moet aanmaken, met een 0% BTW tarief erop, als ik het goed begrijp?
Ik snap nog niet helemaal hoe dit werkt, want de spullen op de site zijn incl. btw normaal gesproken. Dit betekent dus dat hij ze goedkoper krijgt? (even kort door de bocht gezegd)

Re: Factuur relatiegeschenken

7
Wouterjan schreef:Als hij geen btw nummer heeft opgegeven valt er ook niks te controleren en is het dus nooit een intracommunautaire levering.
Hij heeft wel een BTW nummer opgegeven :) Waar kan ik dat controleren?

Re: Factuur relatiegeschenken

9
trashydiva schreef:Houdt dit dan in dat ik een nieuwe factuur moet aanmaken, met een 0% BTW tarief erop, als ik het goed begrijp?
Ik snap nog niet helemaal hoe dit werkt, want de spullen op de site zijn incl. btw normaal gesproken. Dit betekent dus dat hij ze goedkoper krijgt? (even kort door de bocht gezegd)
Ja, jij hoeft nu geen btw af te dragen.
Nobelhout, Groot assortiment in Tuinhout

Re: Factuur relatiegeschenken

11
Ok fijn, mijnwebwinkel heeft de optie achter BTW aanpassen niet en ik kan wel een nieuwe aanmaken waarbij ik eerst de BTW op 0% zet, maar dan staan meteen alle facturen op 0% en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik wil nu een nieuwe factuur aanmaken in Word, waarbij ik de BTW eraf haal, maar nu de stomste vraag ooit waarschijnlijk; moeten er over de verzendkosten wel gewoon BTW berekend worden?

Re: Factuur relatiegeschenken

12
trashydiva schreef:Ik wil nu een nieuwe factuur aanmaken in Word, waarbij ik de BTW eraf haal, maar nu de stomste vraag ooit waarschijnlijk; moeten er over de verzendkosten wel gewoon BTW berekend worden?
Nee, de volledige heffing is in dat geval verlegd, dus ook de btw over verzendkosten, transactiekosten, administratiekosten, enzovoort.
StoreCore.io

Re: Factuur relatiegeschenken

16
RicardoV schreef:Over transactiekosten hoef je sowieso toch helemaal geen btw te betalen?
Op alle bijkomende kosten die je zelf aan klanten in rekening brengt, moet je in principe hetzelfde btw-tarief toepassen als op de goederen die je levert. Dat geldt voor verzendkosten, maar ook voor transactiekosten, administratiekosten, vervoersverzekeringen, enzovoort. Doe je dat niet, dan is het mogelijk om met btw te sjoemelen, zoals in het volgende rekenvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

Beginsituatie:

Artikel excl. btw    €  9,50
Transactiekosten     €  0,45
———————————————————————————— +
Totaal excl. btw     €  9,95
Btw 19% over € 9,50  €  1,81
———————————————————————————— +
Totaal incl. btw     € 11,76


Prijs verlaagd en transactiekosten evenredig verhoogd:

Artikel excl. btw    €  5,00
Transactiekosten     €  4,95
———————————————————————————— +
Totaal excl. btw     €  9,95
Btw 19% over € 5,00  €  0,95
———————————————————————————— +
Totaal incl. btw     € 10,90
In beide gevallen draag je ten onrechte te weinig btw af. Het grootste verschil is dat de niet-afgedragen btw in de tweede situatie veel hoger is en dus ook de btw-naheffing plus boete aanzienlijk hoger zullen uitvallen. De inspecteur kan zich op het standpunt stellen dat je vooral in het tweede geval doelgericht btw-fraude pleegt, maar ook de eerste berekening is gewoon onjuist.

De enige juiste oplossing is daarom btw rekenen over alles:

Code: Selecteer alles

Artikel excl. btw    €  9,50
Transactiekosten     €  0,45
———————————————————————————— +
Totaal excl. btw     €  9,95
Btw 19% over € 9,95  €  1,89
———————————————————————————— +
Totaal incl. btw     € 11,84

Re: Factuur relatiegeschenken

18
Ja hoezo?

Klant koopt product voor 20€ incl btw. incl verzendkosten.
Ik betaal 19% btw van 20€.

Ook betaal ik nog 0,45€ voor iDeal. Dit wordt om de drie maanden afgeschreven door de rabobank automatisch. Ik ontvang geen factuur of dergelijke. Die 0,45€ reken ik niet mee, en betaal ik geen btw over.
Het bedrag dat dus van de rekening is afgeschreven door de rabobank, 100€, betaal ik gewoon. Echter betaal ik hier niet nogeens 19€ over of 15,97€ afhankelijk of die 100€ 100% is of 119%.

Ik krijg geen factuur, dus überhaupt kan ik dit niet aangeven voor de btw. Ik meen ook dat hier door een van jullie is gezegd dat je over transactiekosten geen btw hoeft te betalen.

Opheldering zou fijn zijn :)

Re: Factuur relatiegeschenken

19
Bij mijn PSP betaal ik wel 19% btw over iDEAL-transacties en ontvang ik wekelijks een btw-factuur, zodat ik deze betaalde btw kan aftrekken als voorbelasting.

Re: Factuur relatiegeschenken

20
Ik heb geen idee, want er is dus geen factuur.
Maar ik zie zojuist dat mijn vorige bericht allemaal onzin was. Want om een bedrag excl btw te ontvangen en hier zelf btw over te betalen is natuurlijk onmogelijk.. Ik zou in zo'n geval van die 100€, 15,--€ moeten terugkrijgen, indien het incl btw is.

Vraag het maandag wel eens na..

Re: Factuur relatiegeschenken

21
Financiële diensten zijn inderdaad vrijgesteld van btw:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... tw-04.html

De meeste bankkosten zijn daarom vrijgesteld. Uitzonderingen zijn diensten zoals het huren van een kluis, omdat dit geen zuivere financiële diensten zijn. (Je kunt er bijvoorbeeld dvd-r's en usb-sticks in bewaren en dan is de kluisverhuur dus geen financiële dienst.)

Kennelijk gaat mijn PSP ervan uit dat het afhandelen van iDEAL-transacties niet slechts een financiële dienst is (vrijgesteld), maar bijvoorbeeld ook een automatiseringsdienst (normaal belast met het hoge btw-tarief). Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Voor het doorbelasten en in rekening brengen van deze kosten aan klanten van webwinkels heeft het overigens geen gevolgen: dan gelden mijn eerdere rekenvoorbeelden.