Re: Conversie verbeteren

2
Er zitten inderdaad leuke overwegingen in, maar "de top 3" met het ei van Columbus is het bepaald niet.
1. Boerenverstand…
Ik ben absoluut geen usability expert maar soms kom je ook al een eind weg met wat gezond verstand.
Okay, zo'n usability expert ben ik toevallig wel en als je toegeeft dat je het niet bent, haak ik af. Wel eerlijk, maar niet relevant. Je moet usability gewoon testen. Mijn shops bevatten dingen die "foeilelijk" lijken, maar die sterk conversieverhogend werken. Nooit raden, concreet meten is altijd beter.

Het argument gebruik je gezond boerenverstand geldt natuurlijk wél. Dat heeft mijn hoogleraar strategische marketing er ook ingestampt bij elk college, tot vervelens aan toe. Je moet je klanten, je producten en de markt kennen. Het is alleen niet iets om op 1 te zetten in een top 3. Een beetje ondernemer heeft dat instinct namelijk al.
2. Micro conversies
In de meeste gevallen verkoop je in de eerste plaats geen producten maar een gratis advies/ service en je producten zijn een upsell.
Nee, dat is niet waar. Klinkt ook als het verhaal waarmee SEO-cowboys vaak leuren. Alleen een concrete aankoop levert je concreet geld op. Herhalingsaankopen van terugkerende bezoekers leveren zelfs nog veel meer op.

Dat van die "microconversies" is tot op zekere hoogte natuurlijk wel waar, maar een "slechts een klein percentage van de bezoekers gaat tot aankoop over" zou ik dan weer geen nummer 2 in een top 3 maken. Dat is een voldongen feit, geen doel dat je moet nastreven.
3. Social proof
Glad ijs... Als je het als internetondernemer waagt ook maar iets onaardigs te zeggen over social media, krijg je de complete brigade van "social media-adviseurs" over je heen. Dan breng je allerlei workshops en adviestrajecten in gevaar en de poten onder omzet uitzagen wordt je niet in dank afgenomen. Maar laat ik dat toch eens doen, want een (internet)ondernemer is per definitie ook stronteigenwijs.

Kopers kopen primair voor zichzelf, hun naasten (gezin en kinderen) of hun bedrijf. Iets kopen is per definitie geen sociaal groepsproces. Tijdens het aankoopproces zijn kopers (hopelijk) niet bezig met wat ze Twitter of Facebook kunnen melden: je wilt dat ze zich op de koop concentreren. In de ruis rondom de webwinkel hebben social media zeker een toegevoegde waarde, maar als het op de concrete koop aankomt, zitten ze eerder in de weg. Als je in een webshop sneller, méér of vaker wilt verkopen, kun je je beter direct richten op de individuele klant, niet de sociale groepen waarvan hij zegt deel uit te maken.
StoreCore.io

Re: Conversie verbeteren

3
Volgens mij bedoelt hij met social proof niet zozeer social media, maar meer dingen als "20 anderen gingen u voor" en het tonen van reviews en ratings. En dat werkt natuurlijk weldegelijk conversieverhogend (mits de reviews goed zijn natuurlijk). Social media kunnen daar wel een rol in spelen, maar dat is niet waar hij het over heeft.