Zal ING de iDEAL tarieven verlagen?

1
Bij ING kost iDEAL t/m 2.000 transacties per maand 50 cent per transactie en vanaf 2.001 transacties per maand 40 cent per transactie.

Bij de Rabobank kost een iDEAL transactie 40 cent per transactie (iDEAL Professional).

Het abonnementstarief is zowel bij ING als bij de Rabobank 20 euro per maand.

Het prijsverschil tussen ING en de Rabobank kan oplopen tot 200 euro (!) per maand bij 2.000 iDEAL transacties per maand. Bij een paar honderd transacties per maand is het al voordeliger om over te stappen van ING naar de Rabobank. De besparing op de iDEAL kosten is al snel groter dan de dubbele bankkosten vanwege een extra bankrekening.

Zover ik weet is ING niet bereid om te onderhandelen over het tarief. De klantenservice stuurt gewoon een instructie voor het beëindigen van het contract.

Nu is mijn vraag: Zal ING het tarief in de toekomst verlagen? In de huidige situatie is het namelijk vooral voor webshops met 300 tot 2.000 iDEAL transacties per maand gunstig om over te stappen naar de Rabobank en dit zijn wel webshops waar ING goed aan kan verdienen. ING lokt nu nieuwe klanten met een 100 euro terug actie, maar zodra die nieuwe klanten doorgroeien naar 300 tot 2.000 iDEAL transacties per maand dan is het ook voor die klanten gunstig om over te stappen.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: Zal ING de iDEAL tarieven verlagen?

2
Dat is een afweging tussen variabele kosten (per iDEAL-transactie) en vaste kosten (maandabonnement), maar ik vermoed dat de Nederlandse banken die wisselwerking voorlopig vooral zullen gebruiken als marketinginstrument om "pakketten" samen te stellen, niet om een onderlinge prijsoorlog te ontketenen die leidt tot structureel lagere prijzen.

Via een PSP betaal ik € 0,44 per iDEAL-transactie en géén andere kosten. Dat is per saldo dus gelijk aan € 0,40 per iDEAL-transactie plus € 20 voor een maandabonnement bij 500 transacties per maand (want € 20 per maand / 500 transacties = € 0,04 per transactie).
StoreCore.io

Re: Zal ING de iDEAL tarieven verlagen?

3
Banken betalen in ieder geval erg weinig variabele kosten per iDEAL transactie.
Currence brengt per 1 januari 2012 de volgende tarieven in rekening:

1. Toetredingsfee voor individuele nieuwe licentiehouders: € 60.000
of per groepslicentie € 150.000.

2. Jaarlijkse fee per product:
€ 10.000 per individuele licentiehouder als acquiring bank
€ 10.000 per individuele licentiehouder als issuing bank
of
€ 25.000 per groepslicentie als acquiring bank
€ 25.000 per groepslicentie als issuing bank

3. De volumegebonden fee bedraagt voor:
Acquiring bank € 0,0160 per transactie
Issuing bank € 0,0160 per transactie

Tariefstructuur voor certificaathouders

Vooralsnog zullen geen vergoedingen worden gevraagd aan certificaathouders.

NB. De kosten van het certificeringonderzoek voor een licentie komen voor rekening van de aanvrager.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten