Nieuwsbrief naar alle klanten versturen

1
Ik ga binnenkort mijn nieuwsbrief restylen en wil deze dan voortaan naar alle klanten sturen. Dus niet enkel aan die zich hebben opgegeven.

Nu mag je in Nederland niet meer zomaar een nieuwsbrief versturen, echter als je een aantoonbare relatie met deze persoon hebt mag dit wel.

Van die regel wil ik gebruik maken. Maar... wát is precies een aantoonbare relatie? Ik heb namelijk ook klanten die zich wel hebben ingeschreven als klant, maar tijdens het afrekenen zijn afgehaakt om een bepaalde reden en niets hebben besteld.

Mag ik dit soort klanten ook een nieuwsbrief versturen? Of moeten zij daadwerkelijk een product hebben afgenomen?

Weet iemand hier meer over?

Re: Nieuwsbrief naar alle klanten versturen

2
Helaas!

Als ze niet hebben afgerekend zijn het geen klanten. Eerder potentiële klanten of eigenlijk gewoon geïnteresseerden. Mensen die door je winkelruit naar binnen hebben gekeken en waarmee je geen zakelijke relatie hebt.

Tenzij ze bij het proces dat ze in je winkel hebben doorlopen hebben aangegeven op de hoogte willen te blijven via een nieuwsbrief, maar zoals je zelf al aangeeft is dit niet bij allemaal het geval.
Nu op mijn weblogs:

Re: Nieuwsbrief naar alle klanten versturen

3
Is het zo dat je zomaar iedereen een nieuwsbrief mag toezenden wanneer deze persoon een bestelling bij jou heeft geplaatst maar nooit heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief? Vind ik zeer raar.
En wellicht ook niet helemaal klantvriendelijk maar dat is een ander verhaal..

De wetgeving is niet voor niets gewijzigd dat een opt in verplicht is ( confirmatie via e-mail wanneer je je inschrijft voor een nieuwsbrief )
Dat je dan zomaar een nieuwsbrief mag versturen zonder de toestemming van de klant? vreemd..

Re: Nieuwsbrief naar alle klanten versturen

4
RicardoV schreef:Is het zo dat je zomaar iedereen een nieuwsbrief mag toezenden wanneer deze persoon een bestelling bij jou heeft geplaatst maar nooit heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief? Vind ik zeer raar.
Er zitten natuurlijk wel beperkingen aan. Als je ooit vijftig jaar geleden een appel van een groenteman hebt gekocht mag hij niet vandaag je zijn laatste aanbieding doen voor de nieuwste elektronica bijvoorbeeld.

In sommige gevallen is het raar en klantonvriendelijk maar soms best uit te leggen. Ook commercieel vind ik het vaak prima toegestaan. Als ik vandaag een pizza online bestel en volgende week een kortingsbon ontvang omdat ze een nieuwe pizza in het assortiment hebben, tsja ik sta daar wel voor open zolang ik me maar direct en altijd kan afmelden.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Nieuwsbrief naar alle klanten versturen

5
Om een account te registreren via e-mail hoeft men (voor zover ik weet) niet per-see een bevestiging link te sturen.

Wanneer men zich inschrijft voor een nieuwsbrief is het verplicht een bevestiging link te sturen.
Een gat in de wet? Je zou op deze manier de bevestiging kunnen omzeilen door gewoon simpelweg iedereen die een bestelling heeft geplaatst je nieuwsbrief te versturen.

Commercieel gezien is het natuurlijk heel slim. Vooral wanneer je eerst nooit een nieuwsbrief verzond en na enige tijd wél.
Echter bij Mailchimp bijv. moet je geloof ik aanvinken dat de persoon toestemming heeft gegeven om de nieuwsbrief te ontvangen. Een klant die een bestelling plaatst geeft nog niet direct toestemming voor een nieuwsbrief.

Re: Nieuwsbrief naar alle klanten versturen

6
RicardoV schreef: Commercieel gezien is het natuurlijk heel slim. Vooral wanneer je eerst nooit een nieuwsbrief verzond en na enige tijd wél. Echter bij Mailchimp bijv. moet je geloof ik aanvinken dat de persoon toestemming heeft gegeven om de nieuwsbrief te ontvangen. Een klant die een bestelling plaatst geeft nog niet direct toestemming voor een nieuwsbrief.
Veel bedrijven beginnen zo de nieuwsbrief inderdaad. Met de gegevens van de klanten van het afgelopen jaar bijvoorbeeld. Bij bedrijven als Mailchimp of YMLP kun je in veel gevallen bij het openen van een account alvast een eerste database met adressen importeren die dus zonder goedkeuring direct in die database terecht komen.

Juridisch allemaal prima toegestaan en in sommige gevallen vind ik het niet eens zo vreemd.
Nu op mijn weblogs:

Re: Nieuwsbrief naar alle klanten versturen

7
RicardoV schreef:Je zou op deze manier de bevestiging kunnen omzeilen door gewoon simpelweg iedereen die een bestelling heeft geplaatst je nieuwsbrief te versturen.
Dat kan inderdaad. Maar waar het om gaat is dat niet iedereen tienduizenden klanten heeft, maar dat ze wel graag aan tienduizenden mensen een mail sturen met hun nieuwe aanbiedingen. Daar is de dubbele bevestiging voor nodig.

Maar er zijn nog wel meer manieren om het, zoals jij het noemt, te 'omzeilen'. Als je bijv. naar een beurs gaat en je geeft je visite kaartje aan iemand, dan mag diegene jou ook prima een mail sturen met aanbiedingen.

Re: Nieuwsbrief naar alle klanten versturen

8
Dirkjan, bedankt voor de info.

Ik vermoed ook dat met 'een aantoonbare relatie' een klant die daadwerkelijk iets heeft aangeschaft wordt verstaan, maar als je het heel zwart-wit bekijkt is het inschrijven van die klant al een relatie op zich. Nergens heb ik gevonden dat er een product besteld moet zijn of een dienst afgenomen.

Maar ik blijf die regel een beetje vaag vinden. Hoe dan ook, ik heb geen zin in een boze mail of brief van de Opta, dus ga ik bij alle nieuwe klanten 1 voor 1 checken of ze iets besteld hebben, anderen gooi ik er uit.

Zelf bestel ik ook wel eens iets zonder me voor de nieuwsbrief te hebben ingeschreven en ontvang ik tóch een nieuwsbrief (ken een paar hele grote webshops die dat gewoon doen). Ik vind het enigszins irritant, maar uitschrijven is altijd eenvoudig. Zo hoop ik dat mijn klanten er ook over denken. Het aantal herhaal-aankopen is relatief laag, ondanks de hoge scores in de reviews. Die 5 klanten die nooit meer iets bij mij willen bestellen staan (hopelijk) niet in verhouding tot het aantal klanten die mijn webshop vergeten zijn en zo'n nieuwsbrief een hernieuwde kennismaking is.