Onderzoek naar behoeften van webwinkel eigenaren

1
Beste webwinkel eigenaren,

Momenteel ben ik samen met een mede student bezig met een onderzoek naar de behoeften van webwinkel eigenaren zoals jullie m.b.t. het opzetten van een webshop. Zoals de meesten van jullie al wel hebben ervaren komt er heel wat kijken bij het opzetten van een webshop. Hierbij zal moeten worden nagedacht over de betaalmogelijkheden, de wijze van beveiliging, de mogelijkheden m.b.t. logistiek en verzendig, wetgeving omtrent de webshop en daarnaast zal er wellicht ook veel aandacht moeten worden besteed aan zaken als zoekmachineoptimalisatie en online advertising. Nu is onze vraag, in welke mate is er behoefte aan informatie over het bovenstaande en zijn er nog meer facetten m.b.t. webshops waarover meer informatie verspreid zou moeten worden? We zien de reacties graag tegemoet.

Groeten,
Maik en Kevin

Re: Onderzoek naar behoeften van webwinkel eigenaren

3
Allereerst bedankt voor je reactie.

Het klopt inderdaad dat het een wat brede vraag is. Hetgeen waar we momenteel mee bezig zijn is het onderzoeken van de behoeften van webwinkel eigenaren en startende webwinkel eigenaren m.b.t. het opzetten van een geheel nieuwe webwinkel of het verbeteren van een bestaande webwinkel.

Docenten van ons zeggen dat het opzetten van een webwinkel vaak onderschat wordt. Ze doelen dan vooral op het ontbreken van genoeg kennis van de vele zaken die bij het opzetten van een webwinkel komen kijken. Hierbij kan worden gedacht aan het aanbod van betaaldiensten (de mogelijkheden ervan en de voor- en nadelen ten opzichte van elkaar), het beveiligen van een webwinkel, de advertising en ook de logistiek en verzending die erbij komt kijken. Het is aan ons om te achterhalen of dit ook daadwerkelijk zo is en of er onder de webwinkel eigenaren inderdaad behoeften is aan meer informatie over het bovenstaande.

Uiteindelijk zullen de resultaten van het onderzoek worden verwerkt in een onderzoekdocument die wij vervolgens zullen opleveren. Wellicht dat de resultaten van ons onderzoek ook nog op webwinkelforum.nl geplaatst worden.

Ik hoop nu wat meer duidelijkheid omtrent ons onderzoek te hebben verschaft. Daarnaast zullen wij nog een enquête opstellen en deze op webwinkelforum.nl plaatsen.

Groeten,
Maik en Kevin

Re: Onderzoek naar behoeften van webwinkel eigenaren

4
Er is vast wel behoefte aan informatie, maar ik persoonlijk vind niet dat dit volledig voorgekauwd moet worden gepresenteerd. Een op de drie Nederlanders denkt erover om een webwinkel te beginnen (bron), en ik vind niet dat het te makkelijk moet worden gemaakt om dit daadwerkelijk uit te voeren.

In mijn branche is het af en toe net het wilde westen met webwinkels die als paddenstoelen uit de grond schieten. Ze zijn vaak ook net zo vlug weer weg, maar hebben in de tussentijd meer schade dan goed gedaan over het algemene beeld van webwinkels.

Wat mij betreft mag het dus best wat moeilijker gemaakt worden om een webwinkel te beginnen. Het is nu eenmaal net als een "gewone" winkel een bedrijf waar men als klant een bepaalde verwachting van mag hebben. Het verschil met webwinkels is dat een slechte ervaring veel zwaarder telt. Als men online een bestelling doet die eindigt in een slechte ervaring is het al snel dat men niets meer online besteld. Als hetzelfde in een stenen winkel gebeurt zal men vast niet meer nooit iets in een winkel kopen. Het is allemaal dus veel breekbaarder online.

Als laatste vind ik dat je als webwinkel ondernemer in staat moet zijn om zelf iets te "ondernemen" als je echt kans van slagen wilt hebben. Starten met enkele tips en af en toe een vraag stellen op bijvoorbeeld dit forum is natuurlijk goed, maar het meeste moet mijns inziens wel uit jezelf komen om succesvol te kunnen zijn online. De echte ondernemer zal zelf in staat zijn om de benodigde informatie te verzamelen en heeft daar geen stap-voor-stap handleiding bij nodig.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Onderzoek naar behoeften van webwinkel eigenaren

5
Rudy schreef:In mijn branche is het af en toe net het wilde westen met webwinkels die als paddenstoelen uit de grond schieten. Ze zijn vaak ook net zo vlug weer weg, maar hebben in de tussentijd meer schade dan goed gedaan over het algemene beeld van webwinkels.
Ik ben het deels met je eens: het onbezonnen kunnen beginnen van een webwinkel zou minder gemakkelijk mogen zijn, omdat onprofessioneel ondernemen het kopen op internet lang niet altijd goed doet. Ik krijg bijna maandelijks de vraag of ik "even" een kant-en-klare webwinkel kan opzetten waarin de starter alleen nog zijn naam en e-mailadres hoeft in te vullen.

Anderzijds helpen educatie en professionalisering juist ook. We houden veel minder onbezonnen starters met een ten dode opgeschreven webwinkel over als we inzichtelijk kunnen maken wat van webwinkeliers allemaal wordt verwacht en wat beginners dus te wachten staat. En de beter geïnformeerde starters die we over houden, zijn niet alleen kansrijker, maar opereren bovendien professioneler en versterken zó uiteindelijk ook de algemene beleving van online shopping.
StoreCore.io

Re: Onderzoek naar behoeften van webwinkel eigenaren

7
Beste Rudy,

Je hebt helemaal gelijk over het feit dat er tegenwoordig maar al te snel een webwinkel wordt opgestart. Aan de voorbereiding hiervan wordt vervolgens vaak weinig tijd besteed waardoor veelal in een korte tijd de webwinkel weer offline wordt gehaald. Echter, wat Ward ook al zegt, denken wij dat het wellicht verstandig is om ondernemers voorafgaand aan het opstarten van een webwinkel voldoende informatie aan te dragen zodat de kans op een succesvolle webwinkel wordt vergroot en daarmee het "paddenstoelen effect" zal verminderen.

Om een beeld te kunnen vormen van de behoefte naar informatie m.b.t. het opzetten van een webwinkel, hebben wij een kleine enquête opgesteld. De URL naar onze enquête is: https://docs.google.com/spreadsheet/vie ... R2d0Tnc6MQ.

Daarom vragen wij u om deze enquête in te vullen zodat wij een beter beeld krijgen over deze behoeften en dat starters een kans kunnen krijgen om succesvol te worden.

Groeten,

Maik en Kevin