Het is belangrijk om op de productpagina's voldoende bruikbare informatie te plaatsen.
Informatie waar jouw bezoekers wat aan hebben.
Niet alleen op de homepage, maar ook op de categoriepagina's en productpagina's,
zodat zoekmachines weten waar de pagina over gaat.
En als zoekmachines begrijpen wat er op een pagina te vinden is, kunnen ze bezoekers naar jouw webshop sturen. Dán gaan ze voor je aan het werk en leveren ze bezoekers af die al op zoek zijn naar de producten die je verkoopt.
Het is dus heel simpel: zorg voor productpagina's die rijk zijn aan content. Het liefst waardevolle content. Wat bedoel ik met "waardevolle content"? Nou, in de basis betekent dat in ieder geval dat je antwoord probeert te bieden op alle mogelijke vragen van de bezoeker. Geef minimaal basisinformatie en ga het liefst nog een stapje verder. Neem alle bezoekersvragen weg door de antwoorden op de pagina te plaatsen. Dat is toch wel het begin.
Ik mag niet naar een voorbeeldpagina van een webshop linken, maar de vitaminestore doet het vrij goed. Wat doen ze goed?
Ze kopiëren geen standaard productbeschrijving van de website van de leverancier van het product, maar in plaats daarvan besteden ze tijd, aandacht en zorg aan het vullen van elke pagina. Stuk voor stuk. Beetje bij beetje. Waarom?
Omdat ze weten dat de tijd en energie die ze er in steken, ervoor zal zorgen dat zoekmachines relevante bezoekers kunnen afleveren. En dat zorgt er weer voor dat jij precies bereikt wat je wil bereiken; zoveel mogelijk bezoekers die zoveel mogelijk producten kopen en meer omzet. Een omzet van hier tot ginder!
Precies. Wat ik daarom altijd aan webshop-eigenaren kan aanraden is het volgende:
Voordat je de webwinkel volpropt met 1.000 producten die je allemaal wilt verkopen, focus eerst op de verkoop en marketing van de producten waarvan jij zeker weet dat ze goed gaan lopen en optimaliseer. Optimaliseer: zorg dat alle productpagina's goed gevonden worden in zoekmachines en maak bezoekers blij. Hoe maak je de pagina's stuk voor stuk nog beter? Stop je ziel en zaligheid er in. Zorg dat bezoekers enthousiast worden wanneer ze op een productpagina komen, zodat ze overgaan tot de gewenste actie.
Een goede productpagina draagt bij aan de algehele gebruikerservaring en kan er zomaar voor zorgen dat bezoekers vaker terugkomen. Er zijn klanten die de voorkeur geven aan webshops met voldoende informatie. Denk je eens in hoe belangrijk dit is bij medicijnenshops. 2 regeltjes tekst met een klein beetje informatie is ook hier niet voldoende voor zoekmachines en bezoekers.
Ik bedoel - er zijn tientallen shops die vitamines verkopen, maar als je meer kan leren over het product en de ervaringen van anderen kan lezen om te ontdekken welke vitamines écht werken, is beter toch?
In webshops is het vrij eenvoudig om je productpagina's beter vindbaar te maken (en er kan heel veel geoptimaliseerd worden). Begin met het plaatsen van meer inhoud.
Een aantal ideeën hiervoor:
- Beantwoord alle mogelijke vragen op de pagina die bij bezoekers kunnen opkomen (brainstorm wat mensen allemaal over het product te weten willen komen en bekijk de fora in de markt om op ideeën te komen. Waar praat men over? Wat wil men te weten komen? Blader ook boeken, magazines en blogartikelen door om mogelijke vragen te vinden.
- Denk goed na over de woorden die jouw klanten intikken op het moment dat ze jouw product willen vinden. In principe verlies je vrijwel altijd als de klant een woord gebruikt dat niet op je productpagina voorkomt. De zoekmachine kan de pagina dan niet tonen; daardoor zou je zomaar meerdere sales kunnen mislopen.
- Gebruik unieke teksten. Altijd unieke teksten.
- Link naar bijpassende producten middels tekstuele hyperlinks in de tekst. Let daarbij op dat je het product waarnaar je linkt goed omschrijft in je link (goede, beschrijvende linkteksten maken)
- Bied een mogelijkheid om vragen te stellen. Plaats deze vragen mét de antwoorden op de productpagina.
- Neem persoonlijk contact op met je klant (na bestelling) om te vragen of het product bevalt.
Maak een kort praatje, geef een goede tip, stel jezelf even voor (word een vriend van de klant),
en vraag vervolgens om een korte productrecensie voor op de productpagina. Leg uit dat het potentiële klanten helpt om betere keuzes te maken.
- Kijk eens naar je concurrenten of andere webshops. Hoe doet Bol.com het en wat kan je daarvan leren?
- Indien mogelijk, plaats een video en praat over de mogelijkheden van het product of wat het doet/wat je ermee kan en geef een demonstratie. Een voorproefje. Coolblue is hier goed in.
2 min is al meer dan voldoende! Dit is zó waardevol voor je klant en voor SEO!
- Toon meerdere plaatjes van het product.
- Lees je binnengekomen e-mails en maak op basis van de meest gestelde vragen een mini FAQ voor op de productpagina. Wat zijn de meest gestelde vragen?
- Zet de productomschrijving neer, leuk stukje tekst wat lekker wegleest (hou doel van bezoeker in gedachte, wat wil hij bereiken? Plaats dát in de tekst. Schrijf teksten gericht op het doel van bezoekers)
Kortom. Maak je productpagina's in je webshop vanaf vandaag rijk aan content.
Als jij naar de AH gaat en je wil weten of de melk glutenvrij is, zou het dan helpen wanneer je op de zijkant van de verpakking kijkt en ziet staan dat je melk in je handen hebt:
Nee. Lekker handig. Je vraag wordt namelijk niet beantwoord. Zo zien je bezoekers dat ook. Verschaf voldoende informatie. Zorg dat men op de productpagina antwoord krijgt op vragen en ga er niet vanuit dat ze de telefoon pakken om je op te bellen. Zou jij dat doen in een webshop? Of zou je liever even wegklikken om te zien of je vraag bij webshop nr. 2 wel wordt beantwoord?Dit is MELK. punt
Maak waardevolle productpagina's voor bezoekers én voor SEO. Dit boost de sales en maakt je beter vindbaar.