Hoe zijn jullie begonnen ?

1
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier op dit forum. Laat ik me eerst even voorstellen.

Ik ben 33 jaar, afgestudeerd in communicatie en momenteel werkzaam in het bedrijfsleven. Ik heb een goede kennis van het internet, web design en e-commerce. Daarnaast ben ik commercieel ingesteld en heb in de loop der jaren al van alles geprobeerd op internet. Van e-Bay tot affiliate marketing. Dit alles gecombineerd heeft me op het idee gebracht een webwinkel te gaan starten. Ondertussen ben ik reeds 2 maanden onderweg met de voorbereidingen. Ik heb al een business en financieel plan geschreven (met hulp van een ervaren collega ondernemer) ik heb contact gelegd met enkele leveranciers en ben nu op bezig met het afronden van het design en de implementatie van de shop.

Mijn drijfveer om dit te gaan doen is vooral omdat ik het enorm leuk vind. Ik hoef er geen miljonair van te worden ;-)

Graag zou ik jullie ervaringen horen van toen jullie begonnen, bijvoorbeeld:

- Wat heb je in het allereerste begin gedaan om je shop onder de aandacht te brengen (zowel online als offline) ?
- Hoe ben je omgegaan met voorraad? Heb je bijvoorbeeld alles eerst ingekocht of werkte je via een ander model?
- Hoe zorgde je voor voldoende cashflow in het begin?

Hoor graag jullie ervaringen :-)

Groet,

Leon

Re: Hoe zijn jullie begonnen ?

2
Herkenbaar. Hier ook iemand die is afgestudeerd in de communicatie. Alleen heb ik mijn eerste baan na het afstuderen welgeteld anderhalve maand volgehouden (had er eigenlijk niet eens aan moeten beginnen).

Meer als een experiment heb ik toen een webwinkel opgezet. Wel een niche-markt, dus de P van Promotie was tamelijk eenvoudig. Ik heb praktisch alleen online klanten geworven. Dit met het idee: als ze toch niet online te vinden zijn op die specifieke sites, zullen ze al helemaal niet snel geneigd zijn online te gaan kopen.

Het liep gelukkig vanaf het begin goed. Ik heb alles ingekocht. Een groeiend assortiment, en steeds grotere aantallen per product. Ik heb zodoende nooit hoeven lenen.Noot daarbij is dat ik natuurlijk net klaar was met studeren en gewend was van weinig te leven en lage vaste lasten had.

na 2 jaar ben ik op festivals gaan staan. Enerzijds voor de lol, anderzijds om veel van mijn klanten IRL te zien, en daar wat van op te steken. Wat bleek? 90% kende de shop al, en een deel ervan was nu over de streep getrokken om dan ook eens online te bestellen. (let wel, we hebben het over 2007/2008, dus online winkelen was nog sterk in opkomst. Ik had toen ook veel te maken met mensen die voor het eerst online iets kochten). Voor die 10% die ik als nieuwe klant kon noteren, waren de festivals niet de moeite. Wel voor het beter leren kennen van de huidige klanten en imago.

Zit je niet in een nichemarkt, en/of heb je veel concurrentie dan werkt het natuurlijk weer anders.