Jezelf programmeren aan (laten) leren?

1
Hallo

Ik vraag me dit af: sommige ondernemers huren een bedrijf in om een webwinkel te bouwen.
Je hebt ook nog IT'ers die kennis hebben van websites bouwen en dergelijke en besluiten om voor zichzelf te beginnen met een webwinkel.

Ik vraag me af zijn hier mensen die de omgekeerde beweging gemaakt hebben nl., begonnen als ondernemer in iets (niet op internet en ook zonder echte kennis van IT of Opensource), om dan zelf alles (zichzelf) te hebben aangeleerd en zelf een webshop naar eigen wens te hebben gebouwd via OS.

Hoelang heb jij erover gedaan (wetende dat dit een voortdurend proces is waar je steeds moet bijleren, maar ik doel meer op alle basisdingen). Hoe heb je dit gedaan: zelfstudie, cursussen, boeken (eventuele titels),...

Raad jij het aan om, iemand die plannen heeft om een webwinkel te beginnen, dit eerst allemaal zelf te leren, of al direct beginnen met een webshop via een extern bureau of met kant en klare software pakketten, en achteraf pas jezelf in OS te verdiepen.
Laatst gewijzigd door Wouter Hol op 29 april 2012, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt.

Re: Jezelf programmeren aan (laten) leren?

2
Ligt er toch aan hoeveel tijd je hebt voor de lancering van de webshop. Als je nog geen kennis van HTML hebt en je moet ook nog PHP en MySQL gaan leren, dan ben je behoorlijk wat tijd kwijt alvorens je complete webshop neer gezet hebt.

Als je jezelf puur op de shop wil richten dan zou ik mijn tijd niet verdoen aan leren van PHP en MySQL. Basis kennis kan geen kwaad, maar een complete shop bouwen is toch wel heel veel werk.

Overigens hebben wij ons systeem wel zelf gebouwd, maar wij zijn afkomstig uit de web development hoek en zijn in de e-commerce gerold en hadden hierdoor al heel wat jaren programmeer ervaring.