Hoe reclame maken voor webwinkel?

1
Beste heren en dames,

Zojuist heb ik een nieuw artikel geschreven dat gaat over 4 verschillende, goedwerkende manieren om reclame te maken voor je webwinkel.

In het artikel leg ik uit hoe video marketing werkt, hoe je met bloggen nieuwe klanten/bezoekers kan aantrekken en geef ik je meer informatie over de promotie van een webwinkel.

Lees artikel over reclame maken voor je webwinkel

Het is eigenlijk niet eenvoudig om een (nieuwe) webwinkel te promoten.
In principe zou je voor elk product in je webwinkel een aparte reclamecampagne moeten opzetten, wil je gerichte bezoekers naar je webshop krijgen.

Heeft u zich al verdiept in zoekmachine optimalisatie, oftewel hoe krijg ik mijn webwinkel hoger in de zoekresultaten van Google?

2
Leuk artikel, goed onderwerp. Efficiënte promotie van een webshop is lastig, vooral met een beperkt budget. Kleine tip: wellicht nog even de spellingcontrole over het artikel laten gaan.
www.izitoko.nl

Voor ondernemende geesten die iets te bieden hebben!

3
Dank je!

Ik zal mijn artikel controleren op spelfouten.
Efficiënte promotie van een webshop is lastig, vooral met een beperkt budget.
Het hoeft niet lastig te zijn. Hou gewoon een stappenplan aan van week tot week. Op maandag, dinsdag en woensdag schrijf je bijvoorbeeld 1 artikel op leerwiki over 1 specifiek product in je webwinkel en op donderdag en vrijdag schrijf je een artikel op je blog over een product uit je webwinkel. Zo heb je de mogelijkheid om regelmatig elk product dat je verkoopt, op internet te promoten.

Na het lezen van dit artikel weet je dus als eigenaar van een webwinkel precies hoe je gratis je webwinkel kan promoten (reclame budget niet nodig)

4
Naast webwinkelpromotie naar nieuwe klanten, moet je ook niet vergeten te promoten naar je huidige klanten.
Naar je huidige klanten kun je natuurlijk ook reclame maken, door de nieuwsbrief als reclamemiddel te gebruiken.
Voor het promoten van bepaalde producten of om een klantenkorting te geven. Zo zorg je ervoor dat je klanten blijven terugkomen bij je webwinkel en natuurlijk producten blijven kopen.
Moshi-Toshi E-mailmarketing is een betaalbaar e-mailmarketingplatform dat simpel en makkelijk is in gebruik. Op dit forum helpen we u graag met uw vragen over e-mailmarketing, nieuwsbrieven etc.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
Daar heeft u helemaal gelijk is. E-mail marketing is een perfect hulpmiddel om de bestelfrequentie van bestaande klanten te verhogen. Hier heb ik verder niets aan toe te voegen, behalve dan dat het geen slecht idee is om naast e-mail marketing af en toe een persoonlijk briefje naar het postadres van de klant te sturen. Klanten waarderen het als je laat zien dat je aan hun denkt en je valt vaker op.

Adverteren door middel van banner icm gratis topadvertenties

6
Op onze marktplaats site SelSoen bieden wij op dit moment aantrekkelijke bannerplekken icm gratis topadvertenties.

Op deze manier kunt u optimaal uw producten en webshop onder de aandacht brengen een jaar lang.

Daarnaast heeft u als eerste de mogelijkheid om er ook volgend jaar te staan.
2dehands spullen kopen of verkopen? Doen! Op SelSoen!

7
Echt hele creative tips Waster! Zo simpel en toch heel effectief lijkt me zo.
Dank je wel :D
Overigens is het inderdaad erg nuttig, om je klanten te "binden" door ze een nieuwsbrief te sturen. Maar eerlijk gezegd, zijn er bij mij bijna geen klanten, die de nieuwsbrief willen ontvangen :?
De meeste mensen vinken dat niet aan. En je mag tegenwoordig niet meer zomaar nieuwsbrieven naar je klanten sturen.
Althans zover als ik het begrepen heb, mag dat met de nieuwe wet absoluut niet meer, behalve als mensen het echt zelf aangeven.

8
@Indigo

Als er zich geen mensen inschrijven voor je nieuwsbrief is het belangrijk te zoeken naar de oorzaak. Een daarvan is bijvoorbeeld dat je opt-in button (de plek waar mensen zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief) staat bij jouw website onder de vouw. Dat wil zeggen dat je bezoekers deze optie niet zien als ze niet naar beneden scrollen.

Als je wil kan ik er wel even (vrijblijvend en geheel belangeloos) voor je naar kijken hoe je het een en ander kunt verbeteren, zodat je nieuwsbrief wat beter gaat lopen.

Groetjes Susanne Sassen
Moshi-Toshi E-mailmarketing is een betaalbaar e-mailmarketingplatform dat simpel en makkelijk is in gebruik. Op dit forum helpen we u graag met uw vragen over e-mailmarketing, nieuwsbrieven etc.

9
Hoi Susanne,

Dank je wel voor je reactie. Klopt, ik heb de optie voor de nieuwsbrief inderdaad onderaan de site staan, waardoor mensen misschien minder snel zichzelf in zouden schrijven. Het is inderdaad een goed idee, om dat blok over de nieuwsbrief iets hoger te zetten. Dank je wel voor de tip :D
Maar ik doelde eigenlijk op mijn bestaande klanten. Als mensen iets willen bestellen, krijgen ze tijdens het bestelproces de optie om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Ze kunnen dit aanvinken, maar van deze optie wordt dus bijna geen gebruik gemaakt. Terwijl ze op hetzelfde moment ook een ander vinkje moeten zetten, namelijk dat ze de Algemene Voorwaarden hebben gelezen en daarmee akkoord gaan.
En dat vond ik wel erg opmerkelijk om te zien, dat mensen hier eigenlijk geen gebruik van maken.

10
Kun je mij een printscreen sturen van dat bestelformulier naar susanne@moshi-toshi.com ?

Dan kan ik kijken hoe je het hebt aangepakt en je van daaruit evt advies geven.
Moshi-Toshi E-mailmarketing is een betaalbaar e-mailmarketingplatform dat simpel en makkelijk is in gebruik. Op dit forum helpen we u graag met uw vragen over e-mailmarketing, nieuwsbrieven etc.

11
Hoi Susanne,

Het bestelproces, daar heb ik zelf weinig aan gedaan :)
Het is gewoon een bestelproces van Logivert (webwinkel 5) En daar kan ik volgens mij ook vrij weinig aan veranderen. Dat zit er gewoon netjes ingebouwd.
Je moet op deze pagina van het bestelproces, je naam en adresgegevens invullen (en eventueel van een ander bezorgadres) en je kunt eventueel nog een opmerking erbij zetten.

En onderaan de pagina, moet je nog even aanvinken
- Ik aanvaard de algemene voorwaarden
- Ik wil graag uw nieuwsbrief ontvangen

Dus mensen kunnen er niet omheen, ze moeten de algemene voorwaarden sowieso aanvaarden, want dat is verplicht.

Overigens moet ik toegeven, dat als ik een bestelling doe bij een winkel, ik ook nooit de nieuwsbrief aanvink :lol:
Want als ik weer eens iets nodig heb, dan surf ik zelf wel even langs, dus ik snap de mensen wel :D

Printscreentje heb ik hier, wel zo handig, dan kunnen andere mensen het ook zien:
http://i75.photobucket.com/albums/i314/ ... screen.jpg

Ik heb overigens net je artikel even gelezen, erg interessant.

12
Hier plaatsen van je printscreen was inderdaad een beter idee! Zo kunnen andere mensen het ook zien en lezen.

Mensen denken vaak dat als ze bij de opt-in van het bestelformulier aangeven dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen dat ze dan ontzettend gespamd gaan worden.
Ze hebben tenslotte net al hun contactgegevens ingevuld en dat maakt de drempel een stuk hoger.
Daarnaast moet je je altijd afvragen;waarom zou iemand mijn nieuwsbrief in zijn postvak willen krijgen. Willen ze op de hoogte blijven van nieuwe producten in het assortiment, willen ze speciale korting of willen ze gewoon een informatieve en leuke nieuwsbrief over aan Roemenie gerelateerde dingen. Probeer je nieuwsbrief zo relevant mogelijk te maken voor je doelgroep dus. Jij kent je klanten het beste., dus waarschijnlijk heb je daar zelf een idee over.

Terug naar de opt-in (inschrijf optie)

Zoals ik het begrijp is je bestelformulier dus standaard en kun je daar zelf niets aan veranderen (?)
In dat geval heb je iets minder mogelijkheden om het een en ander te verbeteren& aan te passen.

De grootste tip is dat mensen graag willen weten wat ze kunnen verwachten. Als je niet de mogelijkheid hebt op de opt-in aan te passen of te verplaatsen dan zet als het mogelijk is ook een webversie van je nieuwsbrief online, zodat ze deze kunnen bekijken. Plaats deze link eventueel ook bij de inschrijfbanner/inschrijfoptie.
Of maak, als je geen webversies van je nieuwsbrieven hebt, op je website een subpagina (evt onder informatie) met een nieuwsbrief archief.

Een tweede mogelijkheid is de opt-in ook te plaatsen bij het bestelformulier, maar in de bevestigingsmail van de bestelling (ervan uitgaande dat een klant na zijn bestelling per mail nog een bevestiging krijgt). Hierin plaats je dan een link naar de landingspage waar men zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief. De drempel zal dan een stuk lager zijn om zich in te schrijven.

Mocht je de opt-in tekst wel kunnen veranderen geef dan de frequentie(om het spamgevoel weg te nemen) aan in de opt-in en eventuee wat je doel ermee is. (relevantie voor subscriber)

Bijvoorbeeld:
* Ik wil graag uw wekelijkse nieuwsbrief ontvangen om op te hoogte te blijven van nieuwe producten en speciale aanbedingen voor nieuwsbriefontvangers.

Kijk eventueel op http://www.justecommerce.nl , daar ben ik een reeks artikelen aan het publiceren over webwinkels en e-mailmarketing. Misschien heb je daar ook nog wat aan.
Moshi-Toshi E-mailmarketing is een betaalbaar e-mailmarketingplatform dat simpel en makkelijk is in gebruik. Op dit forum helpen we u graag met uw vragen over e-mailmarketing, nieuwsbrieven etc.

13
Hoi Susanne,

Allereerst sorry voor mijn late reactie.
Ik ben erg blij met de nuttige tips, die je me hebt gegeven en zal er eens mee aan de slag gaan. Zeker de tip over het plaatsen van een link in de bevestigingsmail is een erg goede tip. Zo simpel, maar ik had er nog niet aangedacht.
In het bestelproces, kan ik inderdaad niet echt dingen veranderen. Dat is gewoon standaard en zit ook verder goed in elkaar.
Een voorbeeld van een nieuwsbrief klinkt ook als een erg goede optie!
Ik heb nog nooit een nieuwsbrief verstuurd (ik ben nog niet zo lang begonnen en had ook bijna geen inschrijvingen, dus tot nu toe had een nieuwsbrief nog geen zin).
Maar zodra ik mijn eerste nieuwsbrief ga versturen zal ik hem ook als voorbeeld op mijn site gaan zetten.
Ik had inderdaad je site al bekeken met je artikelen en ga het zeker volgen. Erg nuttige informatie staat erin.
Heel erg bedankt voor je hulp en je tips! Ik kan er zeker verder mee. :D

14
Fijn te horen dat je wat aan de tips hebt gehad.
Zodra je tegen de twinting inschrijvingen aanloopt adviseer ik toch om een nieuwsbrief te gaan versturen. Niet alleen omdat je er zelf zo makkelijker in kan komen, maar ook omdat mensen die zich inschrijven ook een nieuwsbrief verwachten.

Als je subscribers namelijk in het begin geen mailing krijgen en na een paar maanden plotseling wel, dan bestaat de kans dat ze niet meer weten dat ze zich hebben ingeschreven en ze dus denken dat je hun aan het spammen bent.

Je moet dus op een begeven moment voor jezelf de grens bepalen van het aantal aanmeldingen van wanneer je de nieuwsbrief begint.
Moshi-Toshi E-mailmarketing is een betaalbaar e-mailmarketingplatform dat simpel en makkelijk is in gebruik. Op dit forum helpen we u graag met uw vragen over e-mailmarketing, nieuwsbrieven etc.

15
Hoi Susanne,

Ik ben nu ruim 3 maanden bezig en dan is de eerste nieuwsbrief geen overbodige luxe denk ik. (overigens kwamen de inschrijvingen pas na een maand of ander halve maand, dus ik denk dat ik nu wel ongeveer aan een nieuwsbrief kan gaan beginnen)
Ik denk dat ik deze maand of volgende maand een nieuwsbrief ga maken. Dus daar ga ik eens goed over nadenken. Want je hebt me wel op een idee gebracht, er zijn nog zoveel meer mogelijkheden, dan alleen maar je producten aanprijzen. Een stukje over Roemenië zou ook heel erg leuk kunnen zijn.
En dan moet ik nog even kijken in welke taal ik ze ga schrijven of dat ik er een combinatie van ga maken... mmmm ik ga er gewoon eens over denken, want het is best belangrijk om een leuke, goede nieuwsbrief te maken. Het is toch een beetje een visitekaartje van je winkeltje.
Ik zit nu nog niet eens aan 10 inschrijvingen. Maar, die mensen hebben gewoon ook recht op een nieuwsbrief of het er nu 2 zijn of 100 :D
En dan kan ik ook een voorbeeld nieuwsbrief op mijn site zetten, zoals je had geadviseerd :D
Ik zit zelf te denken aan 1x per kwartaal een nieuwsbrief te sturen.
Nogmaals heel erg bedankt voor alle ideeën!

16
Wat nieuwsbrieven betreft, als ik lid ben van een nieuwsbrief vind ik het altijd fijn dat ze met regelmaat komen. Om de een of andere reden heb ik liever elke maandag eentje dan soms tweemaal per week en dan wekenlang niks.

En ik vind ook, of je nu 5 aanmeldingen hebt of 100, mensen die zich inschrijven doen dat niet voor niets en die 5 mensen verdienen hem dus even goed. Daarbij weten zij niet dat ze maar met 5 zijn natuurlijk, plus dat die 5 mensen bestaande klanten zijn en je alleen focussen op nieuwe lijkt mij persoonlijk zeer onverstandig. Deze mensen kennen je al, hebben al vertrouwen in je getoond en hebben interesse in nieuws, acties en zijn in staat de url van je winkel al eens door te geven.

Verder hou ik dus van speciale kortingscodes in nieuwsbrieven, dat je weet waarom je lid bent, omdat je soms ook een extraatje krijgt in plaats van alleen maar 'lappen tekst' om het wat respectloos uit te drukken.

Een laatste nieuwsbrieftip van mij; gebruik een systeem die je laat zien wat er daadwerkelijk gebeurt met je nieuwsbrief! Hoeveel mensen hebben 'm geopend, welke links zijn wel of niet aangeklikt, hoeveel mensen hebben 'm doorgestuurd etc. Anders stuur je een nieuwsbrief weg en dat is het, nu kun je het blijven verbeteren waar nodig en je weet wat je klanten al dan niet aanspreekt.

Zomaar wat overpeinzingenvan een gewone klant en een beginnend ondernemer in webwinkelland 8)

17
Papiri schreef:Wat nieuwsbrieven betreft, als ik lid ben van een nieuwsbrief vind ik het altijd fijn dat ze met regelmaat komen. Om de een of andere reden heb ik liever elke maandag eentje dan soms tweemaal per week en dan wekenlang niks.

En ik vind ook, of je nu 5 aanmeldingen hebt of 100, mensen die zich inschrijven doen dat niet voor niets en die 5 mensen verdienen hem dus even goed. Daarbij weten zij niet dat ze maar met 5 zijn natuurlijk, plus dat die 5 mensen bestaande klanten zijn en je alleen focussen op nieuwe lijkt mij persoonlijk zeer onverstandig. Deze mensen kennen je al, hebben al vertrouwen in je getoond en hebben interesse in nieuws, acties en zijn in staat de url van je winkel al eens door te geven.

Verder hou ik dus van speciale kortingscodes in nieuwsbrieven, dat je weet waarom je lid bent, omdat je soms ook een extraatje krijgt in plaats van alleen maar 'lappen tekst' om het wat respectloos uit te drukken.

Een laatste nieuwsbrieftip van mij; gebruik een systeem die je laat zien wat er daadwerkelijk gebeurt met je nieuwsbrief! Hoeveel mensen hebben 'm geopend, welke links zijn wel of niet aangeklikt, hoeveel mensen hebben 'm doorgestuurd etc. Anders stuur je een nieuwsbrief weg en dat is het, nu kun je het blijven verbeteren waar nodig en je weet wat je klanten al dan niet aanspreekt.

Zomaar wat overpeinzingenvan een gewone klant en een beginnend ondernemer in webwinkelland 8)
Mooi gezegd!

En over het laatste punt. Analyseren van je campagne is inderdaad de sleutel tot succes. Veel nieuwsbriefplatformem bieden die analysetool, maar vergeet niet dat je dit zelf ook kunt doen met behulp van Google Analytics. Ik zal als ik maandag op mijn werk bent even nog een link hierbij plaatsen naar een artikel dat iemand erover schreef.
Moshi-Toshi E-mailmarketing is een betaalbaar e-mailmarketingplatform dat simpel en makkelijk is in gebruik. Op dit forum helpen we u graag met uw vragen over e-mailmarketing, nieuwsbrieven etc.

18
Klopt inderdaad. Mensen moeten weten, waarom ze een nieuwsbrief krijgen. En "trouwe" klanten, bezoekers, moeten soms ook even merken, dat je dat waardeert en ze laten merken, dat ze daar voordeel uit kunnen halen.
Erg goede tip ook, over dat nieuwsbrieven-systeem.
Daar heb ik wel nog wat vragen over eigenlijk. Ik weet, dat er programma's bestaan, om een nieuwsbrief te verzenden en dat je daar dan ook later de statistieken van kunt bekijken. Maar wat is nou een goed programma ervoor?
Waarom ik dit vraag is het volgende. Ik wil niet, dat de mailgegevens door iemand anders worden gebruikt en daar ben ik dan meteen zo bang voor... dus mijn vraag is, hoe kan ik dit op een goede, betrouwbare manier doen?
Ik ben benieuwd naar je artikel Susanne, klinkt interessant.
Papiri, bedankt voor het meedenken, ik zal je tips ook zeker meenemen bij het maken van de nieuwsbrief :D

19
Moshi-Toshi E-mailmarketi schreef:Ik zal als ik maandag op mijn werk bent even nog een link hierbij plaatsen naar een artikel dat iemand erover schreef.
Bedoel je misschien dit artikel?
http://analytics.blogspot.com/2009/03/t ... eting.html
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]

20
Ik weet niet of ze dit artikel bedoelde, maar alle informatie is natuurlijk welkom. Dus dank je wel voor de link :D

23
Marktsites. Ik heb het elders ook al genoemd maar wij adverteren een beetje met dingen op Marktplaza.nl

Er zijn echt HEEL veel van die marktplaats-achtige sites tegenwoordig. ik schrok er gewoon van toen ik ging zoeken. Ik heb er 5 of 6 geprobeerd en de site van Marktplaza komt bij mij gewoon het vaakst eruit. Het is niet heel veel maar gemiddeld elke dag toch een paar bezoekers. Afhankelijk van wat je aanbied kan dat dus wel of niet interessant zijn. Bij Marktplaats moet je 9 euro betalen voor een link en dat is gewoon minder interessant meteen. Plus dat je advertentie verdwijnt na een tijdje. op marktplaza kan je een soort "winkel" beginnen en blijven je ads 3 maanden staan en dan moet je ze verlengen, wat met een klik gedaan is. Kapaza.nl werkt geloof ik ook zo maar dan net iets onhandiger. ( ik weet niet meer hoe , alleen dat ik daar niet meer adverteer omdat ik het onhandig vond om die ads te verlengen steeds. Ik moet er weer es naar kijken denk ik.)

Het grote voordeel van die marktsites als deze, is niet zozeer het aantal bezoekers dat rechtstreeks naar die site surft en dan gaat zoeken naar jouw produkt. Het voordeel (naar mijn mening uiteraard) zit in het feit dat deze sites heel erg groot en bekend zijn bij Google. Als mensen jouw produkt intypen wat je op je webshop aanbiedt en je hebt ook een advertentie op Marktplaza/-plaats/kapaza of whatever, dan is de kans groot dat je advertentie op die marktsite eerder uit Google omhoog komt dan je eigen shop. Dit is uiteraard afhankelijk van je shop, maar vooral bij beginners (zoals ik) is dit zeker zo. Zorg dus altijd dat je in je advertentie in de eerste zin je produkt noemt met eventueel je webshopnaam. Dit komt namelijk als omschrijving eruit bij Google.

Andere tip: beetje afhankelijk van wat je aanbied natuurlijk. Maar het kan erg interessant zijn een Ebay winkel te starten. Dat is niet heel goedkoop. Ook niet heel duur. Nogmaals afhankelijk van je produkt cq winstmarge. Ebay is gewoon nog steeds super populair. En in elke email die je je klanten stuurt, kan je je webshop noemen. In de aanbiedingen op Ebay mag je niet je webshop noemen! Wel kan je ergens eenmaal een link opgeven in een pagina die over jou gaat geloof ik. Maar ik kan zelf niet eens meer terugvinden waar dat is.. Ebay is helaas niet het meest overzichtelijke systeem. Maar heel veel mensen zoeken nog steeds op ebay. En ook hier geldt weer: Als mensen een produkt intypen, komt heel vaak Ebay naar voren in Google.

24
Dank je wel voor de link Susanne.
@Verkoper, dat is inderdaad weer een hele andere manier van promotie, maar ik denk dat het voor veel mensen een mooi systeem kan zijn.