Webwinkel starten naast vaste baan?

1
Hallo allemaal,

Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Jolanda en werk in een branche waar het op het moment niet zo goed gaat. Daardoor ben ik na gaan denken om wat anders te gaan doen en het 'web' heeft me altijd al wel aangetrokken. Ik ben nu aan het uitzoeken om een webwinkel in woondecoratie te gaan beginnen. Op een hoop vragen heb ik al mijn antwoorden maar heb nog een vraag over de belastingdienst:

Normaal als je voor 2 werkgevers werkt in loondienst gaat er extra belasting van je 2e baan af. Moet ik, als ik een webwinkel heb, alleen btw afdragen of komen er nog meer extra kosten/belastingen bij kijken?

Misschien een domme vraag maar ben nog een leek op dit gebied en kan het verder nergens vinden.

Bedankt alvast!

Re: Webwinkel starten naast vaste baan?

2
Het ligt er een beetje aan hoeveel je gaat verdienen. Als je je inschrijft als ondernemer moet je aangifte omzetbelasting doen (tenzij het heel kleinschalig is, dan ben je niet BTW-plichtig), je moet dus BTW betalen over je omzet. Aan de andere kant kun je BTW terugvorderen van je inkopen.

Aan het einde van het jaar geef je je winst op bij de aangifte inkomstenbelasting. Houd wel in je achterhoofd dat van elke euro winst er minstens 33% naar de belastingdienst gaat. Als je in loondienst bent, betaalt jouw werkgever al een deel van de loonheffing, waardoor je niet meer een 3e van je salaris hoeft in te leveren.

Het is dus in feite hetzelfde als wanneer je 2 banen hebt. Dan gaat van je 2e baan de maximale loonheffing eraf. Nu is dat dus de winst die je met je onderneming maakt.

Re: Webwinkel starten naast vaste baan?

3
Dan gaat van je 2e baan de maximale loonheffing eraf.
Dat is alleen maar tijdelijk! Als je bij je eerste baan niet veel verdient krijg je aan het eind van het jaar weer geld terug omdat je teveel betaalde bij de 2e baan. Je betaald dus net zoveel belasting als iemand die 1 baan heeft en net zoveel verdient als jij met 2 (of 3) banen.

Re: Webwinkel starten naast vaste baan?

4
Ik bedoelde het meer mbt het uitgavenpatroon. Heb je 1000 euro van je baas om de komende maand te besteden, dan kun je daar in theorie meer van uitgeven dan de 1000 euro die je van je eigen onderneming hebt verdiend, omdat je daar later meer van moet aftikken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkel starten naast vaste baan?

5
Het hangt er ook weer vanaf hoe serieus die webwinkel naast je baan is. Als je het naast een fulltime baan doet, dan wordt het nog een hele klus om boven het boven een hobby te laten uitstijgen. Doe je het naast een deeltijdbaan en kun je aannemelijk maken dat de winkel een serieuze bron van inkomsten is, dan komen er leuke belastingvoordelen in zicht, waardoor je misschien in eerste instantie geld terug gaat krijgen. Voorheen was er altijd een urencriterium. Ik begreep dat er tegenwoordig naar de omzet gekeken wordt, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Misschien iets om eens met een belastingadviseur te bespreken.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Webwinkel starten naast vaste baan?

6
Ik werk momenteel 30 uur maar wil graag wat minder gaan werken dus bijv 24 uur en daarnaast een webshop op proberen te starten.

Ik wil graag kleinere artikelen verkopen, onder de 10 euro. Dus verwacht niet hele grote winst te maken (in het begin).

Maar gaat er dus, behalve de btw die ik af moet dragen, nog meer af omdat het mijn 2e bron van inkomsten is naast mijn vaste baan? Of kan iemand me vertellen waar ik dit kan vinden?