met mijn hobby een webshop beginnen??

1
Sinds een jaartje maak ik samen met mijn zus verschillende cadeau artikelen met stof. (voorbeeld: Memoborden, lampenkappen, tasjes enz.) Het is voor ons een hobby, maar we verdienen wel wat door de verkoop van onze artikelen. We verkopen tot nu toe alleen aan vrienden, familie en kennissen.
Nou wil ik graag een webshop beginnen zodat mensen via internet onze producten kunnen bekijken.

Op de site van KvK vond ik criteria voor een onderneming, http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschr ... derneming/

Ik lever goederen, ik verdien hier een beetje aan ( in dit jaar hebben we +/- 100 euro winst gemaakt), maar ik doe dit eigenlijk alleen voor vrienden en familie en ik ben er zeker geen 15 uur per week mee bezig.. (eerder 15 uur per maand.)

nou is mijn vraag, moet ik nu een KvKnummer aanvragen? en hoe zit het met de belasting enzo?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Re: met mijn hobby een webshop beginnen??

2
Altijd lastig zoiets.
Met 2 a 300 euro per jaar ben ik bang dat het eigenlijk gewoon niet uit kan. De vraag is natuurlijk ook of je het echt wilt, een webwinkel neemt vaak meer tijd in beslag dan mensen denken. Daar komt bij dat als jij 30 lampenkappen gaat verkopen het hobbymatige er snel van af is.
Op een avond een uurtje of 2 aan een tasjes werken is wel iets anders als hele dagen er mee bezig zijn.

Misschien een idee op ze eerst op marktplaats of zo te zetten en kijken wat de belangstelling/verkoop is. Geeft ook veel minder stress met btw/wettelijke regels en dergelijke.

Re: met mijn hobby een webshop beginnen??

3
Nou eigenlijk is de site ook een beetje bedoeld zodat vooral vrienden en familie kunnen zien wat we maken. het is niet mijn bedoeling om er dagen mee bezig te zijn en ik denk ook niet dat onze webshop heel goed zal lopen.
We hebben nu via facebook en hyves een pagina waarop we een paar foto's hebben staan.. Maar aangezien er ook veel familieleden geen facebook of hyves hebben wou ik het via deze manier proberen..

Weet iemand anders een mogelijkheid, bijv. het aanmaken van een 'gewone' site, waarop ik foto's van gemaakte producten zet??

Re: met mijn hobby een webshop beginnen??

4
leanne890 schreef:Nou eigenlijk is de site ook een beetje bedoeld zodat vooral vrienden en familie kunnen zien wat we maken. het is niet mijn bedoeling om er dagen mee bezig te zijn en ik denk ook niet dat onze webshop heel goed zal lopen.
We hebben nu via facebook en hyves een pagina waarop we een paar foto's hebben staan.. Maar aangezien er ook veel familieleden geen facebook of hyves hebben wou ik het via deze manier proberen..

Weet iemand anders een mogelijkheid, bijv. het aanmaken van een 'gewone' site, waarop ik foto's van gemaakte producten zet??
Als het toch alleen voor familie e.d. is, maak een gratis mijnwebwinkel webwinkel aan?
Kost je niets.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: met mijn hobby een webshop beginnen??

5
Als het toch alleen voor familie e.d. is, maak een gratis mijnwebwinkel webwinkel aan?
Kost je niets.
Dat is ook mijn bedoeling, maar daarom wil ik graag weten of ik hierdoor problemen krijg met de belasting/KvK wanneer ik geen KvK nummer heb & niets bij de belasting aangeef...

Re: met mijn hobby een webshop beginnen??

6
leanne890 schreef:
Als het toch alleen voor familie e.d. is, maak een gratis mijnwebwinkel webwinkel aan?
Kost je niets.
Dat is ook mijn bedoeling, maar daarom wil ik graag weten of ik hierdoor problemen krijg met de belasting/KvK wanneer ik geen KvK nummer heb & niets bij de belasting aangeef...
Als jij alleen aan familie levert, af en toe, dan hoef je je niet bij de kvk in te schrijven.
Ondernemer: U neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer. Geen ondernemer: Als u een enkele keer een fiets opknapt en verkoopt aan familie of vrienden, dan bent u geen ondernemer.

Re: met mijn hobby een webshop beginnen??

7


Als jij alleen aan familie levert, af en toe, dan hoef je je niet bij de kvk in te schrijven.
Ondernemer: U neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer. Geen ondernemer: Als u een enkele keer een fiets opknapt en verkoopt aan familie of vrienden, dan bent u geen ondernemer.
Oke, bedankt voor jullie reacties, ik ga een site/webwinkel aanmaken, waarop onze knutsels te zien zijn!

Re: met mijn hobby een webshop beginnen??

8
Wat je wel even in de gaten moet houden met een webwinkel, is of deze ook open staat voor klanten buiten familie en vrienden. Door bijvoorbeeld aan te geven dat hij alleen voor vrienden en bekenden is, of er geen prijzen bij vermelden. Als iedereen er mag kopen ziet de kvk dit al snel als webwinkel en dan heb je een kvk nummer nodig.

Dat is tenminste wat mij vertelt is, dat iedere webwinkel die open is voor klanten, een kvk nodig heeft. Maar hang me er niet aan op, er schijnen nogal wat verschillende verhalen over te gaan.

Re: met mijn hobby een webshop beginnen??

9
Wat mij bekend is, is dat een online webshop welke producten verkoopt. Verplicht is om het KVK nummer op de website te voeren.

Is het trouwens niet wijzer, omdat je alleen bestellingen van familie en vrienden krijgt om dit via de email te doen?

Zodat je bij nieuwe artikelen even een mailtje met nieuwe fotos toestuurt, zodat zij gelijk kunnen bestellen?

Het lijkt mij dat in een website voor deze aantallen teveel werk gaat zitten?

Succes in ieder geval!

Gr.
Casper
De Partywinkel: ieder feest begint hier. PartyWinkel.nl steunt KIKA. http://www.partywinkel.nl