Invoerrechten (vanuit China)

1
Ik start binnenkort een kleine webwinkel met artikelen uit China. Ik heb momenteel direct contact met de maker van deze artikelen. Omdat ik gewend ben vaker vanuit Azië te kopen - maar dan voor privégebruik - ben ik bekend met het betalen van invoerrechten. Ik ben er dan ook vanaf het begin van uitgegaan dat ik deze zal moeten betalen, als ik artikelen hiernaartoe haal met als doel ze te verkopen... zeker als ik ze in grote aantallen bestel.

Nu schreef mijn Chinese leverancier vandaag echter in een bericht, dat hij voor wil stellen de artikelen in kleine hoeveelheden naar mij op te sturen, omdat 1) dit scheelt in de verzendkosten en 2) hij mij wil helpen het betalen van invoerrechten te omzeilen. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar ik wil in de eerste plaats wel 100% legaal bezig zijn! Ben ik als bedrijf niet verplicht hoe dan ook invoerrechten te betalen, ook al lukt het de pakjes om ongezien en zonder extra kosten door de douane te komen? Zo ja, moet ik de aankomst van de pakketjes dan zelf op de een of andere manier bij de douane aangeven? Ik hoop dat hier mensen zitten die hier iets van weten. Ik vind het moeilijk deze specifieke info zelf te vinden. Alvast mijn hartelijke dank.

edit - Nou vind ik ineens per ongeluk toch de info die ik zoek:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... er_brengen
Ja dus, ik moet aangifte doen. Fijn dat hier al zoveel info te vinden is! Dit topic mag wel gesloten worden. Sorry!!

Re: Invoerrechten (vanuit China)

2
Ok, nieuwe vraag. Op zoek naar antwoorden vond ik alleen mijn eigen topic, haha, dus ik ga hier maar verder... Ik heb contact gezocht met de douane over het aangifte doen, maar ik schrik een beetje van de reactie.
U kan alleen elektronisch aangifte doen, de meeste beginnende ondernemers laten de aangifte doen door een expediteur daar de aanschaf van de software behoorlijk prijzig kan worden. als u deze link aanklikt komt u bij de softwareontwikkelaars.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... wikkelaars
Aangifte laten doen door een expediteur?? Hoe pak ik dat nou weer aan? Moet ik dan contact zoeken met mijn leverancier, vragen via welk bedrijf hij verzendt, en dat bedrijf dan in China al de aangifte laten doen? *in de war* ...

Re: Invoerrechten (vanuit China)

3
Als je het pakket ontvangt van DHL, UPS of bijvoorbeeld FedEx krijg je van hun een rekening met de btw en invoerrechten. Daar hoef je zelf niets aan te doen. Als je op een andere manier het transport regelt kan het anders zijn.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

4
Ok. Dankjewel.
Dan vraag ik me wel af: ik bestel nu in één keer een grote hoeveelheid, dus ik zal er hoe dan ook tussenuit gepikt worden. Maar als ik kleine voorraadjes tussendoor bijbestel, slippen die er misschien doorheen... kan ik dan zelf alsnog handmatig aangifte doen of heb ik dan een probleem..?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

5
DHL, FedEx en andere vervoerders sturen je een keurige rekening met daarop alle verschuldigde belasting. Het is handig wanneer jouw leverancier jouw btw nummer ergens op de factuur vermeldt. Ik krijg ook nogal eens iets geleverd via de post (China Post, bezorgd door Post.NL) Ook dan krijg je een rekening die je aan de postbode moet betalen (of de volgende dag op het proskantoor, wanneer je -zoals ik meestal- geen contant geld hebt) Op de rekeningen staat ook altijd een bedrag aan voorschotprovisie en/of kosten, maar dat stelt weinig voor. De betaalde belastingen kun je verrekenen bij je btw aangifte. Of je boekhouder daarvoor nog een melding moet doen of een statistiek moet invullen weet ik niet, maar een zending uoit b.v. China binnenkrijgen is minder ingewikkeld dan het lijkt. Wanneer er eens een kleinigheid door de douane wordt doorgelaten zonder rechten en btw, kun je natuurlijk blij zijn met een dooie mus, want je kunt dan ook niets terugvangen. Het antwoord van de belastingdienst is wellicht wat formalistisch: Fedex c.s. doen het werk al voor je. Pas wanneer je hele containers tegelijk gaat importeren wordt het misschien tijd voor een eigen expediteur.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

6
BertB schreef:Wanneer er eens een kleinigheid door de douane wordt doorgelaten zonder rechten en btw, kun je natuurlijk blij zijn met een dooie mus, want je kunt dan ook niets terugvangen.
Maar ik ontloop dan, los van die BTW die ik toch weer terug zou kunnen vragen, ook de kosten die verbonden zijn aan de invoerrechten... en dat lijkt me illegaal?

-edit- Trouwens, ook al krijg ik die BTW terug en is het in theorie geen probleem als ik die bij de invoer niet betaal, ik wéét al dat ik alsnog zelf aangifte moet doen, anders ben ik gewoon sowieso illegaal bezig en dat wil ik niet, ik wil alles op orde hebben. Ik weet alleen niet hoe. Hoe pak ik dat aan als ik iets al binnen heb gekregen zonder dat de douane mij belast heeft?

Re: Invoerrechten (vanuit China)

7
Wanneer de douane je niet heeft belast, dan hebben ze je niet belast. Daar is volgens mij niets illegaals aan wanneer je de import en het daarvoor betaalde bedrag gewoon boekt in je administratie lijkt mij daarmee de kous af. Uiteraard moet je wel gewoon btw afdragen over de verkopen natuurlijk. Het gebeurt trouwens in mijn ervaring zelden dat een goederenzending -ook een kleine- passeert zonder dat de douane het belast en een flauwekulfactuur voor een fractie van de waarde die sommige aziatische leveranciers bij de zending voegen helpt daarbij niets: men is niet op zijn achterhoofd gevallen bij de douane.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

9
Shushu schreef:Ik weet niet beter dan dat je in zulke gevallen zelf verantwoordelijk bent voor de aangifte.
Maak een afspraak met de Belastingdienst. En niet de Belastingtelefoon, maar echt aan een bureau met een ambtenaar. En koffie :)

Je leunt nu veel te veel op wat je her-en-der hap-snap kunt oppikken, zonder te veel te willen zeggen over wat je echt doet. Gewoon de echte Belastingdienst bellen (niet de studenten van de Belastingtelefoon) en volgende week heb je het op orde.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

10
Ward schreef:
Shushu schreef:Ik weet niet beter dan dat je in zulke gevallen zelf verantwoordelijk bent voor de aangifte.
Maak een afspraak met de Belastingdienst. En niet de Belastingtelefoon, maar echt aan een bureau met een ambtenaar. En koffie :)

Je leunt nu veel te veel op wat je her-en-der hap-snap kunt oppikken, zonder te veel te willen zeggen over wat je echt doet. Gewoon de echte Belastingdienst bellen (niet de studenten van de Belastingtelefoon) en volgende week heb je het op orde.
Voor mijn vraag maakt het toch niet uit wat voor artikelen ik verkoop..? Het is niet een vraag waarvan het antwoord afhangt van wie je bent en wat je doet... Ik koop piepkleine artikelen in vanuit China, dus als ik eens een kleine order plaats en die wordt verzonden via brievenbuspost, kan het best zijn dat ik met dit probleem te maken krijg.

Maar ik vermoed dat als ik zorg dat de afzender mijn EORI-nr duidelijk op de envelop communiceert, de douane snapt dat er belasting over geheven moet worden... of moet een zending daarvoor echt een pakket zijn..? Dat kan ik me namelijk ook wel voorstellen.

Een afspraak met een kopje koffie erbij is misschien wel een strak plan :D, maar ik kan me niet voorstellen dat niemand ervaring heeft met wat ik vraag..?

Re: Invoerrechten (vanuit China)

11
[quote="Shushu
Voor mijn vraag maakt het toch niet uit wat voor artikelen ik verkoop..? Het is niet een vraag waarvan het antwoord afhangt van wie je bent en wat je doet... Ik koop piepkleine artikelen in vanuit China, dus als ik eens een kleine order plaats en die wordt verzonden via brievenbuspost, kan het best zijn dat ik met dit probleem te maken krijg.

Maar ik vermoed dat als ik zorg dat de afzender mijn EORI-nr duidelijk op de envelop communiceert, de douane snapt dat er belasting over geheven moet worden... of moet een zending daarvoor echt een pakket zijn..? Dat kan ik me namelijk ook wel voorstellen.

Een afspraak met een kopje koffie erbij is misschien wel een strak plan :D, maar ik kan me niet voorstellen dat niemand ervaring heeft met wat ik vraag..?[/quote]


Het maakt wel uit wat voor artikelen je verkoopt, want er gelden verschillende tarieven voor invoerrechten, afhankelijk van het product.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

12
Ilonajoy schreef: Het maakt wel uit wat voor artikelen je verkoopt, want er gelden verschillende tarieven voor invoerrechten, afhankelijk van het product.
Dat weet ik, maar dat heeft toch niets met mijn vraag te maken? Ik denk dat het onder speelgoed valt, 21% lijkt me. Moet ik nog even uitzoeken. Dit product is moeilijk in te delen, eigenlijk is 't een hobby-artikel, maar ja.
Krijg net een mail dat mijn order vandaag verzonden wordt. Woeps, sneller dan verwacht... ik heb nog geen EORI-nummer! Hoop dat dat geen problemen oplevert. :(

Re: Invoerrechten (vanuit China)

13
Shushu schreef:
Ilonajoy schreef: Het maakt wel uit wat voor artikelen je verkoopt, want er gelden verschillende tarieven voor invoerrechten, afhankelijk van het product.
Dat weet ik, maar dat heeft toch niets met mijn vraag te maken? Ik denk dat het onder speelgoed valt, 21% lijkt me. Moet ik nog even uitzoeken. Dit product is moeilijk in te delen, eigenlijk is 't een hobby-artikel, maar ja.
Krijg net een mail dat mijn order vandaag verzonden wordt. Woeps, sneller dan verwacht... ik heb nog geen EORI-nummer! Hoop dat dat geen problemen oplevert. :(
Wanneer je belt met de douane, staan ze je netjes te woord en geven veel info.
Heb je meteen antwoord op je vraag. :wink:
Ik importeer zelf ook o.a. uit China en heb regelmatig met de douane gebeld hoe sommige dingen nu geregeld zijn.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

15
Shushu schreef:Maar ik vermoed dat als ik zorg dat de afzender mijn EORI-nr duidelijk op de envelop communiceert, de douane snapt dat er belasting over geheven moet worden... of moet een zending daarvoor echt een pakket zijn..? Dat kan ik me namelijk ook wel voorstellen.
Het "probleem" bij het importeren van kleine zendingen is dat er vaak geen echte factuur bij zit maar een "sample invoice" waardoor de zending gewoon door de douane heen komt.
Shushu schreef:Ik denk dat het onder speelgoed valt, 21% lijkt me. Moet ik nog even uitzoeken.
Mocht de zending wel bij de douane komen dan krijg je inderdaad nog een factuur voor de BTW over deze goederen en zal je ook invoerrechten betalen. Dit is meestal een klein percentage. BTW en invoerrechten is dus niet hetzelfde.

Bij hele kleine zendingen denk ik dat die 1e optie jouw voorkeur zal hebben. Zorg er dan echter wel voor dat je van je leverancier echte facturen ontvangt want anders ben je aan het verkopen zonder dat je inkoopt.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

17
Ik heb inmiddels een EORI-nr, maar hoe ik nu precies van tevoren aangifte moet doen van een zending is me nog steeds niet duidelijk... en de tijd dringt. Na de site van de douane vijftig keer te hebben gelezen, besloot ik de Nationale Helpdesk Douane te bellen voor meer informatie over elektronische aangifte, maar dat was een grote fout, want "Mevrouw, dat weet ik ook allemaal niet." Volgens mij formuleerde ik mijn vragen best duidelijk, maar ik kreeg totaal niet de antwoorden waarom ik vroeg. "Er zijn wel kosten aan verbonden mevrouw, invoerrechten en dergelijke." Ja, dat weet ik, dat zeg ik, ik wil alleen weten hoe ik correct aangifte moet doen... "Ja dat weet ik niet, wie dat doet, dat staat wel op onze website. Dat is allemaal op internet uit te zoeken." Nou, wie op de website van de douane kan vinden wie die aangifte voor mij kan doen krijgt van mij virtuele koekjes. Dat ik het zelf niet kan doen weet ik inmiddels, omdat de software ontiegelijk duur is en voor de meesten niet de moeite waard om aan te schaffen. Tenminste, dat kreeg ik laatst al via mail te horen.

Vervolgens vraag ik of ik echt van tevoren zelf aangifte moet doen of dat het voldoende is als de douane mijn pakje eruit pikt en daar kosten over berekent die ik vanzelf moet betalen als de postbode aan de deur komt; zegt ze weer "Ja, er zijn sowieso kosten aan verbonden mevrouw." Dat vraag ik toch niet? Ben ik nou gek?! Ze klonk zo chagrijnig en gaf zo ontzettend niet antwoord op mijn vragen dat ik het maar opgaf. Fijne helpdesk. Of doe ik iets fout..?

Punt is, ik weet zeker dat mijn pakje onderschept wordt. Ik heb van de leverancier gevraagd er een factuur bij te doen en ik heb de factuur gezien voordat hij het pakket verzond. Zag er goed uit, de gegevens klopten en ik kan indien nodig het bijbehorende betaalbewijs overleggen. De waarde is dermate hoog dat ik er absoluut een aanslag over krijg. Maar dit is zeker niet voldoende om de producten vrij te maken voor verkoop in Europa? ik moet toch een vergunning e.d. hebben of de producten hebben laten keuren voor een veiligheidskeurmerk? Als ik zelf geen aangifte doe loop ik al die verplichtingen mis. Niet tof. Iemand hier die me er meer over kan vertellen dan de Nationale Helpdesk Douane? :(

-edit- Even voor de duidelijkheid.. ik belde naar dit nummer vanwege dit stukje tekst op de site van de douane:
Als u elektronisch aangifte wilt doen, neem dan eerst contact op met de Nationale Helpdesk Douane. Deze servicedesk kan u op weg helpen met een informatie- en aanmeldingspakket of u doorverwijzen naar specifieke aanspreekpunten binnen de Douane.
Oh ja..? :(

-edit- "De meeste mensen laten hun aangifte doen door een expediteur" - en hoe pak ik dat aan dan..? Ik ben maar weer aan het googlen geslagen. Hoe duur is dit over het algemeen? Iemand een idee..?

-edit- Ik geloof helemaal niet dat ik officieel aangifte KAN doen... ik moet het BTW-nr en EORI-nr van de afzender hebben - dat hebben ze toch helemaal niet in China..?
Paniek in de tent hier :( :(

Re: Invoerrechten (vanuit China)

18
Je maakt je druk om niets. Sowieso hoef je nergens vooraf aangifte te doen.

Als jouw leverancier verstuurt via DHL/Fedex/UPS dan krijg je nadat je de goederen hebt nog een factuur voor invoerrechten en BTW. De BTW kan je dan verrekenen en de invoerrechten zijn kosten. Invoerrechten hebben meestal een laag percentage.

Als je zending groot genoeg is dat het via geconsolideerde luchtvracht gaat (of zeevracht als je geen haast hebt ;)) dan word je geinformeerd door een broker dat je een zending hebt ontvangen en vragen ze of ze deze voor je mogen inklaren. Als je namelijk al een vaste broker hebt dan kan je dat aangeven en zijn ze verplicht de zending aan de broker af te staan.

Ook hier eigenlijk dan weer hetzelfde verhaal. Invoerrechten en BTW plus dan nog het transport van Rotterdam (boot) of normaliter Amsterdam (Air) naar jou thuis. Dit moet je meestal vooraf betalen voor levering.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

19
Okee... hetzelfde als wanneer ik gewoon privé iets uit China haal dus. Maar da's raar, waarom staat dan overal dat je zelf aangifte moet doen..? Dat zegt de douane vast niet voor de lol...

Het gaat overigens waarschijnlijk niet om een heel groot pakket en het gaat gewoon via het vliegtuig. Het gaat om 150 ieniemienie artikelen :)

Re: Invoerrechten (vanuit China)

21
Ja maar nu heb je het over omzetbelastingaangifte..? Dat is wat anders..?

Ik wil graag de import goed doen.. als ik het nu al fout doe is dat een slecht begin van mijn bedrijfje.
M'n pakje kan elk moment op Schiphol aankomen. De tracking zegt 't nog niet, maar waarschijnlijk ligt 't er al, klaar om gescand te worden.

-edit- Wat erg. Ik ben nog niet helemaal wakker, geloof ik. Hierboven heeft enkele weken geleden Rudy mij al hetzelfde antwoord gegeven. Ik heb de afgelopen tijd zoveel geleerd en gelezen n.a.v. het starten van mijn winkel, dat sommige dingen blijkbaar het ene oor in, het andere oor uit zijn gegaan. Mijn excuses.
Wat ik raar blijf vinden, is dat op de site van de douane toch echt staat dat je zelf aangifte moet doen. Ik hoop niet dat het een probleem is dat mijn EORI-nr waarschijnlijk niet op het pakketje vermeld staat.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

22
Offtopic:

Ik heb net als Shushu in het verleden aardig wat dingen besteld uit China voor prive doeleinden. En binnenkort plaats ik mijn eerste echte grote bestellingen vanuit China voor zakelijke doeleinden. Door de nieuwsgierigheid van Shushu ben ik ook wat wijzer geworden. Ik zal de updates hier nauw volgen :)
Build and they will come

Re: Invoerrechten (vanuit China)

23
Ik importeer al jaren uit China, mijn bestellingen worden aan huis afgeleverd door UPS, Fedex of DHL. Of ik betaal aan de deur de BTW + invoerrechten, of ik krijg achteraf een rekening. Niks geen probleem dus.
Als je de zending bijvoorbeeld per vrachtschip laat komen, een hele grote zending, dan moet je het zelf komen afhalen en aan de douane aangeven.

Re: Invoerrechten (vanuit China)

24
Droomjuweeltjes schreef:Ik importeer al jaren uit China, mijn bestellingen worden aan huis afgeleverd door UPS, Fedex of DHL. Of ik betaal aan de deur de BTW + invoerrechten, of ik krijg achteraf een rekening. Niks geen probleem dus.
Als je de zending bijvoorbeeld per vrachtschip laat komen, een hele grote zending, dan moet je het zelf komen afhalen en aan de douane aangeven.
Ik neem aan dat jouw vracht licht van gewicht is. het zwaarst wat ik ooit heb besteld zijn velgen uit amerika, dat ging ook per air mail, was niet goedkoop maar alles was in orde. Nu wil ik minimaal 100 usb apparaten invoeren, ongeveer 500 gr per stuk, dat is 50kg. met airmail is het vrij prijzig, maar ik heb geen keus, ik wil het voor de feestdagen al gepromoot hebben.
Build and they will come

Re: Invoerrechten (vanuit China)

25
@djseven

Ik heb zendingen tussen de 25 en 50 kg. Meestal zitten de kosten tussen de € 2 en 4 per 500 gram. Dat is natuurlijk een hele bak geld, maar de producten die ik invoer zijn of niet verkrijgbaar bij de groothandel, of veel duurder bij de groothandel.