Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

1
Even een waarschuwing voor iedereen die twijfelt om een (zeer prijzig) keurmerk aan te schaffen bij thuiswinkel.org of degene die denkt veilig te kunnen kopen bij een webwinkel met dit keurmerk

Ik heb een geschil met een webwinkel. Deze weigert mij de verzendkosten heen terug te storten. Ik heb hierover een klacht ingedient bij thuiswinkel.org Deze reageert vervolgens doodleuk dat als de webwinkel me dit weigert ze hier niet mee doen. Ze nemen geen contact op met deze webwinkel en ze royeren deze webwinkel ook niet.

Oftwel het keurmerk heeft geen ENKELE toegevoegde waarde! Lapt de winkel de wet koop-op-afstand aan zijn laars? Blijkbaar niet thuiswinkel.org probleem.

Een zeer kwalijke zaak die wel eens goed aan de tand gevoeld mag worden. Ik bedoel, waar is het keurmerk nu eigenlijk voor???
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

2
Welkom op de planeet Aarde.

Nog wat verder generaliseren; er lopen massa's van dit soort zakkenvullers rond. In iedere branche. In ieder land. Welk sociaal nivo dan ook.
Nog maar helemaal niet over politici beginnen die het liefst zsm naar 'Brussel' door willen.
En daar betalen wij allemaal vrolijk aan mee.
En als jij shit heb is er echt bijna niemand die je broek komt ophouden.

Zo, genoeg je avond verpest ;)
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

3
Haha ja dat klopt.

Toch hoop ik voor veel mensen wel een eye-opener. Er wordt op dit forum toch vaak vragen gesteld over keurmerken. Als mensen met problemen het iig online melden kunnen andere mensen er weer van leren.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

4
Waardeloos is misschien een heel klein beetje overtrokken... maar dat ze er niet zijn voor de consument is mij ondertussen ook duidelijk.

Zelf een klacht ingediend over Wehkamp.nl, klacht werd netjes doorgestuurd naar Wehkamp.nl en ook een brief gekregen van Wehkamp.nl waarin ze met droge ogen beweren dat zij gelijk hebben en dat je de algemene voorwaarden achteraf gewoon zou mogen veranderen als webwinkel zijnde.

Daarmee was voor Wehkamp.nl de klacht opgelost en van Thuiswinkel.org nooit meer iets gehoord.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

6
Kun je je in zo'n geval niet gewoon het beste naar de geschillencommissie gaan die een bindende uitspraak doen voor een euro of 25?
Voor die 5 euro verzendkosten is het het wellicht niet waard, aan de andere kant, krijg je die 25 euro gewoon terug als je in het gelijk wordt gesteld.

Omdat een winkel bij een keurmerk is aangesloten kun je dan vaak direct bij de geschillencommissies een geschil laten starten wat anders niet mogelijk zou zijn.

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

7
Waar staat het eigenlijk dat je de verzendkosten terug moet boeken?
Ieder beetje webwinkel doet het inderdaad maar kan er zo snel niet iets over terug vinden.
rijksoverheid.nl stuurt je naar consuwijzer.nl maar daar kan ik niet veel meer vinden dan:
Dan kunt u uw geld terugkrijgen als u het product tijdens de bedenktijd terugstuurt.
"Uw geld terug krijgen" lijkt me nogal een onduidelijk en flexibel begrip. Misschien dat er in het wetboek zelf meer staat maar je kunt toch amper verwachten dat de gemiddelde Nederlander de wetboeken gaat doorspitten.

Maar goed veranderd niks van het feit dat dat ze je beter hadden moeten helpen.. ik ben bang dat er veel mensen afgescheept worden. Alleen wij, webwinkel eigenaren, zijn vaak iets beter op de hoogte van de regels en wetgevingen dat het opvalt dat er geblunderd wordt.

Keurmerken.. tja daar hebben ze een leuk spreekwoord voor: Je bijt niet in de hand die je voedt...

hey Varaantje, mocht je nog dat keurmerk maken, ik hou me aanbevolen :D

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

8
Peet schreef:Waar staat het eigenlijk dat je de verzendkosten terug moet boeken?
Je moet het volledige factuurbedrag terug boeken als de klant de gehele bestelling terug stuurt. Anders zou je ook TV's voor 1 euro kunnen verkopen, met 100 euro verzendkosten. Bevalt de TV niet, dan krijgt de klant 1 euro terug. Zo werkt dat natuurlijk niet.

Verzendkosten zijn gewoon onderdeel van de verkoopprijs van je artikelen. Of je ze nu apart vermeldt op de factuur of niet dat maakt niet uit.

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

10
God dit is wel heel erg

Ik krijg nu een mail van thuiswinkel.org. Volgens hun heb ik geen recht op teruggave van de verzendkosten heen omdat ik het pakket heb teruggestuurd.

Het staat gvd op hun eigen site!

Diep diep triest
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

11
Weer een leuk antwoord van thuiswinkel.org

Volgens hun geld het nu speciaal voor mij niet omdat ik het direct mee terug heb laten nemen. Als ik eerst het pakket aan had genomen, uitgepakt en bekeken en dan pas retour dan mag het wel weer :roll:

Weet iemand hoe ik dit gerechterlijk aan kan pakken? Ben er nu wel helemaal klaar mee 8)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

13
Zo is het niet gegaan. De bezorger wilde het pakket niet afleveren. Ik moest het aan de straat komen halen. Ik heb geweigerd het te komen halen en toen heeft hij het dus teruggenomen (of "nu Haheh of ik neme terugh!!" Het was geen bezorger het was iemand in dienst van de webwinkel ondanks dat op de website vermeld staat dat het via UPS verzonden wordt.

Ik zie trouwens ook geen verschil hiertussen. Als ik het even met mijn pinkie had aangetikt zou het anders geweest zijn?

De volgende voowaarden staan op de site zelf:

[qoute]Zijn er kosten verbonden aan het retourneren?
De verantwoordelijkheid en de kosten van het retourzenden komen voor uw rekening, tenzij anders overeengekomen is (bijvoorbeeld; in geval van gebreken). Wanneer u de bestelling ongefrankeerd retourneert aan ons, zijn wij genoodzaakt 12,50 euro aan extra kosten in rekening te brengen. Dus: De aan ons betaalde Verzendkosten worden vergoed, met uitzondering van de verzendkosten welke u maakt voor het terugsturen. [/quote]

Dus los van thuiswinkel.org zijn ze in strijd met hun eigen levervoorwaarden. De zending is meegegaan met hun eigen mannetje en het is allang bevestigd door de winkel dat het ook is aangekomen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

16
Het Varaantje schreef:Ja
Domme vraag natuurlijk van mij. Zou ook wel vreemd zijn als je hier Nee op had geantwoord. :P.

Maar je moet het ook vanuit de webwinkel bekijken. Er wordt iets verzonden en de klant weigert het aan de deur. Wat precies de reden was horen we nu maar van een kant, maar over het algemeen is dat wel een reden om de verzendkosten niet terug te betalen. Had de klant het maar niet moeten weigeren. Als het dan zelf terug gezonden zou worden had er ook betaald moeten worden. Je moet je afvragen of het wel helemaal terecht is wat je verlangt.

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

17
In hoeverre kan er dan bewezen worden dat er sprake is van een weigering?
In principe weiger je niets. De bezorgers hebben een bezorgplicht tot aan de deur. Jij zou hier niet voor buiten je huis hoeven te stappen.

Bezorgd de bezorger niet tot aan je deur terwijl je hier wel in de overeenkomst voor betaald hebt, dan hebben hun naar mijn mening nog niet bezorgd en moet dat alsnog gebeuren.

Kan weigeren zonder handtekening o.i.d.? Want zo kan iedere bezorger die tegenwoordig snel klaar wilt zijn natuurlijk ieder pakketje dat hem niet bevalt omdat het huisadres te ver rijden is op geweigerd zetten.

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

19
Moet ik me er nu iets bij voorstellen als:
Je woont in een flat, bezorger belt beneden aan, jij openend automatisch de beneden deur maar bezorger weigert naar boven te komen en wil jouw naar beneden hebben. wat jij vervolgens ook weigert en hij vertrekt weer.
Als dat zo is, dan weet ik niet hoe het zit met regelgeving. Brievenbussen van flats zitten meestal beneden. Geen idee wat de regels zijn bij pakketten.
Aan de andere kant als een pakketje niet bezorgt kan worden zou het 3 weken op een postkantoor/tussen-centrum moeten belanden, niet gelijk terug naar webwinkel.

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

20
Dat klopt.

Het is nogal makkelijk om emoties erbij te halen en welles/nietus te spelen.

Feit blijft dat het pakket retour gekomen is en dat de wet hier iets over zegt. Of het zielig is voor de webwinkel of wie nou als eerste begon met boos zijn is helemaal niet relevant.

Ik heb zelf al bijna 3 jaar een webwinkel. Ik ken beide kanten van het verhaal. Ik vind het ook niet leuk als een klant 's avonds om 22:00 iets besteld en het vervolgens retour stuurt omdat het de volgende ochtend niet op de mat ligt. Of een slechte review geeft terwijl ik direct de volgende werkdag verzonden heb waarna het aantoonbaar 3 dagen bij postnl op het depo de limbo heeft liggen doen. Kan ik wel boos gaan worden maar uiteindelijk ben ik gewoon verplicht de klant het gehele aankoopbedrag retour te sturen.

Als de bezorger en de webwinkel gewoon vriendelijk tegen me geweest waren zou ik het denk ik wel hebben 'laten gaan'. Echter zowel de bezorger als de webwinkel waren bijzonder onbeschoft tegen mij. Het feit dat ze nu als reden opgeven voor het niet terugbetalen van de verzendkosten omdat ik op mijn beurt ook boos ben geworden trapt me wel goed tegen het verkeerde been.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

21
Rudy schreef:Misschien kan je het nog even toelichten hoe het precies ging bij aflevering? Woon je op een lastige plek dat de bezorger niet aan de deur kwam?
Nee. Ik woon in een flat met lift. Alle bezorgers brengen normaal gesproken tot aan de voordeur. Het probleem was het het 'een mannetje' was die direct in dienst was bij de webwinkel. Gewoon te lui dus. Niet mijn probleem. Hij weigerde simpelweg naar boven te komen. En snel een beetje ook nog want meneer had niet veel tijd. Ik heb hem toen gewezen dat hij het gewoon bij de voordeur moest afleveren. Vervolgens zij hij dat hij het dan weer mee terug zou nemen. En dat heeft hij gedaan ook.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

22
ja, dat verandert de zaak weer. Ik heb zelf ook een tijdje in een flat gewoond. Soms kwam ik wel eens naar het trappenhuis toe, maar als je in je ochtendjas staat ga je de deur natuurlijk niet uit.

Maar waarom heb je dit niet met de betreffende webwinkel besproken en het pakket opnieuw laten opsturen. Of was je zo teleurgesteld dat dit geen optie meer was?

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

23
De webwinkel was woest dat ik het pakket geweigerd had. Ze hebben nog een poging gedaan me een boetebedrag van 40% van het aankoopbedrag te laten betalen maar dat hebben ze snel laten varen ;)

Punt van het topic was eigenlijk (ik noem niet voor niets de naam van de webwinkel niet openlijk) dat een keurmerk zelfs van thuiswinkel.org niets zegt. Als het misgaat staan ze onterecht aan de kant van de klant. En de webwinkel is bij hun de klant. Als concument is een keurmerk dus van gene betekenis
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

24
Hoewel het wat knullig is van de webwinkel hoe ze dit afhandelen en vreemd dat ze niet even een nette oplossing verzinnen om iedereen tevreden te maken, kan het keurmerk in dit geval ook niet veel doen. Tenminste als we praten over retourrecht.

Het retourrecht is namelijk helemaal niet van toepassing. Er heeft namelijk helemaal geen eigendomsoverdracht plaatsgevonden. Het pakketje is nooit in handen geweest van de klant. Er kan dan ook niets retour gezonden worden onder het herroepingsrecht. Wie de vervoerder is, of het nu de shop zelf is of een transporteur, doet dan ook niet terzake.

Theoretisch zou je kunnen stellen dat er helemaal niet geleverd is. Dus de webwinkel zou in dit geval in gebreke blijven qua leveren van de bestelde goederen. Het keurmerk zou alleen iets kunnen betekenen door als klacht te stellen dat de webwinkel weigert te leveren. In ieder geval niet op basis van retouren of herroepingsrecht.

Je zou dit op deze basis kunnen proberen aan te kaarten bij het keurmerk. Hiervoor moet je dan wel eerst de webwinkel (schriftelijk) in gebreke stellen qua leveren van de bestelde goederen. Dit kan overigens pas als de wettelijke 30 dagen termijn is verstreken.

De webwinkel zal waarschijnlijk het standpunt blijven handhaven dat de klant gewoon heeft geweigerd. Maar deze shop zal dat dan wel moeten kunnen aantonen. Doordat de shop zelf in dit geval heeft opgetreden als transporteur, zullen ze dit bewijs waarschijnlijk niet hebben. Een goede vervoerder scant de pakkettten overal en kan zodoende meer bewijs overleggen. Hier zou je iets mee kunnen doen.

Als overigens het keurmerk hier wel in mee gaat, maar de webwinkel nog niet mee wil werken, zal er uiteindelijk waarschijnlijk bemiddeling van een geschillencommissie ingeroepen worden. Maar ook deze kan wettelijk niets doen en alleen de webshop een beetje dwingend adviseren onder dreiging van een royement van het keurmerk of iets dergelijks. Een geschillencommissie kan eventueel uit naam van het keurmerk en de klant ook naar de rechter toestappen. In de praktijk gebeurt dit denk ik niet of bijna niet. Ik ken tenminste geen zaken die zo gelopen zijn. Alleen een rechter kan een bindende uitspraak doen en kan eventueel strafrechtelijke maatregelen nemen. In de praktijk volgt de rechter vaak wel de uitspraak van een geschillencommissie die juristen in dienst heeft.

Kortom, als je echt je gelijk wilt halen en de webwinkel werkt totaal niet mee, is naar de rechtbank de enige oplossing. En dan nog hopen dat deze je kant kiest in dezen.
Op de steun van een rechtsbijstandsverzekering hoef je niet te rekenen. Het bedrag is hiervoor gewoonweg te laag. Dus als je uit principes gaat handelen, dan is alleen een (hele dure) stap naar de rechter mogelijk.

De vraag is: Heb je er echt zoveel tijd, geld en moeite voor over? Puur uit principe? Dit kan je ook besteden aan je eigen shop. Dat past ook weer veel beter bij een goede ondernemer. Die weet wanneer hij of zij het verlies moet nemen en gaat daarna weer lekker door met ondernemen en geld verdienen. Even weer lekker knutselen aan de shop of een ludieke actie verzinnen voor de shop, die de verloren tijd en geld ruimschoots weer goed maken.

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

25
Een moeilijke zaak, in principe wordt namelijk bij retouren het volgende principe gehanteerd. Wanneer je retourneert "alleen de rechtstreekse kosten van het terugsturen mogen voor rekening van de consument komen." (Ictrecht.nl).

De vraag is echter of hier sprake is van herroepingsrecht. Ik heb pas in de Twinkle nog een case gelezen over het annuleren voordat de bestelling is aangekomen. Deze komt ook terug via http://blog.iusmentis.com/2011/03/24/an ... erd-wordt/ .

Ik denk dus dat je wel recht hebt op het gehele orderbedrag. Echter in jouw geval heeft de webwinkel al wel kosten gemaakt voor verzending. De enige oplossing is dan denk ik ook een uitspraak van de geschillencommissie. Welke overigens wel gewoon bindend is, het klopt echter dat mocht de webwinkel dit weigeren alleen de rechter een "echte" uitspraak kan doen. Je staat echter al wel een stuk sterker met de uitspraak van de geschillencommissie op zak. De webwinkel moet zich hier namelijk gewoon aan houden. Overigens is mijn ervaring dat dit ook gebeurt.

Dan heb je natuurlijk nog wel het ethische deel van de zaak. Uit je verhaal lijkt het of jullie beide te koppig waren om een trap op of af te lopen. Denk dat de webwinkel in deze de volwassen partij had moeten zijn. Maar de vraag is of deze principes nu wel veel tijd en moeite waard zijn...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

26
Dat is nuttige info bedankt!

Ik heb (ja heb want ik heb het dus nog steeds niet terug ;) 5.95 betaald. Ik verwacht gewoon dat de dienst van levering ook geleverd wordt. Punt.

Ik heb thuiswinkel ook gemaild. Maar als ik de gewoonweg kinderachtige reacties lees van de zogenaamde 'deskundige' verwacht ik er weinig van.

Ik heb inmiddels contact met een incassobureau die het van mij overneemt.

De hele zaak is toch belachelijk. Kost nog een godsvermogen ook dat keurmerk. Corrupte bende als je het mij vraagt!
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

27
Voor degene die geintereseerd wordt in een update:

Weer een triest antwoord van thuiswinkel.org

Ik had maar extra moeten betalen voor het heen verzenden zodat ze het ook een flat zouden bezorgen (Dat heeft de webwinkel er volgens mij later bijgezet maar dat terzijde)

Geen enkele kennis van de wetgeving blijkbaar. En duidelijk op de hand van de webwinkel aangezien alles wat de webwinkel beweerd erbij gehaald wordt als bewijs.

We gaan er een zaak van maken als het juridisch haalbaar is. Ik post wel weer een update voor wie wil lezen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Het thuiswinkel.org keurmerk is waardeloos!

28
Het Varaantje schreef: (ik noem niet voor niets de naam van de webwinkel niet openlijk)
Even googlen op het citaat over de kosten van retourneren en je hebt 'm zo gevonden ;)

Inmiddels al nieuws? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit nu écht zit!
Ex: webwinkelier.
Huidig: Jr. SEO specialist