Beste mensen,
Ik vroeg mij af welk bedrag ik het beste retour kan storten naar een klant nadat deze een bestelling heeft geretourneerd en het pakket retour heeft gezonden.
Voorbeeld: Klant bestelt artikel voor 29,95. Daar komen 5,95 verzendkosten bovenop. Totaalbedrag is dan dus 35,90. De klant heeft dit bedrag betaald. Na enkele dagen besluit de klant toch af te zien van de aankoop, annuleert deze en stuurt het pakket retour (kosten retourneren voor koper).
Moet ik nu het totaalbedrag van €35,90 retour storten of alleen de waarde van de bestelde artikelen, dus €29,95? Ikzelf heb tot op heden in deze situatie €29,95 retour gestort. Ik heb de verzendkosten immers al 'verbruikt' bij de zending lijkt mij.
Hoor graag wat gebruikelijk is en welke optie jullie kiezen. Dank!
Michel
Re: Welk bedrag retour klant na annulering?
2Wat je doet is tegen de wet in. Je bent verplicht om het volledige factuurbedrag terug te storten als de volledige bestelling geretourneerd wordt. Wat er verder precies gespecificeerd als extra kosten staat op de factuur (verzendkosten, verpakkingskosten, betaalkosten, administratiekosten) dat maakt niet uit. Je dient alles terug te storten.
3Ok, goed dat ik dat weet
dankje!
Dus als ik een artikel verkoop van €10,- en ik reken verzendkosten €5,95, verpakking €1,- en administratiekosten €2,-, dan dien ik de klant €18,95 retour te storten wanneer hij/zij de order annuleert?
Vervelend want ik betaal eigenlijk de verzendkosten terug, terwijl ik deze al heb uitgegeven bij het verzenden..

Dus als ik een artikel verkoop van €10,- en ik reken verzendkosten €5,95, verpakking €1,- en administratiekosten €2,-, dan dien ik de klant €18,95 retour te storten wanneer hij/zij de order annuleert?
Vervelend want ik betaal eigenlijk de verzendkosten terug, terwijl ik deze al heb uitgegeven bij het verzenden..
4Dat klopt.MichelK schreef:Ok, goed dat ik dat weetdankje!
Risico van het vak. Je moet deze kosten dus doorberekenen in de prijs van je artikelen en/of de verzendkosten die je rekent.Vervelend want ik betaal eigenlijk de verzendkosten terug, terwijl ik deze al heb uitgegeven bij het verzenden..
Meer retouren betekent hogere verzendkosten rekenen of hogere prijzen voor je artikelen rekenen, zodat je die kosten kan dekken.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
5Of goedkopere verzender gebruiken. Verschil tussen PostNL en DHL ligt al snel op 2-3€ per zending.
6Dank voor de uitleg! Bij een gedeeltelijke annulering, waarbij van bijvoorbeeld 3 artikelen er 1 wordt geretourneerd, is het dus mogelijk om alleen het bedrag van het betreffende artikel retour te storten?Wouter Hol schreef:Dat klopt.MichelK schreef:Ok, goed dat ik dat weetdankje!
Dus als ik een artikel verkoop van €10,- en ik reken verzendkosten €5,95, verpakking €1,- en administratiekosten €2,-, dan dien ik de klant €18,95 retour te storten wanneer hij/zij de order annuleert?Risico van het vak. Je moet deze kosten dus doorberekenen in de prijs van je artikelen en/of de verzendkosten die je rekent.Vervelend want ik betaal eigenlijk de verzendkosten terug, terwijl ik deze al heb uitgegeven bij het verzenden..
Meer retouren betekent hogere verzendkosten rekenen of hogere prijzen voor je artikelen rekenen, zodat je die kosten kan dekken.
Ik ben tevreden met PostNL, ze leveren nagenoeg altijd binnen 24 uur. Heb begrepen dat de levering bij DHL 2 tot zelfs 3 werkdagen kan zijn? Dan kan je eigenlijk nooit spoedorders versturen waarbij de klant het de volgende dag in huis wil hebben? Maar inderdaad, je bent daar wel goedkoper uit..RicardoV schreef:Of goedkopere verzender gebruiken. Verschil tussen PostNL en DHL ligt al snel op 2-3€ per zending.
7Misschien goed om eens een poll te houden en te kijken of je klanten wel behoefte hebben aan een "spoedzending". In veel gevallen is dat helemaal niet nodig of is het een goede keuze om in de checkout een keuze te bieden.
http://www.brillenkampioen.nl voor brillen met doorzichtige glazen en zonnebrillen.
8Je kunt ze natuurlijk ook allebei aanbieden aan de klant. Dan kan deze zelf kiezen
9DHL levert ook gewoon volgende werkdag geloof ik hoor.
Wat vampire zegt is natuurlijk ook een optie.
Wat vampire zegt is natuurlijk ook een optie.
10Dat zou in principe geen probleem moeten zijn, mits je een redelijke prijs voor dit artikel rekent. Reken je 200 euro verzendkosten en 1 euro per artikel, dan is het een ander verhaal en zal je waarschijnlijk verplicht zijn om de verzendkosten naar rato (1 van 3 artikelen, 1/3e deel) terug te storten.MichelK schreef: Dank voor de uitleg! Bij een gedeeltelijke annulering, waarbij van bijvoorbeeld 3 artikelen er 1 wordt geretourneerd, is het dus mogelijk om alleen het bedrag van het betreffende artikel retour te storten?