velevragen wel of geen webshop

1
dit is mijn eerste posting,vast niet delaatste :)
Ik weet namelijk niet wat ik moet doen, al een poosje help ik mee in een webwinkel, dit bestaat uit, artikelen erin zetten,wat bij de groothandels struinen,dus echt achter de schermen, als vergoeding krijg ik korting.
Maar sinds kort verkoop ik ook allerlei dingetjes die ik vanuit de webshop/winkel koop,welke ik met korting krijg,
De eigenaar van de webshop weet dat ik ook weer verkoop,ik zit onder de winkelprijs,
Maar mijn vraag mag dit?of ben ik illegaal bezig?het meeste verkoop ik via internet marktplaats,en zo nu dan vanuit huis
Nu denk ik erover om voor mezelf een webshop te beginnen,maar zijn hier veel kosten aan verbonden?
of mag ik in het klein een webwinkel zo doen? de verdiensten van mij zijn niet hoog, streef ik ook niet na,ik wil graag aanbieden wat hier op het dorp totaal niet te koop is,
ook begrijp ik niks van de prijzen,
Misschien kunnen jullie mij dat eens uitleggen,als ik bij de groothandel 10 euro geef, moet ik het in de webwinkel voor 20 zetten,dan bedenk ik 21% btw, is de rest dan verdienste?
Kunnen jullie mij verder helpen, wat is het beste voor mij?

Re: velevragen wel of geen webshop

2
Van wat je als verdienste bestempelt moeten dan nog heel wat kosten af, zoals:
- bijdrage KvK
- heffing bedrijfschap,
- kosten hosting en internetverbinding.
- kosten beveiligingscertificaat
- kosten maken webwinkel, kosten onderhoud webwinkel
- verpakkingskosten
- kosten opslaan en opbergen voorraad
- kosten betalingsverkeer (Bank)
- kosten iDeal en creditcard betalingen
- afschrijving computer, printer
- administratiekosten (boekhouder, hulp bij btw en IB aangifte etc)
- kosten papier en printerinkt/toner
- telefoonkosten
- advertentiekosten
- reiskosten (inkoop etc)
En dan heb ik vast nog wel iets vergeten.
Positief is dan, dat je de betaalde btw mag aftrekken van de btw die je bij je klanten in rekening brengt. Maar ten slotte mag je van alles wat er rest nog inkomstenbelasting en niet te vergeten inkomensafhankelijke ziektekostenpremie afdragen; de hoeveelheid hangt af van wat je hebt verdiend en wat je verder nog voor inkomen genoot.
Heel hard werken en in het begin weinig tot niets verdienen! Niettemin succes!

3
Dat bedoelde ik dus, dat ik totaal geen idee heb wat het allemaal aan onkosten met zich mee brengt,vandaar ook ,wat ik het beste kan doen
zoals ik nu bezig ben?
en is dat illegaal?
er is immers al btw betaald door de webwinkel?
ik koop het van hun niet van de groothandel, maar mag dit?
mag ik dit beschouwen als een soort dienstverlening?

4
De KvK geeft regelmatig introducties voor ondernemers in spé, ga daar eens naar toe! Je kunt ook je licht eens opsteken bij de belastingdienst. Wanneer het om tientjeswerk qua verdienste gaat, zal het niet gauw illegaal worden genoemd, maar met flinke inkomensbestanddelen die "zwart" worden verdiend, hebben wij hier natuurlijk niets op.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

6
Zolang je keurig je belasting aangifte doet en afspraken maakt met de webshop (jouw leverancier in dit geval) zul je geen problemen krijgen. Zodra je dus een webshop start houdt het niet op met alleen belasting aangifte doen. Je webwinkel moet algemene voorwaarden hebben (een standaard AV is bij de KvK te verkrijgen). Je hebt plichten zoals garantie en de wet koop op afstand maakt het mogelijk voor je klanten om producten binnen 7 dagen (binnenkort 14) te retourneren zonder reden.

Ik stel voor om bij je leverancier (de webshop waar je nu dus werkt) om afspraken te maken. zodat je defecte producten (garantie) via hem kan regelen. Hij zal dan waarschijnlijk van jou een prijs vragen waar hij nog winst op maakt maar wel goedkoper is dan via zijn webwinkel.

Verdiep je ook in de regels en wetten die er zijn voor online verkopen. Hierover is zeer veel informatie te vinden op de website van KvK maar ook andere websites.

Bij het onderhouden van een webwinkel komt wel meer bij kijken dan alleen producten toevoegen aan de webwinkel. Je zult ook actief moeten zijn op verschillende Social Media en je webwinkel onder de aandacht van je doelgroep moeten brengen.

Succes in ieder geval!
Je eigen webwinkel starten met Shopotheek!

7
Ik kom hier nog even op terug, inmiddels een paar maanden verder
En ook wat wijzer
Maar het blijft kriebelen om zelf echt wat op te zetten voor mezelf.
die kosten die Betr beschrijft oke sommige kan ik me in vinden sommige niet
Vooral de afschrijving niet, want internet is hier anders ook en zo zijn er nog wel meer dingen,
inderdaad moet de winkel betaald worden ,en nog meer onkosten,
Als ik een webwinkel open ben ik verplicht om een aparte opslag te hebben,of mag dat bij wijze van ook in de bijkeuken?
In het begin zal er niks verdiend worden,
Ik vraag nummer van k.v.k aan zij geven dit door aan de belasting
Maar dan koop ik in +21 % belasting, deze belasting reken ik door aan een klant,en dat moet ik dan weer afdragen?
Als ik het goed begrijp betaal ik dat aan de groothandel ,reken het door aan de klant, en dat draag ik af?
Zijn hier mensen die me hier een beetje weg wijs in kunnen maken? zonder dat ik een adviseur nodig heb?
Want die kosten nogal wat

8
etje schreef:Ik kom hier nog even op terug, inmiddels een paar maanden verder
zonder dat ik een adviseur nodig heb?
Want die kosten nogal wat
Zo'n boekhouder verdient zichzelf dubbel en dwars terug doordat je fors minder belasting betaald nav. zijn advies. Zo kan hij je vertellen hoe startersaftrek en de KOR werkt. Of hoe je je investeringen het beste kan afschrijven. Dat scheelt je enorm in de belasting die je betaalt.

Als je niet weet hoe de BTW werkt, dan doe je er echt heel goed aan door een cursus te volgen en in elk geval (!!) een boekhouder in de arm te nemen.

9
Klopt weer een stukje verder,
eerste maand om,adviseur is geweest met veel voorlichting,maar dat neem ik zo snel niet op
Dus ben ik weer :)
1 maand om dus schrijven wat er zoal in en uit is gegaan dat is geen probleem
waar ik mee blijf stoeien is dat btw
en ja de adviseur wil me best helpen als ik met 3 maanden moet inleveren
Maar voor mezelf zou het handig zijn als ik een rekenmodel had in exxel of een andere programma die dat uitrekend
21 procent krijg ik dus terug van de belasting
alles wat ik verkoop moet ik 21 procent aan afdragen
is daar een soort formule voor?
ik had wat gevonden maar die berekend 19%
en ik kan dat niet veranderen
de webwinkel rekent btw erbij op ,maar ook op de verzendkosten,weet ook niet hoe ik dat kan veranderen, weet iemand van jullie dat?

10
Het begrip van BTW is toch wel iets wat een eerste vereiste is.
Ontvangen BTW minus betaalde BTW = omzetbelasting wat naar de Belasting gaat.

Op inkopen betaal je BTW (of niet als je een verlegging hebt).
Op verkopen ontvang je BTW.
Het verschil draag je af aan de belastingdienst.

Ook op verzendkosten zit BTW. (m.u.v. een pakketzegel bij inkoop. Maar jouw berekende verzendkosten zijn wel incl. 21% BTW).

11
Ja snap ik
en als het verschil negatief is, krijg ik dat terug?
Er komt trouwens de eerste keer een adviseur om me te helpen ,die zal precies weten hoe het zit,want er zijn ook regelingen waar ik onder val neem ik aan
Maar wil het zelf ook een beetje onder de knie krijgen
daarom denk ik erover om die administratie pakket aan te schaffen voor zzp,ers

12
Ik denk dat het verstandig is niet alleen de eerste keer een adviseur te hebben. Je kan beter een boekhouder nemen. Ja dat kost geld maar dat is het wel waard, als je fouten maakt kost het je veel meer :wink:

13
Ook dat doet hij, maar ik denk niet dat het nodig is dat hij iedere 3 maanden invult, dat wil ik graag zelf doen,en daar adviseren ze dat boekhoud programma voor aan
Tenminste bij de K.V.K. die gaven me dat advies