EAN code slim?

1
Hoi. Gisteren het artikeltje gelezen over Bol.com en nu denken wij eraan om dit ook eens te proberen. Ik heb wel wat overwegingen, zoals

- Is Bol.com nu slim als je kleine producten verkoopt (tot 5 euro) of juist duurdere producten (tot 70 euro). Ik kan me voorstellen dat er een verschil in zit

- Daarnaast moet er een EAN code worden aangevraagd. Dit kost voor 1.000 van die dingen 150 startup fee + 150 euro per jaar. Leuk als je 1000 producten hebt. Wij hebben we er max 40.

Heeft het hebben van een EAN code nog andere voordelen? (Ik denk aan microformats waar je het ook moet invoeren). Is het slim om deze toch aan te schaffen
ShirtsofCotton T-shirts
Overhemden @ overhemden.com

Re: EAN code slim?

2
Ik zit met hetzelfde, zou ook graag EAN nummers voor onze producten aan willen vragen. Ik vroeg mij gelijk af of die 1000 nummers onder meerdere ondernemingen te gebruiken, heb daarvoor even contact opgenomen met GS1. Zij vertelden mij dat het mogelijk is om nummers voor verschillende ondernemingen te gebruiken, maar dat dat wel problematisch is omdat de nummers altijd naar de geregistreerde firma verwijst.

Overigens bestaat er een light pakket tot 10 codes waarvan de tarieven iets lager liggen: €50 entree, €100 jaarlijks (ipv €100/€150...). Ik vind het zelf te overzien, maar het voelt als veel geld voor een paar streepjescodes. Aan de andere kant kun je zonder dat niet op bol.com verkopen, zie het dan als fee voor bol.com.

Re: EAN code slim?

4
Zijn de EAN codes die ik zelf gratis genereer dan wel legaal bruikbaar in het handelsverkeer? Wie garandeert mij dat de codes uniek zijn, of dat over een half jaar iemand machinegeweren gaat verkopen onder die nummers omdat hij wel netjes bij GS1 geregistreerd staat?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: EAN code slim?

5
Bol.com vertelde laatst dat ze die als reseller verkochten. Is het dan ook zo duur?
Geen idee wat de nadelen daar van zijn overigens.

Re: EAN code slim?

6
Ewout schreef:Zijn de EAN codes die ik zelf gratis genereer dan wel legaal bruikbaar in het handelsverkeer? Wie garandeert mij dat de codes uniek zijn, of dat over een half jaar iemand machinegeweren gaat verkopen onder die nummers omdat hij wel netjes bij GS1 geregistreerd staat?
Nee, zelf EAN-codes genereren zit er niet in, want een EAN bestaat vereenvoudigd gesteld uit:

landcode + producentcode + artikelcode

Het draait er daarbij ook om dat de herkomst van een Europees artikel altijd is te traceren.

Als jij nu dus illegaal EAN-codes verzint die later legaal worden gebruikt voor machinegeweren, ligt de fout niet bij de wapenproducent maar bij jou.

Re: EAN code slim?

8
Wouterjan schreef:Bol.com vertelde laatst dat ze die als reseller verkochten. Is het dan ook zo duur?
Geen idee wat de nadelen daar van zijn overigens.
de 'nadelen' zijn dan exact wat ik hierboven schreef aan de hand van de reactie van GS1: de code verwijst dan naar bol.com ipv jou eigen bedrijfsnaam. In het geval van verkoop van jouw producten op bol.com lijkt mij dat niet zo'n issue. Wie vertelde dat (link/naam)?
Ward schreef:Als jij nu dus illegaal EAN-codes verzint die later legaal worden gebruikt voor machinegeweren, ligt de fout niet bij de wapenproducent maar bij jou.
Uiteraard, ik heb nooit anders willen suggereren!

Re: EAN code slim?

9
TiaID schreef:Ow wacht laat maar ben in de war met streepjescode ;-)
Dat is hetzelfde: het Europees artikelnummer (EAN) is in machine-leesbare vorm een EAN-streepjescode :)

Re: EAN code slim?

10
ja klopt , alleen waar ik het over had is dat als je de EAN code in geeft je automatisch een streepjes code krijgt. En die kun je wel gewoon gratis gebruiken tenminste als je de juiste software gebruikt.

Maar goed dan moet je wel de EAN codes al hebben ;-)
Muurstickers & Sjablonen

Re: EAN code slim?

12
Ik weet niet helemaal zeker of dit aansluit op de vraag van TS maar als jij producten via Bol wilt gaan verkopen die jij inkoopt bij een groothandel waar ook een Bol terecht kan om zijn inkopen te doen, dan gaan ze het dus naast jou ook aanbieden en worden ze een concurrent van je (dat was bij ons zo). Dus even nagaan of je dit wilt (tenzij ze het al aanbieden natuurlijk, dan sluit je gewoon aan).

En de opstartkosten hebben wij niet gehad. En ook het aantal van 1000 ken ik niet, wij konden met veel minder terecht.

Re: EAN code slim?

13
Als de TS EAN codes nodig heeft voor zijn producten, neem ik aan dat hij de producten zelf op de markt brengt/maakt en bol dus ook geen concurrent/kan zijn.

De tarieven staan op de site van GS1. Er is dus een Light abonnement van 10 codes, normaal tot 1000 codes.

Webwinkelhouder, heb jij direct bij GS1 gekocht? (in dat geval is er over de tarieven dus te onderhandelen)

Overigens, om de eerste vraag van de TS te beantwoorden: bij heel goedkope producten betaal je nog steeds de commissie (verschillen per categorie van 0,99 tot 2,99), die is dan relatief hoog voor een product van €5,00. Ik zou het voor producten vanaf een euro of 10 doen, dan verlies je bij elkaar nooit meer dan 25% (afhankelijk van je categorie), wat niet eens zo'n hoge retailmarge is.

Re: EAN code slim?

14
Ewout schreef:Als de TS EAN codes nodig heeft voor zijn producten, neem ik aan dat hij de producten zelf op de markt brengt/maakt en bol dus ook geen concurrent/kan zijn.
Leg uit.

Apple is dus geen concurrent voor Samsun en andersom omdat een iPad een andere EAN code heeft dan een Galaxy Tab?

Re: EAN code slim?

15
@Ewout
Nee ik haal denk ik 2 dingen door elkaar. Het verkopen via Bol.com én het aanvragen van EANcodes.

Ik heb meegemaakt dat toen wij via Bol ging verkopen zij nog voor EAN codes moesten zorgen (dit was een kwestie van "inlezen" door Bol en niet het aanmaken waar TS het over heeft, het waren in ons geval bestaande producten maar deze waren voor Bol nieuw op hun site)

De aantallen waar ik over spreek betreffen het minimale aantal artikelen wat je moet aanbieden via Bol.com om toegelaten te worden. Ik heb een bevriende online verkoper horen zeggen dat hij grote aantallen moest aanmelden om een account te krijgen maar bij ons was dat niet zo, konden met minder terecht.

Nu ik jouw antwoord lees snap ik de vraag beter en is mijn inbreng niet een antwoord op de vraag, meer zijdelingse informatie, denk ik nu. Nou ja, misschien kan iemand er nog z'n voordeel mee doen dan :lol:

Re: EAN code slim?

16
Webwinkelhouder schreef:@Ewout
Nee ik haal denk ik 2 dingen door elkaar. Het verkopen via Bol.com én het aanvragen van EANcodes.

Ik heb meegemaakt dat toen wij via Bol ging verkopen zij nog voor EAN codes moesten zorgen (dit was een kwestie van "inlezen" door Bol en niet het aanmaken waar TS het over heeft, het waren in ons geval bestaande producten maar deze waren voor Bol nieuw op hun site)

De aantallen waar ik over spreek betreffen het minimale aantal artikelen wat je moet aanbieden via Bol.com om toegelaten te worden. Ik heb een bevriende online verkoper horen zeggen dat hij grote aantallen moest aanmelden om een account te krijgen maar bij ons was dat niet zo, konden met minder terecht.

Nu ik jouw antwoord lees snap ik de vraag beter en is mijn inbreng niet een antwoord op de vraag, meer zijdelingse informatie, denk ik nu. Nou ja, misschien kan iemand er nog z'n voordeel mee doen dan :lol:
Volgens mij heb ik zelfs met 0 producten het account kunnen krijgen. Wellicht dat het nu veranderd is, ik heb er ooit over geklaagd bij bol.com dat ze niet iedere malloot moesten toelaten :)

Re: EAN code slim?

17
RicardoV schreef:
Ewout schreef:Als de TS EAN codes nodig heeft voor zijn producten, neem ik aan dat hij de producten zelf op de markt brengt/maakt en bol dus ook geen concurrent/kan zijn.
Leg uit.

Apple is dus geen concurrent voor Samsun en andersom omdat een iPad een andere EAN code heeft dan een Galaxy Tab?
Nee hoor, maar het ging over concurrentie op dezelfde producten, ik citeer:
Webwinkelhouder schreef:Ik weet niet helemaal zeker of dit aansluit op de vraag van TS maar als jij producten via Bol wilt gaan verkopen die jij inkoopt bij een groothandel waar ook een Bol terecht kan om zijn inkopen te doen, dan gaan ze het dus naast jou ook aanbieden en worden ze een concurrent van je (dat was bij ons zo).
Als het je eigen producten zijn, dan bepaal je dus ook hun prijs (Apple is daar inderdaad een mooi voorbeeld van).