Ontvanger weigert pakket

1
Graag jullie mening over het volgende.

Wij hebben een pakketje verstuurd met onze vervoerder aan een klant. Dit pakket is geweigerd omdat alle chauffeurs schijnbaar niet op de juiste laad en los plek parkeren. Hij was chauffeur nummer 4 al van die dag die om deze reden weggestuurd is zonder dat het pakket is aangenomen :shock:

Dit betekent dat wij als verzender een bericht krijgen van de vervoerder, navraag doen bij de klant, het probleem moeten voorleggen bij de vervoerder om zo ons pakket alsnog bezorgd te krijgen. Het parkeerprobleem wat deze klant blijkbaar met alle vervoerders heeft probeert hij/zij via ons op te lossen.

Mijn gevoel zegt dat dit niet juist is. Als ik als ontvanger een probleem heb met een chauffeur of vervoersmaatschappij, dan moet ik dat toch zelf oplossen als het over een parkeerplaats gaat? Of maak een melding bij je bestelling (bij ons en iedereen waar je besteld) dat de chauffeur op de juiste plek parkeert zodat we het er bij kunnen zetten, dit zou misschien kunnen helpen.

Het pakket gaat nogmaals aangeboden worden en als hetzelfde gebeurd dan komt ons pakket terug. Ik vind dat niet terecht.

Wat vinden jullie?

Re: Ontvanger weigert pakket

3
Webwinkelhouder schreef:Wij hebben een pakketje verstuurd met onze vervoerder aan een klant. Dit pakket is geweigerd omdat alle chauffeurs schijnbaar niet op de juiste laad en los plek parkeren. Hij was chauffeur nummer 4 al van die dag die om deze reden weggestuurd is zonder dat het pakket is aangenomen :shock:
Voor de casus... Heeft jouw klant de chauffeur zelf weggestuurd? Of overtreden de chauffeurs ter plaatse de verkeerswetgeving bij parkeren en laden/lossen?

Formeel is daar volgens mij namelijk een belangrijk verschil:

• Als de chauffeur (of eigenlijk: de vervoerder die hij vertegenwoordigt) zich netjes aan de wet houdt maar de klant hem wegstuurt, is dat een keuze van de klant. Dat is een weigering waarbij je aan je leveringsverplichting hebt voldaan.

• Als de chauffeur zich misdraagt bij parkeren of laden en lossen, heeft je klant terecht een klacht. Dan is de vervoerder je aanspreekpunt. Vraag is dan of de klant voor politieagent mag spelen en een levering mag weigeren als een busje niet netjes binnen de lijntjes van een daartoe aangewezen laad- en losplaats staat.

4
Ik zou me niet in die discussie mengen. Als de klant het pakket niet aan wil nemen, kan je dat opvatten als een annulering vanuit de klant. Zo zou ik het dan verder ook behandelen.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Tanya schreef:Ik zou me niet in die discussie mengen. Als de klant het pakket niet aan wil nemen, kan je dat opvatten als een annulering vanuit de klant. Zo zou ik het dan verder ook behandelen.
Nee, een annulering is een ontbinding van de koopovereenkomst. Daarvan is hier niet automatisch sprake: als je niet aan je leveringsverplichting voldoet, heeft de koper nog steeds recht op nakoming van de overeenkomst. Vraag is hier dus veel meer of je door toedoen van de klant zelf of door je vervoerder niet aan die leveringsverplichting voldoet.

Praktisch helpt het waarschijnlijk ook niet, want na de x-de mislukte bezorgpoging gaat de zending meestal naar een afhaalpunt van de vervoerder en dan zou de klant alsnog een "geannuleerde bestelling" ontvangen.

6
Het is geleverd aan bedrijf en door ons speciaal voor dit bedrijf besteld (ook nog eens).

De laad/losplaats hebben zij op eigen terrein gemaakt en is gedaan omdat anders een andere route voor eigen personeel of transport geblokkeerd wordt. Het is geen ziekenhuis of iets dergelijks waar een ambulance door moet kunnen.

Ik kan me voorstellen dat het voor een bedrijf vervelend is als een doorgang geblokkeerd wordt door een chauffeur die wat komt afleveren maar hoe lang duurt dat in de regel, 3 minuten?

Ze zullen de bestellingen wel niet zo hard nodig hebben denk ik dan als je alle bezorgingen terugstuurt. Het blijkt trouwens dat de chauffeur van ons pakket een nieuwe chauffeurop de route was, eerste keer dat hij daar kwam en van niks wist over een speciale plek (misschien onduidelijk aangegeven?). Hij schijnt ook nogal flink de wind van voren te hebben gehad.. Dat staat me dus zo tegen!

Mijn collega heeft (ik was er niet bij) afgesproken met de vervoerder dat het pakket nog 1 x wordt aangeboden en dat ze het anders op het depot (binnen 1 week) mogen ophalen.

Dan hebben ze dus geluk want bij mij hadden ze al direct naar het depot kunnen rijden.

Fijn dat je hier je vraag even neer kan leggen en er gelijk reacties komen, een beetje ruggespraak is dan heel fijn!

7
Ter volledigheid is het door toedoen van de ontvanger dat het pakket niet is aangenomen, niet door een parkeerwacht of iets dergelijks dat hij is weggestuurd. Hij stond aan de balie en mocht weer vertrekken. De pakket status geeft ook aan "geweigerd" als ik inlog bij de vervoerder.

8
Ward schreef:
Tanya schreef:Ik zou me niet in die discussie mengen. Als de klant het pakket niet aan wil nemen, kan je dat opvatten als een annulering vanuit de klant. Zo zou ik het dan verder ook behandelen.
Nee, een annulering is een ontbinding van de koopovereenkomst. Daarvan is hier niet automatisch sprake: als je niet aan je leveringsverplichting voldoet, heeft de koper nog steeds recht op nakoming van de overeenkomst. Vraag is hier dus veel meer of je door toedoen van de klant zelf of door je vervoerder niet aan die leveringsverplichting voldoet.

Praktisch helpt het waarschijnlijk ook niet, want na de x-de mislukte bezorgpoging gaat de zending meestal naar een afhaalpunt van de vervoerder en dan zou de klant alsnog een "geannuleerde bestelling" ontvangen.
Voor de goede orde was ik er even van uit gegaan dat aan de leveringsverplichting was voldaan. Het is dan vergelijkbaar met een situatie waarbij een klant een pakketje van de PostNL bezorger niet aan wil nemen en deze naar ons retour gestuurd wordt (iets wat ik overigens nog nooit aan de hand gehad heb). Dan kan je de koop in principe toch gewoon ontbinden?

9
Tanya schreef:Voor de goede orde was ik er even van uit gegaan dat aan de leveringsverplichting was voldaan. Het is dan vergelijkbaar met een situatie waarbij een klant een pakketje van de PostNL bezorger niet aan wil nemen en deze naar ons retour gestuurd wordt (iets wat ik overigens nog nooit aan de hand gehad heb). Dan kan je de koop in principe toch gewoon ontbinden?
Daarin heb je absoluut gelijk hoor, maar het punt was hier meer dat het dan wel helemaal helder moet zijn. Als een boze buurman de chauffeur vloekend en tierend wegscheldt en die vervolgens maar even gauw "geweigerd" noteert, betekent dat niet automatisch dat de koper de overeenkomst daadwerkelijk heeft willen ontbinden.

Je zult op de een of andere manier aannemelijk moeten maken dat je hetzij aan je leveringsverplichting hebt voldaan, hetzij de koper de overeenkomst uitdrukkelijk heeft ontbonden. Het is hier het een of het ander, niet iets vaag onbestemds van-horen-zeggen ertussenin.
StoreCore.io