Mag je voor de verzending van breekbare goederen een bepaalde verzendwijze aanbevelen/verplichten?
En indien de klant alsnog aandringt op een andere verzendwijze, mag/kan je die dan op risico van de klant verzenden?
Het gaat om verzendingen binnen België, de belgische wetgeving omtrent de verantwoordelijkheid voor de verzending is hier heel vaag over...
Re: verzending breekbare goederen binnen BE
2Binnen de gehele EU geldt steeds meer hetzelfde consumentenrecht. Voor de Belgische interpretatie kun je terecht bij de Belgische tak van het ECC (European Consumer Centre):
http://www.eccbelgium.be/
Het European Consumer Centre Belgium heeft ook een brochure uitgegeven over de rechten van consumenten bij kopen op internet:
http://www.eccbelgie.be/kopen-op-het-in ... s71491.htm
Uit de toelichting op pagina 11 en 12 blijkt dat er geen verschil is tussen België en Nederland, zoals te verwachten is in lijn met de gehele EU-wetgeving: de verkoper is aansprakelijk voor eventuele schade tijdens het transport.
http://www.eccbelgium.be/
Het European Consumer Centre Belgium heeft ook een brochure uitgegeven over de rechten van consumenten bij kopen op internet:
http://www.eccbelgie.be/kopen-op-het-in ... s71491.htm
Uit de toelichting op pagina 11 en 12 blijkt dat er geen verschil is tussen België en Nederland, zoals te verwachten is in lijn met de gehele EU-wetgeving: de verkoper is aansprakelijk voor eventuele schade tijdens het transport.
Re: verzending breekbare goederen binnen BE
3Ik dacht dat dit was voor de standaard dienstverlening. Zodra je daarvan afwijkt, op verzoek van de consument, mag je ook de verantwoordelijkheid bij hem neerleggen. Zolang je dit maar duidelijk maakt.Ward schreef: Uit de toelichting op pagina 11 en 12 blijkt dat er geen verschil is tussen België en Nederland, zoals te verwachten is in lijn met de gehele EU-wetgeving: de verkoper is aansprakelijk voor eventuele schade tijdens het transport.
Als de consument aangeeft dat je het niet via PostNL moet versturen, maar via het koeriersbedrijfje van zijn neefje, is het eigenlijk geen verzenden meer, maar een afhaaloplossing geworden. En dan komt het risico van logistiek dus bij het neefje te liggen.
Deels uiteraard want het had al kapot in de doos kunnen zitten toen je het aan het neefje gaf, en dat risico ligt nog steeds bij jou. Maar als het neefje een ongeluk krijgt en die fles wijn breekt tijdens dat ongeluk, is het jammer voor het neefje.
Tenminste dat was altijd mijn interpretatie?
Nu op mijn weblogs:
Re: verzending breekbare goederen binnen BE
4Dan wordt de vraag van topicstarter dus meer: mag je twee vervoerskeuzen aanbieden waarbij de goedkoopste het risico verlegt naar de koper? Goede vraag, eerlijk gezegd weet ik het niet.Dirkjan schreef:Ik dacht dat dit was voor de standaard dienstverlening. Zodra je daarvan afwijkt, op verzoek van de consument, mag je ook de verantwoordelijkheid bij hem neerleggen. Zolang je dit maar duidelijk maakt.Ward schreef: Uit de toelichting op pagina 11 en 12 blijkt dat er geen verschil is tussen België en Nederland, zoals te verwachten is in lijn met de gehele EU-wetgeving: de verkoper is aansprakelijk voor eventuele schade tijdens het transport.
Wat ik wel ken, zijn webwinkels die verzekerd vervoer tegen een meerprijs aanbieden. Die verleggen het risico bij een onverzekerde zending, vaak ook in de algemene voorwaarden, bij de koper: had je maar voor verzekerd vervoer moeten kiezen. Ik betwijfel of dat wel helemaal door de beugel kan.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
Re: verzending breekbare goederen binnen BE
5Beide oplossingen mogen denk ik niet Ward.
Wat jij standaard aanbiedt, ook als je drie opties hebt, is jouw risico. Ik dacht dat deze vraag vanuit de topicstarter over een specifiek geval ging.

Misschien kan de topicstarter iets meer toelichting geven?En indien de klant alsnog aandringt op een andere verzendwijze, mag/kan je die dan op risico van de klant verzenden?
Nu op mijn weblogs:
Re: verzending breekbare goederen binnen BE
6Dit is tegen de wet in. Je mag geen beperkingen opleggen die nadelig zijn voor de consument. BW 7, artikel 11, is helder:Ward schreef: Dan wordt de vraag van topicstarter dus meer: mag je twee vervoerskeuzen aanbieden waarbij de goedkoopste het risico verlegt naar de koper? Goede vraag, eerlijk gezegd weet ik het niet.
Wat ik wel ken, zijn webwinkels die verzekerd vervoer tegen een meerprijs aanbieden. Die verleggen het risico bij een onverzekerde zending, vaak ook in de algemene voorwaarden, bij de koper: had je maar voor verzekerd vervoer moeten kiezen. Ik betwijfel of dat wel helemaal door de beugel kan.
Het is dus niet toegestaan om bij bepaalde verzendmethode het risico bij de koper neer te leggen.Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9.
Meerprijs vragen voor "verzekerde" verzending is slechts een, naar mijn idee smerig, truckje om de orderwaarde iets omhoog te krikken.
EDIT, ik lees net even het BW door, bij artikel 6, lid 2, staat dat er niet via de AV afgeweken mag worden van artikel 11. Dat zou ruimte overlaten om het via opt-in of zelfs opt-uit alsnog te kunnen doen.
Re: verzending breekbare goederen binnen BE
7Mijn vraag is idd of ik bij bepaalde producten een bepaalde verzendmethode mag verplichten.
Bv: verzendmethode A of afhaling
Terwijl het ze bij alle andere producten verzendmethode A, B of afhaling is
De concurrenten lossen het anders op. Zij bieden deze producten enkel en alleen aan voor afhaling, verzenden niet mogelijk...
Bv: verzendmethode A of afhaling
Terwijl het ze bij alle andere producten verzendmethode A, B of afhaling is
De concurrenten lossen het anders op. Zij bieden deze producten enkel en alleen aan voor afhaling, verzenden niet mogelijk...
Re: verzending breekbare goederen binnen BE
8Ja, dat mag, alleen blijf je dus als verkoper aansprakelijk voor schade/verlies/diefstal tijdens het transport.biancib schreef:Mijn vraag is idd of ik bij bepaalde producten een bepaalde verzendmethode mag verplichten.
Bv: verzendmethode A of afhaling
Terwijl het ze bij alle andere producten verzendmethode A, B of afhaling is
Zulke marktomstandigheden kun je altijd op twee manieren opvatten: als een reden om het ook niet te doen of als een reden om het juist wél te doen. De meeste succesvolle ondernemers zijn eigenwijs en tegendraads: wél doen dus en goed doen.biancib schreef:De concurrenten lossen het anders op. Zij bieden deze producten enkel en alleen aan voor afhaling, verzenden niet mogelijk...
Re: verzending breekbare goederen binnen BE
9Ik ben ook graag tegendraadsWard schreef:biancib schreef: De meeste succesvolle ondernemers zijn eigenwijs en tegendraads: wél doen dus en goed doen.

En verzend ze nu ook al, alleen merk ik dat er bij verzending met Kiala te veel schade voorvalletjes zijn.
Dus daarom wil ik deze artikelen in de toekomst alleen verzenden via onze vaste koeriersdienst.