Commentaar op vraag & aanbod
1Waarom is mijn bericht hier weggehaald?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Heren moderators, ik vind het ook onterecht dat deze observatie is verwijderdHet Varaantje schreef:Waarom is mijn bericht hier weggehaald?
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
Daar zit wel wat in.Het Varaantje schreef: Ik mag hier toch ook geen advertentie aanmaken als ik nieuw assortiment heb? Waarom mag hij dat wel als hij de zoveelste sieraden of parfum template heeft geupload?
Op zich richten wij ons op de webwinkelier. Op het moment dat iemand iets aan te bieden heeft wat interessant kan zijn voor een webwinkelier, dan mag dat aangeboden worden op ons forum. Iets wat iemand zelf verkoopt in zijn webwinkel is dat per definitie niet.Het Varaantje schreef: Ik mag hier toch ook geen advertentie aanmaken als ik nieuw assortiment heb? Waarom mag hij dat wel als hij de zoveelste sieraden of parfum template heeft geupload?
Dáár ben ik ook groot voorstander van. En ik leg ook graag uit waarom.RicardoV schreef:Misschien moet men wat strengere regels opstellen voor vraag en aanbod waaronder de regel dat alleen bestaande webwinkels ter vraag of aanbod mogen worden vermeld.
Kritische vragen mogen zeer zeker. Maar dat is iets anders als een reactie in de vorm van:Ward schreef: Daarom, vind ik, mag er ook in de rubriek Vraag & Aanbod ruimte zijn voor kritische vragen naar bezoekersaantallen, omzet, leeftijd van de webshop, reden van verkoop, enzovoort, enzovoort. De aanbieder kan die vragen namelijk ook beantwoorden.
Los van het feit of hier een kern van waarheid in zou zitten; ongefundeerd dit soort dingen roepen in deze topics voegt niets toe. Meningen over het aangeboden product/dienst zien we liever niet.Oftwel een basis OSCOmmerce installatie met skin en 1 of 2 plugins...
Waarde 5 euro.
Is op zich waar, maar op het moment dat wij gaan bepalen of iets wat aangeboden wordt wel of niet "goed" is, dan hebben wij daar als forum min of meer een verantwoordelijkheid voor. Stel iemand koopt via het forum een webwinkel omdat leden van het forum vonden dat het een goede koop was, maar de webwinkel mislukt toch jammerlijk. Dan wil ik in elk geval niet dat de koper mij als moderator van dit forum een boze brief stuurt en mij om verantwoording roept of zelfs aansprakelijk zou stellen.Voor ervaren collega-internetondernemers is dit overbodig, maar we zijn aan onze stand verplicht om aspirant-webwinkeliers toch enigszins in bescherming te nemen. Uiteindelijk worden het forum, ons vak en wijzelf daarvan allemaal alleen maar beter.
Die verantwoordelijkheid heb je impliciet al door het aanbod te publiceren. En dan niet juridisch, maar veel eerder moreel, uit collegialiteit en op basis van ervaring. Het bewaken van de kwaliteit en reputatie van een forum is in dat opzicht niet slechts een taak van de moderators, maar ook van de forumleden.Wouter Hol schreef:Is op zich waar, maar op het moment dat wij gaan bepalen of iets wat aangeboden wordt wel of niet "goed" is, dan hebben wij daar als forum min of meer een verantwoordelijkheid voor. Stel iemand koopt via het forum een webwinkel omdat leden van het forum vonden dat het een goede koop was, maar de webwinkel mislukt toch jammerlijk. Dan wil ik in elk geval niet dat de koper mij als moderator van dit forum een boze brief stuurt en mij om verantwoording roept of zelfs aansprakelijk zou stellen.
Ja, waarom niet? Van een restpartij van 75 verpakkingen ingekocht bij Rajapack wordt ik ook niet koud of warm, maar wellicht is iemand anders ermee geholpen.Het Varaantje schreef:Mag iemand zich hier puur en alleen voor verkoop registeren zonder enig ander doel zoals bv vragen stellen of beantwoorden?
Juist dáárom moet er dus op kunnen worden gereageerd. Honderden ogen zien meer dan twee. Je hebt enerzijds onder de forumbezoekers maar één oplettende lezer nodig voor een kritisch geluid en je kunt anderzijds van de moderators onmogelijk verwachten dat ze alles op inhoudelijke juistheid controleren.Het Varaantje schreef:Komt er hier nog bij dat ik de users posthistory zeer twijfelachtig vind. Zogenaamde OSCommerce winkels met gratis hosting zijn gewoon biedmeer winkels, Domeinnamen worden geregistreerd in de hoop deze hier met fikse winst weer te verkopen en van alle zogenaamd verkochte winkels is er niet 1 meer online. Naar dit geval zou toch wel even goed gekeken mogen worden vind ik. Adverteren is 1 ding maar potentiële oplichting is een tweede. Daar moet je geen platform voor willen zijn.
Inderdaad, en zelfregulering betekent dat we niet voor politie of justitie spelen, maar bijvoorbeeld wel kunnen wijzen op het bestaan van zoiets als de wapenwet.Wouter Hol schreef:In het kader van zelfregulatie zou je als lid zelf om dergelijke informatie kunnen vragen bij de advertentie.