Hoi allemaal,
Stel dat ik een handelsnaam wil registreren bij de KvK, maar iemand anders heeft al een bestaande website met deze naam. Wie heeft er dan recht op de naam en de website?
Alvast bedankt!
Re: Vraag over KvK nummer
3Ok, dus als de webwinkel eerder bestaat, dan maakt het dus niet uit dat ik officieel de naam registreer? Kan ik er dan wel zaken mee doen?
4Het kan zijn dat de eigenaar van de webwinkel het niet leuk vindt en van jou gaat eisen dat je de handelsnaam niet gebruikt, maar dat zou via de rechter gespeeld moeten worden. Maar wieweet vind hij het wel niet erg en wilt hij zelfs wel zaken met je doen.morgantcm schreef:Ok, dus als de webwinkel eerder bestaat, dan maakt het dus niet uit dat ik officieel de naam registreer? Kan ik er dan wel zaken mee doen?
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
5Dank je wel voor de reactie. De eigenaar van de website is niet van plan om deze te verkopen. Er wordt wel een KvK nummer en een BTW nummer vermeld op de site, maar deze zijn verlopen en de naam is dus weer vrij om opnieuw te registreren. De vorige eigenaar van de website heeft de handelsnaam uitgeschreven en enkel de website doorverkocht. Ik zou deze handelsnaam graag willen voeren met bijbehorende website, maar dan is er dus al iemand met die website naam.
6Als hij de site verder niet meer gebruikt dan is de kans dat hij je voor de rechter sleept niet zo groot, denk ik. Maar dan nog geldt, zoals vampirelord al aangaf; degene die de naam het eerst gebruikt, heeft er recht op. Dus dat jij later iets "officieel" zou vastleggen, is niets waard als je daarmee zijn domeinnaam zou willen opeisen of iets dergelijks.
7Ik ben het niet eens met de stelling: " degene die de naam het eerst gebruikt, heeft er recht op. " en zal het even toelichten.
Als je bij de Sidn een domeinnaam claimed ben je de eerst rechthebbende tenzij...
Er sprake is van inbreuk van Merk of naamrecht. Er sprake is van bij bewust wegkapen van een domeinnaam of louter voor financieel gewin is geclaimed.
Stel er is in 1980 pietjeshop. nl geclaimed is door "iemand" en ik registreer nu anno 2013 pietjeshop BV en deponeer dit ook als europees of wereldwijd merk met alle bijhorende groepen (en kosten), dan kan je op basis daarvan de domeinnaam opvragen/(afdwingen overdracht) van de huidige eigenaar als juridisch eigenaar van de merknaam. Je moet wel zin en geld hebben voor een lange rechtsgang.
Dit is dan wel een gevecht onder het merkrecht en de bescherming ervan, de sidn en de huidige eigenaar zal zich dan moeten schikken na een rechtelijke uitspraak. Dat de domeinnaam eerder is geclaimd is ondergeschikt aan het merkenrecht.
Als je bij de Sidn een domeinnaam claimed ben je de eerst rechthebbende tenzij...
Er sprake is van inbreuk van Merk of naamrecht. Er sprake is van bij bewust wegkapen van een domeinnaam of louter voor financieel gewin is geclaimed.
Stel er is in 1980 pietjeshop. nl geclaimed is door "iemand" en ik registreer nu anno 2013 pietjeshop BV en deponeer dit ook als europees of wereldwijd merk met alle bijhorende groepen (en kosten), dan kan je op basis daarvan de domeinnaam opvragen/(afdwingen overdracht) van de huidige eigenaar als juridisch eigenaar van de merknaam. Je moet wel zin en geld hebben voor een lange rechtsgang.
Dit is dan wel een gevecht onder het merkrecht en de bescherming ervan, de sidn en de huidige eigenaar zal zich dan moeten schikken na een rechtelijke uitspraak. Dat de domeinnaam eerder is geclaimd is ondergeschikt aan het merkenrecht.
8Wat je zegt klopt niet. Diegene die de domeinnaam eerder registreerde dan dat jij de merknaam deponeerde deed dat niet om inbreuk te gaan maken op jouw toekomstig merk. Je staat dus machteloos tegenover de rechter in deze situatie. En daar zijn al zat rechtszaken over geweest. Zelfs merken waarvan de domeinnaam later geclaimed werd hebben zulke rechtszaken verloren omdat er geen sprake was van inbreuk op het merk.Ol@v schreef:Ik ben het niet eens met de stelling: " degene die de naam het eerst gebruikt, heeft er recht op. " en zal het even toelichten.
Dit is dan wel een gevecht onder het merkrecht en de bescherming ervan, de sidn en de huidige eigenaar zal zich dan moeten schikken na een rechtelijke uitspraak.
Dat is simpelweg niet waar. Sterker nog, als de domeinnaam eerder geregistreerd is dan kan jij, als nieuw merk met dezelfde naam, zelfs inbreuk maken op het recht van die site en zou het zo kunnen zijn dat de eigenaar van die website kan eisen dat jij je merknaam veranderen moet.Dat de domeinnaam eerder is geclaimd is ondergeschikt aan het merkenrecht.
9KLopt wat wouter zegt, indien de registratie datum van domein voor deponering merkrecht is, dan mag het merk een bod uitbrengen op de domeinnaam (staat je altijd vrij uiteraard) maar kan niets claimen.
10Daar komt nog een complicatie bij: gedeponeerde merken zijn gerelateerd aan branches, domeinnamen niet. Een klassiek voorbeeld is het merk Dove® dat wordt gebruikt door Mars voor food en door Unilever voor non-food. Dat is gewoon toegestaan in het merkenrecht.
De merkhouder die een dove.nl het eerste claimt, geeft andere merkhouders het nakijken. Bovendien kan een duivenfokker of een vereniging van duivenmelkers dove.nl gebruiken voor een site over duiven. Dan staan de merkhouders ook met lege handen, want het is een rechtmatig gebruik van een domeinnaam, omdat het helemaal niet beoogt inbreuk te maken op het merkenrecht.
De merkhouder die een dove.nl het eerste claimt, geeft andere merkhouders het nakijken. Bovendien kan een duivenfokker of een vereniging van duivenmelkers dove.nl gebruiken voor een site over duiven. Dan staan de merkhouders ook met lege handen, want het is een rechtmatig gebruik van een domeinnaam, omdat het helemaal niet beoogt inbreuk te maken op het merkenrecht.
Re: Merknaam/bedrijfsnaam aanvragen terwijl domein al geregd
11even in mijn geval.
Ik sta al jaren geregistreerd als serviesonline.
Nu is er een handige harrie die met www. servies-online komt.
Deze site link door naar grote aanbieders van servies. (V&D enzo)
Kan ik daar wat mee?
Ik sta al jaren geregistreerd als serviesonline.
Nu is er een handige harrie die met www. servies-online komt.
Deze site link door naar grote aanbieders van servies. (V&D enzo)
Kan ik daar wat mee?
12Nee, helemaal niks. die affiliate shop doet niets fout.
Je naam staat ook niet geregistreerd bij het BBIE.
Je naam staat ook niet geregistreerd bij het BBIE.
Actief in webshopontwikkeling
13Zeer waarschijnlijk is de term te algemeen om er wat mee te kunnen doen. Als hij gebruikt maakt van jouw naamsbekendheid -en dat moet jij dan kunnen aantonen- dan heb je misschien een kans.
Mocht je nog wat geld en tijd over hebben, dan zou je een advocaat er naar kunnen laten kijken maar ik zou me er niets van aantrekken en lekker verder gaan met je eigen shop, ipv. energie in negatieve dingen te steken.
Mocht je nog wat geld en tijd over hebben, dan zou je een advocaat er naar kunnen laten kijken maar ik zou me er niets van aantrekken en lekker verder gaan met je eigen shop, ipv. energie in negatieve dingen te steken.