Hallo allemaal!

1
Ik wil me graag even voorstellen.

Ik ben een 19 jarige meid, wonend in het noorden van Nederland. Ik ben zelf een 'alternatief' persoon, en had vroeger ook de droom om iets daarmee te gaan doen. Denk hierbij aan een alternatieve kledingwinkel met een uitgebreid assortiment van zwarte goed en bijzondere accessoires.
Die plannen zijn naarmate ik ouder werd veranderd, en besloot toen om via thuisonderwijs op mijn 18e mijn VWO af te gaan maken om vervolgens een bachelor te halen in Life Science and Technology aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ik krijg nu een uitkering, omdat ik dus thuis studeer - waar je geen stufi voor krijgt - en dus wel een steentje bijdraag aan de maatschappij. Ik ben dit jaar getrouwd, en mijn man is op dit moment nog student, al is dit zijn laatste jaar.
Nu zijn voor de uitkeringen de regels zo streng aangescherpt dat - zonder alles uit te hoeven leggen - het er op neer komt dat wanneer mijn man is uitgestudeerd en gaat werken, mijn uitkering waarschijnlijk volledig vervalt. Ik vond dit niet zo erg, omdat ik zelf de planning had om studiefinanciering te krijgen omdat ik naar de universiteit zou gaan.. Helaas heeft toen de regering ook nog eens besloten studiefinanciering te veranderen in een lening in plaats van een prestatiebeurs. Wat dus voor mij het studeren eigenlijk van de kaart schrapt, omdat dit financieel waarschijnlijk niet haalbaar is.

Dus afijn, toch maar besloten om te beginnen met dat droompje om een webshop en uiteindelijk een winkel te beginnen in alternatieve kleding. Iets wat ik toch altijd in mijn achterhoofd hield omdat dit mij erg leuk leek om mee bezig te gaan, al leek me een stabiele baan in de wetenschap een beter toekomstplan. Maar nu wil ik kijken of ik dus volgend jaar kan realiseren hier daadwerkelijk mee bezig te gaan.

Ik heb al een naam bedacht voor de webshop/winkel/kledinglijn - ja, die komt er ook - en ik heb een idee van wat ik exact wil gaan verkopen. Een redelijk breed assortiment, maar vooral diepgaand in de kleding. Ik heb dus alleen nog absoluut geen ervaring op dit vlak, maar wil zoveel mogelijk zelf doen. Ik heb weinig ervaring met webshopsoftware, maar wil me uiteraard nu hier al in gaan verdiepen zodat ik uiteindelijk als het zover is, ik er goed op voorbereid hebt. Scripting weet ik niet al te veel van, ken wat HTML, CSS en een miniscuul beetje PHP (kan het enigzins lezen) en heb ook nog een klein beetje Photoshopskills. Omdat ik momenteel financieel niet erg breed zit, wil ik toch het meeste zelf doen om in het begin de kosten te kunnen drukken en zo uiteindelijk uit te breiden. Ik begrijp zelf goed dat in het begin er waarschijnlijk niks binnenkomt aan winst, aangezien alles wat er al binnenkomt weer in de shop moet worden gestoken.
Ook vanwege mijn lage inkomsten krijg ik geen lening bij de bank om een goed begin op te zetten. Dat laat me dus weinig opties, behalve geld lenen bij het UWV. Het originele plan was om het gelijk goed te doen, en een loods te huren in mijn eigen stad - scheelt weer dat hier lage huur/koop-prijzen zijn - en dus mijn eigen inventaris op te bouwen en vanuit hier te verkopen. En in het begin dus alles zelf met mijn moeder en man te doen. Dus zelf de webshop beheren, klantenservice aanbieden, en uiteraard zelf alles te bestellen, in te pakken en te versturen. Het is veel werk, maar ik geloofde dat het de moeite waard zou zijn en dat geduld en hard werken zich zou lonen.
Nu heb ik toch wat langer nagedacht, en vind misschien dropshipping wat veiliger als beginnend ondernemer. Maar ik weet hier eigenlijk nog niks van. Hoe gaat het in zijn werk, wat zijn de kosten, levertijden en plichten, hoe gaat het met bestellen, verzenden en hoe moeilijk is het? En dan nog het belangrijkste; Waar vind ik wat ik wil? Vooral aangezien mijn specifieke onderwerp van verkoop niet bepaald een algemeen iets is en toch speciaal voor de liefhebbers is het niet een erg breed onderwerp. Dus zal het wel moeilijk te zijn deze te vinden. Zelf een eigen voorraad aanleggen is dan weer gemakkelijker, aangezien ik de merken zelf kan benaderen hiervoor en het niet via een ander hoeft.

Dit is dus de reden dat ik me heb geregistreerd op dit forum. Ik hoop hier meer informatie te vinden, en behulpzame contacten te leggen om dit toekomstplan uit te kunnen voeren op een niet al te lange termijn.

Re: Hallo allemaal!

4
Welkom op het forum.

Zeker interessant wat je van plan bent.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen voorstander ben van dropshipping als je er echt je dagelijks brood mee moet verdienen. Voor een zakcentje er naast is het goed te doen.

Waar jij naar op zoek bent zal, denk ik, nog geen kant en klaar concept zijn dus zal je er zelf achteraan moeten bij groothandels en fabrikanten met jou concept in de hand en vragen of zij voor jou willen dropshippen.

Succes!
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
eentje schreef:Welkom op het forum.

Zeker interessant wat je van plan bent.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen voorstander ben van dropshipping als je er echt je dagelijks brood mee moet verdienen. Voor een zakcentje er naast is het goed te doen.

Waar jij naar op zoek bent zal, denk ik, nog geen kant en klaar concept zijn dus zal je er zelf achteraan moeten bij groothandels en fabrikanten met jou concept in de hand en vragen of zij voor jou willen dropshippen.

Succes!
Ik ben zelf ook niet een voorstander van dropshipping. Hoorde er voor het eerst van via een vriend toen ik mijn plan jaren geleden vertelde en vroeg welke software ik het beste kon gebruiken.. Maar het beviel me niks, aangezien je dan niet bepaald een snelle en goede service kan leveren. Maar daarentegen is het wel een stuk goedkoper. Geen kosten voor een loods, en ook geen problemen met producten die in je loods liggen weg te rotten omdat het niet verkoopt. Het leek me ene kant wat veiliger om mee te beginnen, en juist omdat ik een eigen kledinglijn wil beginnen zal ik toch uiteindelijk ervoor kiezen om het in een loods te doen. Maar als ik toch alles met eigen inventaris moet doen, zit ik er echt mee dat ik sowieso een flink geldbedrag moet gaan lenen bij het UWV tegen 8% rente, wat ik niet zo zie zitten (te lage inkomen voor een normale lening). Het principe van lenen vind ik maar eng, aangezien ik er niet erg bekend mee ben en veel verhalen hoor over mensen die hun lening nooit terug kunnen betalen en dat het bedrag maar stijgt en stijgt..

Maar dit is dus ook waarom ik eerst hier informeer voordat ik gewoon maar in het diepe duik, het gaat tenslotte om een echte onderneming, en dat is niet niks!

6
Dropshipping zou misschien voor een deel van jouw winkel een oplossing kunnen zijn, maar niet voor alles.
Ik weet niet precies welke stijl je precies op uit bent maar laten we voor het gemak de gothic stijl kiezen. Dan zou je kunnen kijken naar een bedrijf als Large. Zij hebben alles al op de rails en een dropshipping overeenkomst zou niet heel raar zijn. Snelle levering en goede voorraad zijn dan iig in orde. Maar het nadeel is dat Large er al is. Waar je met dropshipping vaak mee op moet passen is dat je geen kopie wordt van een, of zelfs tientallen, andere bestaande concepten.

Om je dus te onderscheiden van (in dit geval) Large, ga je opzoek naar andere aanvullingen. Laten we zeggen dat het merk ART (een niet al te groot merk) je aanspreekt. Misschien is er voor dit merk kleding nog helemaal geen goede internet winkel. Dit deel zou je dan zelf, van beging af aan, vorm kunnen geven. Probeer of er afspraken te maken zijn met de mensen achter het merk ART en wellicht zien zij mogelijkheid om een geringe voorraad te leveren met de regeling dat je ze maandelijks betaald voor de verkochte goederen. (zo ben ik begonnen met alle handgereedschap in mijn winkel. Inmiddels ben ik staat zelf mijn voorraad te betalen)

Wat ik maar wil zeggen is dat je zou kunnen combineren. En schroom vooral niet om naar potentiele leveranciers te gaan en afspraken te maken. Zij willen immers ook niets anders dan hun spullen verkopen.

7
Peer schreef:Dropshipping zou misschien voor een deel van jouw winkel een oplossing kunnen zijn, maar niet voor alles.
Ik weet niet precies welke stijl je precies op uit bent maar laten we voor het gemak de gothic stijl kiezen. Dan zou je kunnen kijken naar een bedrijf als Large. Zij hebben alles al op de rails en een dropshipping overeenkomst zou niet heel raar zijn. Snelle levering en goede voorraad zijn dan iig in orde. Maar het nadeel is dat Large er al is. Waar je met dropshipping vaak mee op moet passen is dat je geen kopie wordt van een, of zelfs tientallen, andere bestaande concepten.

Om je dus te onderscheiden van (in dit geval) Large, ga je opzoek naar andere aanvullingen. Laten we zeggen dat het merk ART (een niet al te groot merk) je aanspreekt. Misschien is er voor dit merk kleding nog helemaal geen goede internet winkel. Dit deel zou je dan zelf, van beging af aan, vorm kunnen geven. Probeer of er afspraken te maken zijn met de mensen achter het merk ART en wellicht zien zij mogelijkheid om een geringe voorraad te leveren met de regeling dat je ze maandelijks betaald voor de verkochte goederen. (zo ben ik begonnen met alle handgereedschap in mijn winkel. Inmiddels ben ik staat zelf mijn voorraad te betalen)

Wat ik maar wil zeggen is dat je zou kunnen combineren. En schroom vooral niet om naar potentiele leveranciers te gaan en afspraken te maken. Zij willen immers ook niets anders dan hun spullen verkopen.
Ik heb zelf al plannen gemaakt in hoe ik mij kan onderscheiden van bijvoorbeeld Large en Attitude Holland. Ik wil er uiteraard niet teveel over verklappen, aangezien sommige dingen gewoon te makkelijk te kopiëren zijn, maar 1 ding kan ik wel zeggen; Er komt ook een eigen kledinglijn in. Dus dat wil zeggen een kledinglijn met dezelfde naam als de winkel, om een soort van huismerk aan toe te voegen. Dit bestaat uit unieke ontwerpen, en handgemaakte kleding. Iets wat geen enkele andere winkel op de gehele wereld kan aanbieden, en dat zal ook niet snel gebeuren.

Ik heb er zeer zeker over nagedacht om niet gewoon het assortiment klakkeloos over te nemen. Dat werkt gewoon niet. Ik heb gekeken, en ook stiekem een aantal mensen overhoord over wat er mist in de online shops en ook wat er mist in de offline shops. Of beter gezegd, waar die missen. Aangezien het ook uiteindelijk wanneer het goed loopt de webshop volledig te automatiseren, en een eigen winkel opstarten.

Overigens, ik zal de suggestie van de ART maar niet te serieus nemen, ik zie die winkel namelijk in mijn omgeving op de ene plek na de andere failliet gaan. Lijkt me dan geen strategische set. Maar het principe snap ik, heb ook bij een nabije winkel gekeken voor welke merken zij hebben die op internet in Nederland en België vrijwel niet voorkomen.