Kleding in de winkel kopen en online doorverkopen

1
Hallo,

Ik heb een paar vragen en ik denk dat de mensen hier dat wel kunnen beantwoorden.

- Is het toegestaan om kleding,accessoires in een stenen winkel te kopen en deze dan online door te verkopen ?

- Mag ik het ook doorverkopen zonder vermelding van waar het vandaan komt ? Wel laat ik de labels en zo er gewoon opzitten.

- Mag ik de prijzen op de labels doorstrepen of wegknippen, uiteraard laat ik het merk er gewoon opzitten en ook de naam van stenenwinkel.

Ik hoor graag wat jullie te vertellen hebben.

Met vriendelijke groet,

Mohamed Ibrahim
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Kleding in de winkel kopen en online doorverkopen

7
Je mag vanzelfsprekend producten die je ingekocht hebt doorverkopen, of de ingekochte goederen nou uit een winkel komen, een groothandel of ingevoerd worden (in het laatste geval gelden er wel aanvullende regels).

Wel is het verstandig om bij de inkoop uit een "gewone winkel" op de factuur JOUW bedrijfsnaam en de betaalde BTW te laten zetten.

Ik zou inderdaad alle etiketten (behalve die van de fabrikant) eraf halen en evt. jou eigen labels aan de producten toevoegen.

@Nancytje Wel vreemd dat een medewerker van de belastingdienst geen antwoord op je vraag kan geven.

Re: Kleding in de winkel kopen en online doorverkopen

10
@warface

Je geeft aan dat je ingevoerde producten gewoon mag doorverkopen, maar wel rekening moet houden met aanvullende regels.
Ik wil kleding vanuit Amerika inkopen en verkopen via mijn eigen webwinkel, kun je me vertellen waar ik rekening mee moet houden met betrekking tot invoerrechten en BTW etc. zodat ik het wel legaal kan doorverkopen. Dank!

Re: Kleding in de winkel kopen en online doorverkopen

14
Ik was 2 weken terug bij een bijeenkomst van de belastingsdienst voor startende ondernemers en die mensen daar vertelden: als je de belastingstelefoon belt krijg je 9 van de 10 keer een student aan de telefoon die een lijst met vraag en antwoord in de computer voor kan lezen. Als je niet tevreden was kon je doorvragen naar een "hoger" iemand.

maar even on topic.
Na die bijeenkomst heb ik een mailtje gestuurd met een soortgelijke vraag: ik had een grote partij kleding gezien op marktplaats zonder factuur mag ik dat doorverkopen in mijn webwinkel.
Het antwoord: Ja dat mag maar je kan geen btw terug vragen.
en toen gelijk: maar dat zou ik wel graag de gegevens van die meneer of mevrouw willen hebben?
ik: nou die heb ik niet want ik ben niet op het aanbod in gegaan.
hij: dan zou ik graag het mailtje willen zien zou je die kunnen doorsturen.
ik: ja prima maar ik wil er verder geen gedonder mee.

Re: Kleding in de winkel kopen en online doorverkopen

15
Nancytjuh schreef:Ik was 2 weken terug bij een bijeenkomst van de belastingsdienst voor startende ondernemers en die mensen daar vertelden: als je de belastingstelefoon belt krijg je 9 van de 10 keer een student aan de telefoon die een lijst met vraag en antwoord in de computer voor kan lezen. Als je niet tevreden was kon je doorvragen naar een "hoger" iemand.

maar even on topic.
Na die bijeenkomst heb ik een mailtje gestuurd met een soortgelijke vraag: ik had een grote partij kleding gezien op marktplaats zonder factuur mag ik dat doorverkopen in mijn webwinkel.
Het antwoord: Ja dat mag maar je kan geen btw terug vragen.
en toen gelijk: maar dat zou ik wel graag de gegevens van die meneer of mevrouw willen hebben?
ik: nou die heb ik niet want ik ben niet op het aanbod in gegaan.
hij: dan zou ik graag het mailtje willen zien zou je die kunnen doorsturen.
ik: ja prima maar ik wil er verder geen gedonder mee.
Ze willen vast weten wie dat was zodat ze daar nog even wat BTW kunnen vangen. Want als je geen factuur kunt krijgen is dat vast geen "witte" handel haha.


On topic;

Het mag naar mijn weten niet. Al word het controleren hiervan moeilijk. Ik werk nu al een aantal jaar bij bedrijf X waar het (volgens de gegevens die ik gekregen heb) het wettelijk gezien niet mogelijk is voor een bedrijf om bij bedrijf X wat te kopen en dit bij je eigen bedrijf te verkopen.

Dit lijkt me fiscaal ook niet kunnen aangezien er over het product dan al belasting is betaald, zou je er niet nogmaals belasting van af hoeven dragen.

Bedrijf x is even voor het bedrijf waar ik werk, aangezien ik dit niet mag noemen.
Ik weet het niet met 100% zeker, maar zo hebben ze het mij verteld.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: Kleding in de winkel kopen en online doorverkopen

16
HorseTopShop schreef:Je moet een inkoopfactuur hebben Debstur. (Of een bon) Dus dat mag indd. niet.

Deel en win acties zijn sowieso al verboden op facebook. ;)
maar lijkt me dat je zelf moet weten of je iets weg geeft. Heb je het ingekocht, moet je het wel afboeken. En anders gewoon weggeven.
Volgens de belastingdienst is een inkoopfactuur of bon of iets niet noodzakelijk. Zonder dit bewijs (wat ook nog eens 7 jaar bewaard moet worden in een schoenendoos) mag je de BTW er niet over terug vragen, je moet het wel afdragen uiteraard.

Ik koop namelijk regelmatig mensen hun over voorraad op via Marktplaats die dachten het idee te hebben, dat 10.000 mensen ook hebben. Dus dat scheelt mij invoerrechten, BTW en een hoop gewacht ;). Lang leve mensen die niet doorzetten :D. Hierover claim ik geen BTW teruggave, ik geef wel netjes de BTW op die ik erover geïncasseerd heb.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: Kleding in de winkel kopen en online doorverkopen

17
Ja precies, (op de laatste post) zo werd het ook aan mij uitgelegd.
Beetje hetzelfde als dat je in Belgie inkoopt met 0% btw dat betekend dat je het nog wel zelf moet afdragen.

Maar het is wel zo dat de belastingsdienst het liefste wel ziet waar je het vandaan hebt mocht je gecontroleerd worden....