Importeren uit China - aantal onduidelijkheden

1
Hopelijk kunnen jullie mij hier helpen, misschien zijn er wat ervaringsdeskundigen.
Wat mij nog onduidelijk is:

- In verschillende artikelen staat dat de rechten voor ondernemer en particulier wat betreft invoeren hetzelfde is.

- Er wordt gezegd dat onder de 22 euro inkopen vrij is van belasting of andere invoer tarieven

- Er wordt ook gezegd dat bedrijven wel een aangifte moeten doen. 21% (moet dit vooraf? gaat dat automatisch? kan je dat nog terugvragen?

- Ik heb al een aantal artikelen besteld om uit te testen als particulier via ebay. Hierover heb ik geen invoerkosten betaald(ook geen btw) kan ik deze dan nog legaal verkopen via mijn webshop of mag dat niet?

Klopt bovenstaande informatie? Ik vind dit wat tegenstrijdig en verwarrend.

Bijv: Ik zou als klein bedrijfje via een eigen webshop (met btw en kvk inschrijving) producten willen inkopen uit china, dit doe ik via verschillende leveranciers op verschillende momenten voor 20 euro waarde per keer. (20 losse producten van 0,99 dollar per stuk) Moet ik hierover dan wel of geen btw aangeven? en moet ik verder nog ergens rekening mee houden? Ik ben de hele middag bezig geweest met artikelen doornemen maar ik kom er niet uit.

Re: Importeren uit China - aantal onduidelijkheden

3
Bedankt voor de linkjes maar veel daarvan had ik al doorgenomen.

Mijn vraag wat concreter:

- omdat ik onder de 22 euro inkoop heb ik niet te maken met de btw, deze draag ik bij de verkoop wel af (zo staat het quitte)? dit is schijnbaar niet de nette manier (waarom niet?)maar er komen veel kleine ondernemers schijnbaar wel mee weg

- de btw als voorbelasting aftrekken (maar die btw heb ik dan toch niet?, deze is niet terug te vinden op facturen oid.) ergens staat dat ik deze zelf moet berekenen bij het land waar de het de eu binnekomt, maar dat is niet realistisch voor de 20 x dat ik die 10 producten van een dollar per stuk inkoop lijkt me?

- de btw bij import aangeven, door middel van vergunning artikel 23 ( of als voorbelasting aftrekken zodat ik niets hoef te betalen) (een voorwaarde hiervoor is: U voert een aparte administratie waaruit eenvoudig blijkt hoeveel btw u bij import moet betalen.) DIT KAN DUS OOK NIET

Als de btw niet wordt ingeklaard kan ik dit toch ook niet aangeven?
de eerste optie lijkt me logisch maar de producten komen dan 'uit het niks' de winkel in.

Hier staat het verhaal uitgebreid uitgelegd van een ander die ook met dit probleem zit
http://www.sitedeals.nl/b(...)-btw.html#post956380

wat klopt hier wel of niet van, ik snap er niks meer van.

4
Als je een serieuze webwinkel gaat opstarten, dan neem ik aan dat je wel wat groter gaat inkopen en worden de goederen vanzelf belast met BTW. Zolang het bij dit soort bedragen blijft lijkt het meer op een hobby en zou ik me niet al te druk maken.

Bel anders even met de belastingdienst. Die kunnen het het je vast uitleggen.

Er zijn op dit forum meerdere topics over importeren uit China. Lees die ook eens door.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Ik zou daar ook graag antwoord op willen, ik zit met ongeveer hetzelfde vraagstuk.

Wij hebben een grote partij van iets op het oog, wat in Nederland staat.
We willen de "bijbehorende" versier doosjes in China bestellen. Dit zijn doosjes om het product wat leuker aan te kleden.

Deze doosjes kosten €14,40 per 144 stuks.

Nu krijg je zo'n verzending als particulier gewoon aan de deur, zonder verdere kosten.

Als onderneming zou je dit dan ook aan de deur krijgen zonder wat te betalen?

Neem je dan bijv. je PayPal factuur op in je administratie en reken je over dat bedrag belasting? Of moet je dit aan de douane geven zodat zij het in kunnen klaren. Ik heb ooit ergens iets vaag gelezen over elektronisch aangifte doen. Betaal je bij zo'n elektronische aangifte ook inklaringkosten?
De PayPal wisselkoers staat natuurlijk anders als de "echte" wisselkoers, is dat een probleem?

Ik vind het ook weer overdreven om €10 of meer aan inklaring te betalen voor zo'n kleine bestelling.

6
Moopieboo88 schreef:Ik zou daar ook graag antwoord op willen, ik zit met ongeveer hetzelfde vraagstuk.

Wij hebben een grote partij van iets op het oog, wat in Nederland staat.
We willen de "bijbehorende" versier doosjes in China bestellen. Dit zijn doosjes om het product wat leuker aan te kleden.

Deze doosjes kosten €14,40 per 144 stuks.

Nu krijg je zo'n verzending als particulier gewoon aan de deur, zonder verdere kosten.

Als onderneming zou je dit dan ook aan de deur krijgen zonder wat te betalen?

Neem je dan bijv. je PayPal factuur op in je administratie en reken je over dat bedrag belasting? Of moet je dit aan de douane geven zodat zij het in kunnen klaren. Ik heb ooit ergens iets vaag gelezen over elektronisch aangifte doen. Betaal je bij zo'n elektronische aangifte ook inklaringkosten?
De PayPal wisselkoers staat natuurlijk anders als de "echte" wisselkoers, is dat een probleem?

Ik vind het ook weer overdreven om €10 of meer aan inklaring te betalen voor zo'n kleine bestelling.
Gewoon inboeken zonder BTW. Over het uiteindelijk te verkopen product draag je de volle mep BTW af en daarmee is het voor de belastingdienst weer recht.

Ik gebruik hiervoor altijd gewoon de paypal factuur. Dat de wisselkoers afwijkt is geen probleem. Het gaat er om dat je inboekt wat je daadwerkelijk betaald hebt en dat is met de (bijzonder ongunstige) paypal koers...

7
Bedankt voor je reactie.
Dat het voor de belastingdienst weer recht is, betekent dat ook dat het volgens de regels loopt?
Bij PayPal heb je meestal een mooie factuur met omrekening.

Bij DHG heb je ook een soort van factuur. Sommige mensen maken daar gebruik van de DHG virtuele portemonnee. Dit staat dan alleen in USD $ aangegeven.
Ik maak in dit geval via iDeal $15 over naar mijn DHG account . Er is $15 op het account gezet en dit was ongeveer €11.
Ik heb voor €7 iets besteld.
Wat boek ik dan?
De €11 die ik heb gestort, of reken ik zelf de wisselkoers uit en boek ik €7?
DHG heeft wat dat betreft wel een betere wisselkoers dan PayPal (1,25 VS 1,28 scheelt best wat op grotere bestellingen). Het is fijn dat je als kleine webshop ook onder de €22 kunt bestellen (zonder inklaring te betalen?). Moet je het dan alsnog aangeven bij de douane dmv elektronische aangifte?