Invoerrechten? Btw?

1
Ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen geven, voor mij is het namelijk erg onduidelijk wat ik namelijk allemaal moet betalen als ik wil importeren :?

Het zit zo:

Voor mijn webwinkel heb ik een tijd geleden producten geïmporteerd vanuit Thailand, deze heb ik gekocht van een particulier. De waarde hiervan bedroeg €40. Ik heb toen niks hoeven af te dragen aan de duane.

Nu wil ik bij dezelfde persoon een groter aantal producten importeren met een waarde van iets minder dan €150(ongeveer €149,Hangt van de wisselkoers af).

Maar wat ben ik nu kwijt aan invoerrechten? Ben ik überhaupt wel iets kwijt?
Als iemand me hier iets meer over kan vertellen hoor ik het graag, voor mij is het erg onduidelijk. Links naar overzichtelijke sites, welke up-to date zijn is ook goed!

Alvast bedankt.

Re: Invoerrechten? Btw?

2
In beide gevallen moet je de producten aangeven bij de Douane en eventuele kosten die zij rekenen betalen.

Wat je precies moet betalen is sterk afhankelijk van het product wat je invoert. Op de site van de belastingdienst zou je dit wel terug moeten kunnen vinden. Eventueel even bellen; hun site is niet zo heel gebruiksvriendelijk.

Re: Invoerrechten? Btw?

3
Een flinke schop maar even.

Als je zelf een zending van minder dan €150,- naar Nederland laat komen via een bedrijf als DHL of TNT, hoef je geen douanerechten (vroeger invoerrechten) te betalen. Je betaalt wel omzetbelasting (btw) en inklaringskosten bij een zending onder de €150,-. De omzetbelasting is 21% over de kosten van het product, de verzendkosten en eventuele andere kosten (verzekering o.i.d.). De inklaringskosten zijn de kosten die het post- of koerierbedrijf rekent voor de inklaring van het product. Dit verschil per verzendmethode maar ligt tussen de €10,- en €17,-.

Meer informatie kun je op de website http://www.Douane-info.nl vinden.
Invoerkosten - Gratis hulp bij inklaren vanuit China!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Invoerrechten? Btw?

5
Ludger schreef:Bedankt voor de antwoorden, inmiddels zijn de producten al binnen. Ik hoefde niks te betalen 8)
Je moet het wel aangeven op je BTW aangifte ;).

Re: Invoerrechten? Btw?

6
Ik snap even iets niet. Je hoeft geen omzetbelasting te betalen als je verzending minder waarde heeft dan €22,-

1)
Je betaalt geen omzetbelasting bij het invoeren,
Je rekent wel BTW over het verkochte product, en draagt dit per maand(ofzo) af aan de belastingdienst?

2)
Als je omzetbelasting betaald bij het invoeren, hoef je niet nóg een keer BTW te berekenen als je het product in je webwinkel verkoopt.

Het één heft het ander op? Je hoeft maar 1 keer BTW te betalen, of dit nou bij invoer is of bij verkoop?

Product + Winst + Overige kosten = €20 en dan reken je daar nog BTW over, naar de klant?

Re: Invoerrechten? Btw?

7
Moopieboo88 schreef:Ik snap even iets niet. Je hoeft geen omzetbelasting te betalen als je verzending minder waarde heeft dan €22,-
Dat geldt alleen voor particulieren. Als wederverkoper moet je de goederen netjes aangeven bij de Douane en correct invoeren. Import is niet zo makkelijk als het lijkt.
1)
Je betaalt geen omzetbelasting bij het invoeren,
Je rekent wel BTW over het verkochte product, en draagt dit per maand(ofzo) af aan de belastingdienst?
Dat klopt, meestal per kwartaal.
2)
Als je omzetbelasting betaald bij het invoeren, hoef je niet nóg een keer BTW te berekenen als je het product in je webwinkel verkoopt.

Het één heft het ander op? Je hoeft maar 1 keer BTW te betalen, of dit nou bij invoer is of bij verkoop?
Dat klopt absoluut niet. Je moet bij verkoop altijd BTW rekenen. Als jij iets voor 10 euro wilt verkopen, dan reken je dus 12.10 euro door aan je klant, en draag je 2,10 euro af aan de belastingdienst.

Belasting die je betaald hebt bij de inkoop trek je weer af van de belasting die je zou moeten betalen. Mocht je met dit soort vragen zitten of dit moeilijk vinden, raadpleeg dan een lokale boekhouder die je een en ander uit kan leggen over hoe belasting werkt.

Re: Invoerrechten? Btw?

8
Moopieboo88 schreef:Ik snap even iets niet. Je hoeft geen omzetbelasting te betalen als je verzending minder waarde heeft dan €22,-

1)
Je betaalt geen omzetbelasting bij het invoeren,
Je rekent wel BTW over het verkochte product, en draagt dit per maand(ofzo) af aan de belastingdienst?

2)
Als je omzetbelasting betaald bij het invoeren, hoef je niet nóg een keer BTW te berekenen als je het product in je webwinkel verkoopt.

Het één heft het ander op? Je hoeft maar 1 keer BTW te betalen, of dit nou bij invoer is of bij verkoop?

Product + Winst + Overige kosten = €20 en dan reken je daar nog BTW over, naar de klant?
Stel, je koopt iets in van €20.
Jij krijgt dat binnen, en geeft op je belastingaangifte aan dat je €20 hebt geïmporteerd. Je moet dan €4,20 aan voorbelasting over dit bedrag afdragen.
Omdat dit voorbelasting betreft, kan je het in diezelfde aangifte weer terugvragen, dus per saldo kom je uit op 0. Maar je moet het dus wel aangeven.