Nieuwe Oplichtingsmethode: nep DHL telefoontje

1
Hoi,

Er is weer een nieuwe oplichtingsmethode in het gebruik. Er zijn mensen die zich voordoen als DHL Klantenservice en bellen je op dat ze nog gegevens nodig hebben voor het inklaren van de goederen. Ze vragen je persoonsgegevens, bedrijfsgegevens en KvK en ze hangen op. Ze gebruiken onder andere dit nummer: 0206582424 en ze spreken gebrekkig Engels/Nederlands.
Ze doen zich voor als DHL en willen dan bedrijfsgegevens en BTW nummer hebben.

Meldingen:
"Ze doen zich voor als DHL en willen dan bedrijfsgegevens en BTW nummer hebben"
"Doen zich voor als DHL. Willen onder andere BTW-gegevens hebben voor inklaring van pakket uit China.
Pakket was allang binnen, en keurig door DHL ingeklaard met geverifieerd telefoonnummer"
Wees dus gewaarschuwd voor deze smerige manier van oplichting.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Nieuwe Oplichtingsmethode!

4
Even vergeten te vermelden dat ze ook je eigen gegevens en dergelijke vragen. Kan flink misbruik van gemaakt worden. Topic aangepast.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

Re: Nieuwe Oplichtingsmethode!

5
Sluit mij aan bij vorige sprekers over de info op internet of bij kvk.

Waar zit de oplichting ?
Vragen ze geld ?
Bankrekening ?
Pincode ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Nieuwe Oplichtingsmethode: nep DHL telefoontje

6
Ik weet de precieze details er niet van, maar ze willen gewoon je gegevens omdat die zogenaamd ontbreken. Een beetje mens met verstand die trapt er natuurlijk niet in. Maar er zijn altijd mensen die gewoon alle informatie zoals persoonsgegevens, bankrekeningnummers enzo per telefoon doorgeven. Je zou toch niet willen dat die informatie in handen is van personen die er slechte bedoelingen mee hebben? Tuurlijk, het grote deel van die informatie staat op internet. Maar dat betekent niet dat je ze dan ook maar gelijk aan elk willekeurig persoon geeft die erom vraagt.

7
Uiteraard
Ben volkomen met u eens over het niet "zomaar" delen van info.
Dit is ook mijn grootste bezwaar dat de overheid je verplicht
om alles maar op internet neer te kwakken.
Vroeger kon ook de info vinden, maar moest je toch iets meer moeite voor doen.
( via de KvK )

Hoor graag hoe of dit afloopt.

9
Wat snap je er niet aan? Er zijn personen die je volledige gegevens, zowel zakelijk als privé proberen los te peuteren door te zeggen dat ze van DHL zijn, om ze vervolgens te misbruiken.
Je moest eens weten wat ze daarmee kunnen klaarkrijgen. Met die gegevens kunnen goederen op JOU naam worden besteld om maar een voorbeeld te noemen. Zo was er laatst nog een op TV die ze gepakt hadden die via deze valse identiteit tonnen schade aanrichtte.

12
Ik heb het niet zelf meegemaakt trouwens, maar heb het ondertussen zo vaak gehoord van anderen dat ik eens wat ben gaan researchen. Ze bellen je op met de boodschap dat ze wat gegevens missen voor de inklaring van goederen. ze vragen je gegevens zoals je naam, rekeningnummer, bedrijfsnaam en BTW nummer en dergelijke en hangen gewoon netjes op. Met die informatie kunnen ze een hoop doen. Ze kunnen bijvoorbeeld bij een bedrijf spul op rekening laten leveren en vervolgens jou met de factuur laten zitten, ze kunnen je BTW nummer misbruiken bij de Douane en ga zo maar door. DHL geeft zelf aan dat ze bekend zijn met deze vorm van fraude, maar in een andere variant. Volgens DHL bellen ze mensen op om het verzoek om eerst de BTW & invoerrechten van te voren te betalen voordat ze het pakketje gaan bezorgen en dat ze het bedrag moeten overmaken.

Meer weet ik ook niet, Maar leek me toch niet verkeerd om het hier neer te zetten.
Je weet het maar nooit.

13
Maar veel van die vormen van identiteitsfraude en identiteitsdiefstal zijn ook mogelijk zonder dat nep-DHL-telefoontje. Vraag blijft: waarom noem je dit een “nieuwe oplichtingsmethode”?

Twee weken geleden nog gebeld door een incassobureau: “U bent zeker niet mevrouw X uit Geldrop?” Nee, ik ben meneer Y uit Eindhoven.

14
Ik heb genoeg uitleg gegeven en ga er verder niet op in.
Het verhaal is duidelijk. Men belt op namens DHL en die methode kende ik zelf nog niet, na wat research blijkt het iets nieuws te zijn. DHL belt zelf namelijk ook bij problemen met inklaring en daarom is het verstandig om op de hoogte te zijn dat er personen die dat ook doen, alleen met een verkeerde intentie.

15
Wilde niet 'de drammer zijn' maar de andere vragen wel door.

En hier is opa weer met zijn wijsheden / voorspel ;)
onder de huidige economische, maatschappelijke onzekerheden/onrust en problemen
zal de poging tot fraude / oplichting alleen nog waar toe gaan nemen.

Desondanks,
is het natuurlijk wel goed om op je hoede te blijven.
Elke waarschuwing of nieuwe trend is belangrijk.

17
Webwinkelhouder schreef:Misschien nemen ze de antwoorden die je geeft wel op op een bandje en verbouwen ze dat achteraf zo dat het lijkt alsof je een bestelling hebt gedaan? Het is dan wel jouw stem maar de inhoud is dan helemaal verdraaid. Of ben ik nu heel erg achterdochtig? :roll:
ja... je bent heel erg achterdochtig :)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

19
Over scams gesproken. Ik vond deze wel apart. Dan stuur ik 2 beelden en dan?
Dear sir.,

Thank you very much for your E.mail, we hawe to day studied your articles and they are looking very interesting and we will to day ask you to send us a litle sample order of following articles ///

ELF MIT PANTER 1 pcs
3 wolven unity 1

WE are also interested in many moore and other articles--but in the beginning of a business corporation we wish to start with a small sample order as abbove
We are interested inn quantity of 100 --200 pcs or moore of each item number we will ordering in the future

We hope you can send this litle test/ sample order with TNT--SCHENKER--DPD--EMS--DHL--
FEDEX--GLS or ordinary PARCEL POST PACKET AIR MAIL

We are looking forward to hear from you again and to receiwe the samples, we hope with this we can start a god and long corporation between our companies

PLEASE SEND SAMPLES WITH // TNT--EMS--DPD--DHL--FEDEX--GLS OR ORDINARY POST PACKET
Hawe a nice day.

Best regards
IH-MO-KA MARKETING
Leiv Falkensten
TYRIHANS VEIEN 12,
N-5538 HAUGESUND, NORWAY ---New Adress from 18.01.13
E.mail / leivmikal@yahoo.no---Tlf / 0047-52904367
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

21
Ze hebben zelfs het webformulier van de shop gebruikt. Deze mensen gaan echt niet kopen. Maar blijf het vaag vinden. Meestal willen mensen van dit soort scams de echt dure beelden hebben.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]