Zelf hebben wij ons netjes ingeschreven bij de KVK toen wij onze webshop begonnen.
Nu las ik elders van iemand die een webshop begonnen is, maar naar eigen zeggen geen KVK nodig had en dus ook geen BTW-nr nodig had. Bij mijn weten is een KVK inschrijving verplicht als je deel neemt aan het economische verkeer. Nu vraag ik mij af wanneer een KVK inschrijving niet nodig is. Weet iemand dat?
Re: Wanneer inschrijving KVK verplicht?
2Op zich klopt het wat je zegt. Als je deelneemt aan het economisch verkeer dan ben je verplicht om geregistreerd te zijn bij de KVK. Echter zit daar enige nuance in. De KVK beschouwt sommige omzetten als een hobby in plaats van een bedrijf. Daar kunnen ze nog geen eenduidig antwoord op geven.
De belastingdienst (voor het BTW nummer) is een andere instantie. Het kan goed zijn dat je wel verplicht bent om een BTW nummer te hebben, oftewel wel een ondernemer bent volgens de belastingdienst, maar niet volgens de KVK. Of andersom. Je zal dus bij beide instanties moeten vragen of je je daar moet registreren.
De belastingdienst (voor het BTW nummer) is een andere instantie. Het kan goed zijn dat je wel verplicht bent om een BTW nummer te hebben, oftewel wel een ondernemer bent volgens de belastingdienst, maar niet volgens de KVK. Of andersom. Je zal dus bij beide instanties moeten vragen of je je daar moet registreren.
Re: Wanneer inschrijving KVK verplicht?
3Wanneer je niet aan het economisch verkeer deelneemt, is die KVK voor je webwinkel niet nodig inderdaad, maar zou het gewoon doen voor een betere start. Alleen al om een iDeal-account te krijgen, douane, etc. KVK-inschrijving is tegenwoordig gratis geloof ik, maar je zit in veel gevallen nog wel aan die verplichte HBD (ook al vervalt die ook binnenkort) en die administratie.Ivanhoe schreef:Bij mijn weten is een KVK inschrijving verplicht als je deel neemt aan het economische verkeer. Nu vraag ik mij af wanneer een KVK inschrijving niet nodig is. Weet iemand dat?
Heb er wel eens een rondje bij juristen voor gedaan. Vooral de juristen van Thuiswinkel zijn dan duidelijk. Als je de erfenis van je oma verkoopt online, alleen actief bent op sites als Marktplaats, of op andere manieren kunt aantonen dat je geen vaste zaak hebt (incidentele verkoop) kun je soms aantonen dat het allemaal van tijdelijke aard is, maar verder is inschrijven volgens hen verplicht.
Zodra jouw bezoekers zich kunnen vergissen en kunnen denken dat het een bedrijf is, zouden de KVK en Belastingdienst eigenlijk je in moeten schrijven. Ook al weigeren ze dat nog wel eens. Maar dat is misschien meer de inconsequentheid van de KVK-medewerkers, dan wetgeving.
Nu op mijn weblogs: