Advies gevraagd: Identiteitsfraude misbruik bedrijfsgegevens

1
Wij zijn recent door een klant gewezen op een website die onze bedrijfsgegevens noemt als zijnde de eigenaar van een webwinkel. Wij zijn echter niet bekend met deze winkel en het blijkt dus dat onze gegevens misbruikt worden. Het gaat dan om de bedrijfsnaam en ons adres. Er worden diverse electronica producten zoals telefoons, tablets en laptops aangeboden tegen prijzen waarbij je eigenlijk direct al weet dat het niet kan kloppen.

Nu hebben wij inmiddels al enkele boze telefoontjes gekregen van klanten die zijn opgelicht en er komen er bovendien louche figuren aan de deur die kenbaar geïnteresseerd zijn in onze voorraad dure electronica. Ik ben bang dat er nog veel vervelendere dingen gaan gebeuren en zoek daarom ook via deze weg advies hoe ik hier mee om kan gaan. Wie weet denkt iemand dat er iets te halen valt...

Er is aangifte gedaan bij de politie, maar die konden eigenlijk niets beginnen. Op het moment dat ik melding maakte waren er nog geen aangiftes binnen van klanten die waren opgelicht. Vandaag ga ik opnieuw naar de politie, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.

Op onze eigen website is inmiddels een melding geplaatst dat onze gegevens misbruikt worden, maar dat leest uiteraard niet iedereen. Graag ontvang ik advies hoe ik dit zo snel mogelijk kan oplossen.

Re: Advies gevraagd: Identiteitsfraude misbruik bedrijfsgege

4
frafra schreef:Kan je via bijvoorbeeld SIDN.nl er niet achter komen van wie de site is? Daarna er langs gaan en "vriendelijk" doch erg dringend het verzoek om jouw bedrijfsgegevens te verwijderen.
Inderdaad de hoster duidelijk maken dat jouw gegevens op de site staan. Wat verschrikkelijk zeg! Is het van een webwinkelsoftware-aanbieder of open source?
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Het is een opencart webshop. Ik ben er al de hele dag mee bezig, en nu eindelijk in contact gekomen met de vermoedelijke hoster. Het is allemaal erg lastig omdat het via een registrar is geregistreerd die zo nu blijkt onderdeel te zijn van een ander bedrijf. Ik hoop dat ze mij snel kunnen helpen de website offline te krijgen.

Heeft iemand ervaring met hosting bedrijven en het in opdracht offline halen van websites? Hebben ze daar de mogelijkheid wel voor, of gaat daar eerst een hele papierwinkel aan vooraf?

6
Inderdaad via de WHOIS proberen gegevens te achterhalen. Vaak zijn dit soort personen niet de slimste en vergeten dat ze hun persoonsgegevens moeten invullen bij het reggen van een domein.
Maar ze kunnen ook valse informatie opgeven.

Ik zou zoals hierboven genoemd er flink werk van maken. Aangifte is gedaan zoals ik kan lezen, maar dat is niet genoeg. Je kan hier een behoorlijke schade van oplopen en het is meer als terecht als je hier juridische stappen mee onderneemt.

Mocht je via WHOIS (SIDN.nl) geen bruikbare informatie kunnen vinden, dan zou ik de Registar contacteren. De registar is altijd zichtbaar in de WHOIS. Leg ze uit wat er is gebeurd en wellicht willen ze je wel helpen.
Actief in webshopontwikkeling

8
Jordi schreef:Ik zou zoals hierboven genoemd er flink werk van maken. Aangifte is gedaan zoals ik kan lezen, maar dat is niet genoeg. Je kan hier een behoorlijke schade van oplopen en het is meer als terecht als je hier juridische stappen mee onderneemt.
Ik heb met mijn advocaat de zaak doorgenomen, en hij kan op het moment niet veel meer doen dan een aangetekende brief sturen met het "verzoek" de website offline te halen. Dit ben ik nu eerst zelf aan het proberen, en anders schakel ik mijn advocaat alsnog in. Het is volgens de politie geen strafzaak, maar een civiele zaak.

Nu er uiteindelijk ook daadwerkelijk mensen zijn opgelicht vanuit mijn bedrijfsnaam is het weer wel een strafzaak, en ga ik daarom ook zo dadelijk opnieuw naar de politie. Nu is het identiteitsfraude, en daar moeten ze wel iets mee kunnen doen.

Bij de whois gegevens staat wel een naam, maar ik ga er maar vanuit dat dit niet de echte naam is van deze persoon. Het is in ieder geval voor de zekerheid wel allemaal doorgegeven aan de politie.

9
Ik heb even contact gehad met een persoon die eigenaar is van een hostingbedrijf in Nederland om dit verhaal voor te leggen aangezien ik benieuwd was wat hier de regels over zijn.

Volgens hem heb je het recht om de hoster te verzoeken om de website per direct offline te halen. Dit valt onder "Notice and takedown" Hier is niet altijd een bevel via de rechtbank voor nodig. Je kunt dus de hoster bellen met het verzoek.

Ook mag je via SIDN een verzoek doen tot opheffing van de domeinnaam. Dit kan alleen als je gegevens in de WHOIS zijn gezet door die persoon.
Actief in webshopontwikkeling

10
Rudy schreef:Het is volgens de politie geen strafzaak, maar een civiele zaak.
Dat ze niets zouden doen verbaast me niet, maar dat ze het als civiele zaak omschrijven, vind ik echt pijnlijk slecht van ze zeg. Dus wij zijn strafbaar als we onze adresgegevens niet duidelijk genoeg plaatsen, maar een fraudeur die gewoon valse info plaatst, is opeens civiel... wtf.
Nu op mijn weblogs:

11
Dirkjan schreef:Dat ze niets zouden doen verbaast me niet, maar dat ze het als civiele zaak omschrijven, vind ik echt pijnlijk slecht van ze zeg. Dus wij zijn strafbaar als we onze adresgegevens niet duidelijk genoeg plaatsen, maar een fraudeur die gewoon valse info plaatst, is opeens civiel... wtf.
Ik ga nu met de nieuwe feiten weer even langs bij het politiebureau. Ik laat jullie later vandaag weten wat eruit is gekomen. Er is ook een mailtje naar de hoster gegaan omdat ze telefonisch niet bereikbaar zijn.

Nu moet ik oppassen dat ik niet 3 KM te hard rijd straks onderweg naar de politie, want dan heb ik direct een dikke bekeuring. Maar dat is natuurlijk ook veel erger dan identiteitsfraude en oplichting...

13
Nadat ik mijn complete verhaal naar het hosting bedrijf had gestuurd kreeg ik de volgende reactie.
Geachte heer/mevrouw,

U kunt het beste aangifte tegen deze persoon doen. Wij kunnen niet zeggen wie er gelijk heeft en wie niet in deze zaak.

Ik noem geen naam van dit bedrijf want daar heb ik pas echt een hekel aan op forums, maar hoe halen ze het in hun hoofd.

En de politie kon ook al niets beginnen omdat ik zelf volgens hun niet benadeeld ben. Geen aangifte kunnen doen, en de website is nog steeds online. Tijd voor een advocaat dan maar...

14
Ik noem geen naam van dit bedrijf want daar heb ik pas echt een hekel aan op forums, maar hoe halen ze het in hun hoofd.
Ja dat kun je wel zeggen maar als ik nu uit jouw naam ga zeggen dat jouw website niet van jou is maar misbruikt wordt. Moeten ze dan zomaar de website sluiten?
Er moet gewoon eerst een uitspraak zijn of iets heel duidelijk bewijsbaar zijn.
En de politie kon ook al niets beginnen omdat ik zelf volgens hun niet benadeeld ben.
Maar je had toch al klachten van mensen die dachten klant van jou te zijn, het kost je tijd en je goede naam.
Maar eigenlijk heb je ook niets aan de politie omdat ze gewoon niets weten te doen. (Ze snappen het gewoon niet)
Misschien kunnen ze de provider waarschuwen en werkt dat beter dan met een e-mail van jou, want hun hebben bewijs gezien (neem ik aan) dat jij de eigenaar van het bedrijf bent, en jij wil die website naam van jou daar niet meer zien.

15
Als het alleen mijn mailtje was zou ik het wel begrijpen. Echter heb ik op onze bedrijfswebsite een melding geplaatst dat er misbruik van onze bedrijfsgegevens wordt gemaakt en daarnaast is er op verschillende forums al een discussie ontstaan van mensen die zijn opgelicht. Bovendien mail ik met een adres met de bedrijfsnaam en kunnen ze mij eventueel bellen op de zaak om te controleren of ik het wel echt ben. Als er een wil was zou het zo zijn opgelost.

16
PaulG schreef:Maar je had toch al klachten van mensen die dachten klant van jou te zijn
Die hebben zelf ook wel aangifte kunnen doen. Het punt is dat ik niet opgelicht ben, en daar dan ook geen aangifte voor kan doen. Ze hebben wel mijn verklaring opgenomen, maar dat kan ik dan weer niet gebruiken om af te dwingen dat de domeinnaam offline moet.

19
Vervelend. Politie zal ook weinig doen ben ik van mening.

Als ik in jouw situatie zat zou ik in ieder geval doorzetten bij de provider Ver***.
Ik zie het wel degelijk als hun taak om de site offline te halen. Als zij weigeren helpen ze immers de oplichter nog meer slachtoffers te maken. Dat ze niet weten wie de waarheid spreekt is natuurlijk klink klare onzin.

24
Goed nieuws! Onze gegevens zijn inderdaad van de website verwijderd. Nu nog even in de gaten houden of dat zo blijft, en of het niet elders weer terug gaat komen. Google alerts is je beste vriend :lol:.

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips! Nu nog kijken of we er alsnog een advocaat op gaan zetten. Onze bedrijfsnaam heeft natuurlijk wel schade opgelopen.

25
vampirelord schreef:Ik zou gewoon de hoster en elke andere partij die tegenwerkt met naam en toe naam noemen. Vaak zwichten ze ook voor negatieve publiciteit.
Ergens heb je wel gelijk, maar ik kan zelf ook zo ontzettend boos worden om klanten die ons online (vaak zelfs onterecht of ongegrond) zwart maken, dat ik daar zelf nooit aan mee zou doen. Principe kwestie.

26
Een zaak maken, strafbaar krijgen of schadevergoeding eisen, is lastig. Maar als op de site, bij de eigenaar, jouw gegevens staan, is de site dus blijkbaar van jou. Als ik in deze de hoster was zou ik even een briefje sturen naar het adres, of in het telefoonboek het telefoonnummer zoeken van dit adres, en die persoon in deze zijn zin geven. Zeker als ik zie dat je ook andere webwinkels hebt en dat adres al jaren niet is aangepast. Ik sluit niet snel sites bij klachten van 'derden' maar in deze zou jij gewoon mijn klant zijn denk ik.
Nu op mijn weblogs:

28
vampirelord schreef:nu staat er dit bij je vrienden Rudy:

This account has been suspended.
Either the domain has been overused, or the reseller ran out of resources.
Ik kreeg vanmiddag een berichtje van de hoster dat ze tot de eigenaar de zaak heeft verklaard de website offline hebben gezet. Goed dat ze het nu wel opgepakt hebben.