Verjaardagen klanten

1
Wij willen voor onze klanten iets extra gaan doen. Wij willen ze een week voor hun verjaardag een kortingscoupon per e-mail opsturen.

Nu is mijn vraag: Mag dit zomaar zonder toestemming van de klant?
En in de webwinkel is het makkelijk, want daar vullen ze zelf al hun geboortedatum en e-mailadres in. Maar heeft iemand tips voor de winkel?
Hoe kom ik aan die gegevens van de klanten die alleen bij ons in de winkel komen zonder dat we vooraf verraden wat onze bedoeling is. We willen het echt als een verassing gaan doen.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Verjaardagen klanten

3
Zo denk gelukkig niet iedereen erover. Geboortedatum invullen is geen verplicht veld, maar toch doet iedereen het. Niemand heeft er moeite mee.
(Alleen als er via Klarna betaald wordt moet de geboortedatum wel verplicht ingevuld worden.)

Je ziet veel bedrijven die zoiets doen. Pearl, Hollywood (in Rotterdam) en nog veel meer grote bedrijven.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Verjaardagen klanten

4
Bij winkel verkopen een net zo uitgebreide order intake uitvoeren als wat via de webwinkel-kant gebeurt.

-Klant legt product op de toonbank-
> Goedemiddag meneer/mevrouw, Bent u al klant bij ons?
< Ja/nee
> Nee? Mag ik u als klant inschrijven en uw naam, adres gegevens, telefoonnr, e-mailadres en geboortedatum noteren?

Dit gebeurd bij meer speciaal zaken, alleen zul je ook een 'gastaccount' moeten hebben in het geval klant zijn gegevens niet wilt doorgeven. Ook vind ik dat een geboortedatum geen verplicht veld moet zijn in het bestelproces.

Als mensen er eventueel naar vragen, kan je zeggen dat het een formaliteit is; kopers moeten minimaal 16 jaar zijn.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verjaardagen klanten

5
Wij hebben in de winkel een computer-kassa met een klanten-module. Hierbij kan de klant sparen. (en kunnen wij mooi statistieken inzien)
Adres gegevens, e-mailadressen etc. kunnen allemaal ingevoerd worden. Maar helaas geen geboortedatum.

Dus mijn idee was om dat zelf bij te gaan houden in de computer.

inetverhuurshop dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Verjaardagen klanten

6
Ik weet niet of het heel effectief gaat zijn, natuurlijk is elk contactmoment er 1, maar ik krijg zelf zoveel e-mail op mijn verjaardag dat ik er gek van word.

Ik zou eerder gaan voor een persoonlijke aanpak. Heb je vaste, grotere klanten? Stuur die dan een taart of klein presentje op hun verjaardag. Dat zou ik als vaste klant erg waarderen.

Wil je voor conversie gaan? Pak het dan wat ludieker aan. Ik heb geen ervaring in de paardenwereld, maar kan me voorstellen dan paardenliefhebbers trots zijn op hun dier. Je kunt eens kijken of je bijvoorbeeld mensen hun eigen paardenprofiel kunt laten bijhouden. Op de verjaardag van het paard kun je dan wat sturen.

Of ander idee, je maakt een "mijn paard is de beste" verkiezing. Het paard wat de meeste stemmen krijgt (verspreiding door klant via facebook, etc.) krijgt een gratis artikel.

Wil je toch wat met de verjaardag doen, dan kun je bijvoorbeeld als actie mensen op hun verjaardag een gratis artikel laten afhalen bij de winkel. Groot kans dat ze dan alsnog wat kopen.

Ik denk dat dat beter helpt dan een e-mail op de verjaardag. Zelf zou ik daar namelijk niet direct op ingaan.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Verjaardagen klanten

7
Klanten verschillen kennelijk, want ik heb toch regelmatig gebruik gemaakt van een kortingscode, cadeaubon of iets die ik op mijn verjaardag per e-mail toegezonden kreeg ;).