Lastige doelgroep voor Webshop

1
Goede avond!

Momenteel ben ik 3 dagen actief waarbij ik voor gemiddeld 6 euro per dag adverteer op Google Adwords. Ja, dat zijn inderdaad geen spectaculaire bedragen;)
In deze 3 dagen heb ik ongeveer 350 bezoekers gehad, waarvan 30% terugkerend is. Ik heb tot nu toe 2 klanten gehad die totaal 5 producten hebben aangeschaft.

Persoonlijk ben ik verbaasd over het lage aantal aankopen. Ik had meer verwacht. Naar mijn idee is het grootste probleem dat ik een product verkoop waar verder geen andere handelaren mee bezig zijn, behalve de fabrikant zelf. Echter zijn mijn producten wel goedkoper (ruim 20%) dan dat de fabrikant in zijn filialen levert. Dit is dan ook de reden dat ik meer verkopen had verwacht, aangezien ik beduidend goedkoper ben.
Mijn idee is dan ook dat de 'fanbase' vrij trouw is aan de fabrikant en ons ziet als een indringer? Ik heb dan ook al redelijk veel gedaan om zo helder mogelijk naar de consument te zijn. Extra informatie pagina's, uitleg over ons handelen, retourbeleid, 50% lagere verzendkosten etc

Toch heb ik het idee dat ik dingen over het hoofd zie en dat ik wel feedback en tips kan gebruiken van jullie ervaren webwinkeliers! :)

Mocht je graag een directe link naar de website willen, dat kan, maar dan graag via privebericht! ;)

Re: Lastige doelgroep voor Webshop

3
Wouterjan schreef:Je zegt zelf al, je bent 3 dagen bezig. Is dat niet veel te kort om conclusies te kunnen trekken?
Hallo Wouter Jan,

Bedankt voor je snelle reactie.

Je hebt inderdaad gelijk dat het te snel is om conclusies te trekken. Wij hadden alleen een grotere klap verwacht in de markt, aangezien wij zo aantrekkelijk geprijsd zijn.
Vervolgens merken wij op in Google Analytics dat er een topic gaande is op de fabrikant zijn forum, waarin wij vermeld worden. Daarop komen redelijk wat reacties van mensen, waaronder een aantal die het een vage site vinden. Deze opmerkingen waren niet rechtstreeks aan ons gericht, maar wij proberen wel wat te doen met deze informatie.
Dat de site vaag is kan in onze ogen niet liggen aan het ontwerp van de site of constructie noch aan de informatie die wij beschikbaar stellen (misschien wat stevige conclusies vanuit eigen zeggen, zou je daarom willen uitnodigen om eens een kijkje te nemen). Onze conclusie was dan ook dat mensen er nooit van gehoord hebben en het prijsverschil niet snappen, waardoor ze het vaag vinden.

4
Het is natuurlijk heel simpel om na 3 dagen te panikeren wanneer het niet gaat zoals verwacht. ik begrijp je enthousiasme, je bent net begonnen, denkt het gat in de markt te hebben ontdekt, bent erg trots op je website en verwacht (hoopt) op een doorslaand succes vanaf de eerste dag.

om je snel uit die droom te helpen: de realiteit is net even anders... het kost op zijn minst een aantal maanden (al dan niet maanden) om een beetje gevestigd te zijn als webshop, concurrentie of niet. de komende tijd kom je veel aspecten op je website tegen welke toch niet helemaal perfect zijn, en stapje voor stapje wordt je website beter.

daarnaast kun je middels analyserende programma's je verkeer analyseren, kijken waarop mensen afhaken op je website etc.

het zal je zeer zeker lonen informatie in te winnen op dit forum op allerhande gebieden, om vervolgens je eigen onderneming te analyseren. misschien is het slim om je website door het feedback forum te halen, want tips geven zonder informatie is niet ideaal...

een webwinkel is niet slapend rijk worden, maar heel hard werken en lange dagen maken, zeker in het begin.
Bogaerts
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
Bogaerts schreef:Het is natuurlijk heel simpel om na 3 dagen te panikeren wanneer het niet gaat zoals verwacht. ik begrijp je enthousiasme, je bent net begonnen, denkt het gat in de markt te hebben ontdekt, bent erg trots op je website en verwacht (hoopt) op een doorslaand succes vanaf de eerste dag.

om je snel uit die droom te helpen: de realiteit is net even anders... het kost op zijn minst een aantal maanden (al dan niet maanden) om een beetje gevestigd te zijn als webshop, concurrentie of niet. de komende tijd kom je veel aspecten op je website tegen welke toch niet helemaal perfect zijn, en stapje voor stapje wordt je website beter.

daarnaast kun je middels analyserende programma's je verkeer analyseren, kijken waarop mensen afhaken op je website etc.

het zal je zeer zeker lonen informatie in te winnen op dit forum op allerhande gebieden, om vervolgens je eigen onderneming te analyseren. misschien is het slim om je website door het feedback forum te halen, want tips geven zonder informatie is niet ideaal...

een webwinkel is niet slapend rijk worden, maar heel hard werken en lange dagen maken, zeker in het begin.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Je panikeert gewoon vrij snel als je veel bezoekers ziet en weinig afname, terwijl je (inderdaad) denkt een gat in de markt te hebben gevonden.
Het zal je misschien verbazen maar ik heb al vrij veel topics, en dan met name in Marketing & Bezoekers gelezen, om zo mijn site te analyseren dan wel te verbeteren.

Ook sta ik absoluut open voor feedback en kritiek, graag zelfs. Probleem is alleen dat ik niet graag mijn website terug zie vermeld in dit topic. Je zult maar net een paar klanten treffen die dit ook lezen en dat is mij dan net weer iets te transparant als bedrijf zijnde. ;)
Vandaar ook dat ik graag mijn website url verleen via privebericht, weet ik tenminste wie het leest.

6
Tadaa! Ik heb een oplossing gevonden voor mijn URL probleem.

Hierbij mijn website:

Ben heel erg benieuwd naar jullie feedback! :)
Laatst gewijzigd door Wouter Hol op 31 augustus 2011, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd. Er is een apart onderdeel op dit forum voor feedback.

7
Op het betreffende forum zie ik de bezorgdheid van gebruikers staan. Jouw taak is om die zorgen weg te nemen (vertrouwen). Ook zou ik een telefoonnummer vermelden en inderdaad een keurmerk (zoals op het forum staat).

9
Lush is voor velen echt een begrip. Veel klanten van Lush zijn echt helemaal fan van de producten. Zij kopen waarschijnlijk al sinds jaar en dag bij een Lush winkel of via de Lush website.

Het is, zoals je zegt, nieuw dat het via een ander kanaal verkocht wordt.
Ik denk dat het vertrouwde gevoel wat velen bij een echte Lush winkel of de website van Lush zelf hebben niet opweegt tegen de lagere prijs die je biedt. Het zijn producten waarbij mensen het er voor over hebben iets meer te betalen.

Het zal dus sowieso tijd nodig hebben voor je het vertrouwen van potentiële klanten wint.
Daarnaast... Lush heeft denk ik een hele grote "gunningsfactor". Ook niet onbelangrijk....

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

10
frafra schreef:Op het betreffende forum zie ik de bezorgdheid van gebruikers staan. Jouw taak is om die zorgen weg te nemen (vertrouwen). Ook zou ik een telefoonnummer vermelden en inderdaad een keurmerk (zoals op het forum staat).
Ja dat zijn twee hele goede punten. Echter een keurmerk is op dit moment wat te duur voor ons. Ze rekenen toch al snel 400 euro.

Bedankt voor je feedback!

12
veke schreef:Ik zie ook geen mail adres, toch niet zonder in te loggen.
Sorry maar dan heb je niet goed gekeken. Bij het menu 'klantenservice' staan twee e-mailadressen vermeld en een extra optie voor al bestelde producten (bij deze moet je inderdaad geregistreerd staan vanwege de order gegevens).

13
Wouterjan schreef:Keurmerk nooit aan beginnen. Reviews van klanten werken veel beter en zijn gratis.
Inmiddels zijn de verkopen meer dan verdubbeld, waren inderdaad opstart problemen? (gok ik). Heb nu ook al een aantal klanten gehad die een review achter lieten bij het bestelde product. Echt een reviewpagina voor enkel de website ben ik nog mee bezig. Ik zat te denken aan een onafhankelijke partij zoals KiyOh?

14
Koeman schreef:
Wouterjan schreef:Keurmerk nooit aan beginnen. Reviews van klanten werken veel beter en zijn gratis.
Inmiddels zijn de verkopen meer dan verdubbeld, waren inderdaad opstart problemen? (gok ik). Heb nu ook al een aantal klanten gehad die een review achter lieten bij het bestelde product. Echt een reviewpagina voor enkel de website ben ik nog mee bezig. Ik zat te denken aan een onafhankelijke partij zoals KiyOh?
Ja 3 dagen is gewoon geen tijd waarin je redelijk beeld krijgt. Hangt ook af van welke dagen, niet elke dag is even druk.

En inderdaad zoiets als Kiyoh is erg handig. Zit ik nu zelf ook.

15
katynkasieraden schreef:Lush is voor velen echt een begrip. Veel klanten van Lush zijn echt helemaal fan van de producten. Zij kopen waarschijnlijk al sinds jaar en dag bij een Lush winkel of via de Lush website.

Het is, zoals je zegt, nieuw dat het via een ander kanaal verkocht wordt.
Ik denk dat het vertrouwde gevoel wat velen bij een echte Lush winkel of de website van Lush zelf hebben niet opweegt tegen de lagere prijs die je biedt. Het zijn producten waarbij mensen het er voor over hebben iets meer te betalen.

Het zal dus sowieso tijd nodig hebben voor je het vertrouwen van potentiële klanten wint.
Daarnaast... Lush heeft denk ik een hele grote "gunningsfactor". Ook niet onbelangrijk....

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Wat jij zegt is waarschijnlijk de grootste drempel waarbij wij een potentiële klant moeten over heen halen. De gunfactor snap ik zeer goed, alleen men moet niet vergeten dat de fabrikant allang zijn geld heeft verdient, die zij eraan wil verdienen en dus niks te kort komen. Het zijn geen louche praktijken die wij uitvoeren om aan deze producten te komen:)

16
Wat jij zegt is waarschijnlijk de grootste drempel waarbij wij een potentiële klant moeten over heen halen. De gunfactor snap ik zeer goed, alleen men moet niet vergeten dat de fabrikant allang zijn geld heeft verdient, die zij eraan wil verdienen en dus niks te kort komen. Het zijn geen louche praktijken die wij uitvoeren om aan deze producten te komen:)
En nu je potentiële klanten daar nog van overtuigen ;) Kun je in het stukje 'over ons' daar niet iets over zeggen? Dat het precies dezelfde producten zijn als in de Lush winkel. Eventueel (indien dit mogelijk is) dat je het rechtstreeks bij Lush inkoopt of zoiets dergelijks? Of zeg ik dan iets heel raars?

17
Je had misschien beter verwacht, maar als je je cijfers tegen elkaar af zet dan doe je het echt niet verkeerd hoor.

Je hebt 18 euro uitgegeven voor 2 orders. Dat is 9 euro per order. Nou weet ik niet wat je verkoopt, maar een CPO (Cost Per Order) van 9 euro per order daar kunnen sommige webshops alleen maar van dromen!

Verder is een conversiepercentage van pak 'm beet (100/(2/350)) = 0.6% niet slecht voor een shop die slechts 3 dagen draait. Ik denk dat je juist heel goed bezig bent. Er zijn zat shops die een paar honderd euro uitgeven aan marketing en niks verkopen.

Voor feedback op je site zelf hebben wij een apart onderdeel, met bepaalde voorwaarden. Ik heb je link daarom verwijderd.

18
Wat ik me wel afvraag; Lush levert voor zover ik weet niet aan derden. Ze willen de producten zelf verkopen in hun winkels, hebben speciaal opgeleide medewerkers die alles over de producten kunnen vertellen (veilig gebruik zwangerschap, huidklachten etc.).

Dus hoe heb jij het voor elkaar gekregen die producten wel los te peuteren bij hun?

Er zijn veel nepversies op de markt, vooral op Alibaba (komt meestal uit China en lijkt sprekend).

Vroeg ik me gewoon even af ;)

Verder; leuk als het echt zo is, maar breidt dan vooral je assortiment uit met de wat minder algemene producten van hun! Lushies ( :wink: ) willen vooral Retro producten, veel gratis sampletjes, verse maskers etc. En het lijkt mij erg lastig voor jou om daar aan te komen?

(Bv. ik kreeg van de week mijn Lush order binnen. Voor €120,- besteld :shock: en vervolgens kreeg ik daar een cadeaupakket t.w.v. meer dan €60 bij! En voor dit soort dingen gaan mensen toch sneller naar de echte winkel)

19
trashydiva schreef:Er zijn veel nepversies op de markt, vooral op Alibaba (komt meestal uit China en lijkt sprekend).

Verder; leuk als het echt zo is, maar breidt dan vooral je assortiment uit met de wat minder algemene producten van hun! Lushies ( :wink: ) willen vooral Retro producten, veel gratis sampletjes, verse maskers etc. En het lijkt mij erg lastig voor jou om daar aan te komen?

(Bv. ik kreeg van de week mijn Lush order binnen. Voor €120,- besteld :shock: en vervolgens kreeg ik daar een cadeaupakket t.w.v. meer dan €60 bij! En voor dit soort dingen gaan mensen toch sneller naar de echte winkel)
Dat eerste is zeker niet het geval. Dat zou pure klantenmisleiding zijn en illegaal om daar het officiële Lush merk aan te koppelen.

Wij krijgen inderdaad nu vrij veel klantenverzoekjes binnen om ook samples mee te sturen met onze levering. Echter is dat op dit moment niet goed realiseerbaar.

We hebben nu een vrij grote afname gehad van producten en moeten wekelijk onze voorraad bijvullen. Veel klanten zijn in het begin sceptisch en het is dan heel mooi om te zien dat zij ons achteraf mailen met hun tevredenheid.

Persoonlijk snappen wij de ophef op het lush-forum ook niet helemaal. De producten worden stuk voor stuk bij de fabrikant afgenomen. Kortom, als er bij ons iets wordt afgenomen, is Lush al betaald.
Wij bieden de Lush gebruikers een voordeel als zij niet heel groot willen inkopen in UK en niet teveel willen betalen in NL. Er wordt geen enkele partij benadeeld.

20
Koeman schreef:
trashydiva schreef:Er zijn veel nepversies op de markt, vooral op Alibaba (komt meestal uit China en lijkt sprekend).

Dat eerste is zeker niet het geval. Dat zou pure klantenmisleiding zijn en illegaal om daar het officiële Lush merk aan te koppelen.

Wij krijgen inderdaad nu vrij veel klantenverzoekjes binnen om ook samples mee te sturen met onze levering. Echter is dat op dit moment niet goed realiseerbaar.

We hebben nu een vrij grote afname gehad van producten en moeten wekelijk onze voorraad bijvullen. Veel klanten zijn in het begin sceptisch en het is dan heel mooi om te zien dat zij ons achteraf mailen met hun tevredenheid.

Persoonlijk snappen wij de ophef op het lush-forum ook niet helemaal. De producten worden stuk voor stuk bij de fabrikant afgenomen. Kortom, als er bij ons iets wordt afgenomen, is Lush al betaald.
Wij bieden de Lush gebruikers een voordeel als zij niet heel groot willen inkopen in UK en niet teveel willen betalen in NL. Er wordt geen enkele partij benadeeld.
Nee dat laatste heb je gelijk in, alleen in denk niet dat Lush het lang gaat goedkeuren op deze manier. Direct bij de fabrikant inkopen is onzin, want ook ik heb hun gebeld toen ik mijn webwinkel begon en ze doen dat gewoon niet. Geen uitzonderingen. En dit weet ik ook van anderen. En bij een Lush winkel in Engeland goedkoper inkopen kan natuurlijk, dat mag ook, alleen hoe wil je dit gaan doen als de aantallen toe gaan nemen? Want als Lush door gaat krijgen dat je dit op deze manier doet zullen ze er geheid een stokje voor gaan steken. Er zijn niet voor niks geen webwinkels of andere bedrijven buiten hun eigen onderneming, die hun producten verkopen. Ik denk dat dat een beetje het probleem gaat worden.

Ik hoop voor je dat het gewoon gaat werken, maar misschien is het wel zo eerlijk het wat duidelijker op de site te zetten hoe je eraan komt, want dat is wat veel mensen zich nu afvragen, omdat ze weten dat je hiet niet zomaar aan kunt komen.