Percentage fraude bestellingen

minder dan 1%
Totaal aantal stemmen: 13 (87%)
1%
Totaal aantal stemmen: 1 (7%)
2% (Geen stemmen)
3% (Geen stemmen)
meer dan 3%
Totaal aantal stemmen: 1 (7%)
Totaal aantal stemmen: 15

Percentage fraude bestellingen

1
Zo nu en dan bespreken we op het forum praktijkgevallen (of voorbeelden) van bestellingen die niet helemaal pluis zijn. Hoevaak komen dit soort bestellingen volgens jullie voor en wat is jullie algemene tendens hierin? Veranderen dit soort bestellingen? Komen ze vaker/minder vaak voor en verandert er iets aan de manier waarop deze bestellingen gedaan worden?
Nu op mijn weblogs:

Re: Percentage fraude bestellingen

2
Het is bij mij maar 1 keer voorgekomen dat ik er zeker van was dat het om een poging tot opl. ging.

De klant had een redelijk dure bestelling geplaats en gekozen voor overschrijving ipv Ideal. Nou is dat niet raar maar er werd direct een mail verzonden met daarin de vraag of het direct nog dezelfde dag verzonden kon worden omdat het om een cadeau ging. Het geld "was al overgemaakt!" Gelukkig niet gedaan want je raad het al. Geld is nooit ontvangen. Het was dus niet al overgemaakt want dat is niet meer terug te draaien.

Verder zijn onze klanten eigenlijk altijd eerlijk. De wat duurdere zendingen gaan wel aangetekend, 'Just to be sure' maar het is nog nooit misgegaan.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

3
Gemiddeld moet ik één keer per week in de weer met een poging tot oplichting. Behalve in de periode voor pakjesavond, dan is het er eerder één per dag omdat mensen die het zich niet kunnen veroorloven, vinden dat hun kinderen ook "recht" hebben op dure cadeaus.

Ik heb geen percentage ingevuld, omdat de bedragen veel belangrijker zijn. Je ziet in de praktijk dat graaiers zich ook te buiten gaan door de winkelwagen tjokvol te gooien.

Verder kun je je lelijk vergissen. Je denkt misschien te worden opgelicht, maar de klant heeft je e-mail niet gelezen, het bankrekeningnummer verkeerd ingevuld of stond rood. Het komt vaak voor dat we een bestelling al hadden "opgegeven" maar we alsnog tot levering kunnen overgaan.

4
Helaas komt het regelmatig voor.

Heb sinds kort een achterafbetaalmethode via een provider, dus klanten worden van te voren gecheckt.

Van de week nog een mooi voorbeeld:
Klant bestelde, kwam niet door de kredietcheck heen. Daarna direct een bestelling op naam van partner besteld, ook niet door de check.
Vervolgens krijg ik een mailtje (via de 1e bestelling) of de bestelling al in behandeling was, want er ging iets fout met de computer. Uhuh...
Dan is het toch knap als je direct daarna nogmaals een bestelling kan plaatsen. En dan nog net doen of ik niet in de gaten had dat er 2 x was besteld.
Vervolgens niets meer vernomen.

Weet je: ik ben opgevoed met het idee;als je iets niet kan betalen, koop het dan niet. Blijkbaar denkt niet iedereen daar zo over. Da's jammer.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Wij hebben een jaar of 8 eenmalige incasso als betaalmethode gehad.
Ging meestal wel goed, maar toch regelmatig fraude gevallen erbij hoor.

1x per maand gemiddeld.
Tegen de feestdagen en in de zomer wel vaker.

Mensen plaatsten een order met eenmalige machtiging.
Wij innen. Lukt.
Produceren en versturen.

Meestal direct nadat de order in ontvangst genomen is krijgen we een stornering en kunnen fluiten naar de centen.
Uiteraard wordt er op de email niet meer gereageerd en het telefoonnummer klopt ook niet.

Of we maken mee dat mensen een gevonden / gestolen pas gebruiken. En die gegevens invullen bij een order.
Soms pas na maanden krijg je een telefoontje van de bank dat het een ongeoorloofde transaktie was en dat dus alles terug gedraaid gaat worden.

Ondertussen ben je in alle gevallen je geld EN je spullen kwijt.

Advies dat ik dan van de bank krijg is dat ik maar aangifte moet gaan doen.
Ik heb immers de adresgegevens van de fraudeur.

Helaas heeft altijd de politie wel betere dingen te doen.
2x de moeite genomen om door te duwen (want men is eigenlijk verplicht je aangifte op te nemen)
In beide gevallen achteraf een brief van ze dat er onvoldoende aanknopingspunten zijn om verder onderzoek te starten.

Ik heb verdorie alle gegevens, email, adres, naam...
Maar ja...

Eenmalige incasso van de shop verwijderd 2 maanden geleden.
Wat een rust. :)

Dit omdat in januari 4 gevallen achter elkaar waren.
1 met een gestolen pas. Bleek achteraf van een bejaarde dame te zijn.
Die gast mailt doodleuk dat ie snel alles nodig heeft. Dat ie een project aan het doen is waarvoor alles nodig is.

Ik vermoedde al iets (was een erg hoog bedrag).
En vertelde hem dat de kleur niet op voorraad was en dat deze besteld moest worden.
Vroeg ie maar een totaal andere kleur.

Gelukkig hadden we die onderschept.

Ik heb ook een paar keer meegemaakt dat er storneringen en blijkt dat de namen van die personen geregistreerd staan op de website van bv opgelicht.nl

Maar ja, om nu iedere order na te lopen op internet is wel lastig.
Zeker als het veel opdrachten per dag zijn natuurlijk.

Kortom, sinds die incasso van de shop vandaan is hebben we eigenlijk geen fraude gevallen meer.
Wel enkele die het proberen, maar komen direct niet door de check van de achteraf betaal provider heen.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

6
Dennis1 schreef: Ik heb ook een paar keer meegemaakt dat er storneringen en blijkt dat de namen van die personen geregistreerd staan op de website van bv opgelicht.nl
Hoe zie je dat op de website van opgelicht.nl
heb eens gekeken op die website, maar weet niet hoe ik het kan opzoeken.

8
Wat ik me kan herinneren 2x in 14 jaar. De eerste is jaren geleden bij een creditcardbetaling van iemand uit een ver oostelijk land. Bleek fraude. Na een chargeback heb ik het alsnog vergoed gekregen van mijn PSP. De 2e was enkele jaren gelegen door iemand uit Rotterdam. Helaas niet gelukt om mijn geld terug te krijgen. Meestal betalen mijn klanten vooraf, dus ik heb er gelukkig weinig last van. Met Paypal moet je wel oppassen want door de kopersbescherming ligt de bewijslast bij de verkoper. Ik zie het altijd maar als bedrijfsrisico. Een stenen winkel heeft ook last van diefstal en beveiligingskosten.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

9
Cardexchange.com schreef:Met Paypal moet je wel oppassen want door de kopersbescherming ligt de bewijslast bij de verkoper. Ik zie het altijd maar als bedrijfsrisico. Een stenen winkel heeft ook last van diefstal en beveiligingskosten.
Waar ik in ieder geval met PayPal voor zorg is bij betalingen die verdacht lijken, ervoor zorgen dat je in aanmerking komt voor verkopersbescherming. Zorg er dan dus voor dat de klant zijn account verifeert bij PayPal. Mocht dat om de een of andere reden toch niet gaan, dan altijd via de mail bevestiging zoeken en wellicht het telefoon nummer opvragen mocht het er niet zijn.

Je verstuurt sowieso verzekerd dus mocht de klant uiteindelijk zijn geld terugnemen omdat hij zegt het nooit ontvangen te hebben, kan je het altijd terugvorderen bij het verzendbedrijf want hun hebben dan niet aan de leveringsplicht voldaan, aangezien de klant het niet heeft ontvangen.

11
Heb het nagezocht aan de hand van de zwarte lijst.
( de vraag of de zwarte lijst wettelijk is toegestaan, is niet relevant )

Periode:
1998 tot 2005 = 0x per jaar
2006 = 1x per jaar
2007 = 5x per jaar
2008 = 13x per jaar

2009 = 3x per maand
2010 = 3x per maand
2011 = 11x per maand
2012 = 19x per maand

Vanaf 2005 zijn het ruim 10.000 - 12.000 transacties op jaar basis,
en zien jaarlijks een stijgende lijn.
Mensen worden ook steeds "vindingrijker" voor poging tot fraude.
( details over hoe wat en waar laat ik achterwege dit zou potentiële, op ideeën kunnen brengen )
De derving uitgedrukt is geld of omzet derving, kan ik ook na-rekenen.

Mijn persoonlijke visie:
Gelet op huidige ( verslechterde ) mentaliteit en verruiming van regels voor consument, voorzie ik alleen nog maar een toename.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat