Wij hebben een jaar of 8 eenmalige incasso als betaalmethode gehad.
Ging meestal wel goed, maar toch regelmatig fraude gevallen erbij hoor.
1x per maand gemiddeld.
Tegen de feestdagen en in de zomer wel vaker.
Mensen plaatsten een order met eenmalige machtiging.
Wij innen. Lukt.
Produceren en versturen.
Meestal direct nadat de order in ontvangst genomen is krijgen we een stornering en kunnen fluiten naar de centen.
Uiteraard wordt er op de email niet meer gereageerd en het telefoonnummer klopt ook niet.
Of we maken mee dat mensen een gevonden / gestolen pas gebruiken. En die gegevens invullen bij een order.
Soms pas na maanden krijg je een telefoontje van de bank dat het een ongeoorloofde transaktie was en dat dus alles terug gedraaid gaat worden.
Ondertussen ben je in alle gevallen je geld EN je spullen kwijt.
Advies dat ik dan van de bank krijg is dat ik maar aangifte moet gaan doen.
Ik heb immers de adresgegevens van de fraudeur.
Helaas heeft altijd de politie wel betere dingen te doen.
2x de moeite genomen om door te duwen (want men is eigenlijk verplicht je aangifte op te nemen)
In beide gevallen achteraf een brief van ze dat er onvoldoende aanknopingspunten zijn om verder onderzoek te starten.
Ik heb verdorie alle gegevens, email, adres, naam...
Maar ja...
Eenmalige incasso van de shop verwijderd 2 maanden geleden.
Wat een rust.
Dit omdat in januari 4 gevallen achter elkaar waren.
1 met een gestolen pas. Bleek achteraf van een bejaarde dame te zijn.
Die gast mailt doodleuk dat ie snel alles nodig heeft. Dat ie een project aan het doen is waarvoor alles nodig is.
Ik vermoedde al iets (was een erg hoog bedrag).
En vertelde hem dat de kleur niet op voorraad was en dat deze besteld moest worden.
Vroeg ie maar een totaal andere kleur.
Gelukkig hadden we die onderschept.
Ik heb ook een paar keer meegemaakt dat er storneringen en blijkt dat de namen van die personen geregistreerd staan op de website van bv opgelicht.nl
Maar ja, om nu iedere order na te lopen op internet is wel lastig.
Zeker als het veel opdrachten per dag zijn natuurlijk.
Kortom, sinds die incasso van de shop vandaan is hebben we eigenlijk geen fraude gevallen meer.
Wel enkele die het proberen, maar komen direct niet door de check van de achteraf betaal provider heen.