Ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende.
Een klant besteld bij ons enkele schroefjes. Even ter informatie. Deze passen in een bubbelenvelop en wegen niet zo gek veel. Wij versturen +- 300+ van dit soort bubbel enveloppen met deze inhoud per jaar. Samen met alle andere pakjes hebben wij zo heel af en toe dat een pakje of envelop niet aankomt via Post NL, waar wij bijna alles mee versturen.
Goed, een week nadat de bestelling van de klant op de post is krijg ik een mailtje. Nog niets ontvangen! Oke, heel simpel. Ik ben daar altijd vrij makkelijk in. Het zal wel kwijtgeraakt zijn en ik stuur dan gratis een nieuwe envelop met onderdelen op. Het kost me wat geld, maar je biedt een uitstekende service en dat zie je terug in de reacties en op de forums. Daarbij tevens de boodschap, 'mocht u de eerste order alsnog binnen krijgen dan mag u deze houden'.
Nog een week later krijg ik opnieuw een mailtje. Nog steeds niets ontvangen! Nu begint bij mij wat te knagen. Of de klant liegt, of het adres klopt niet. Ik mail hem de factuur met daarin het factuur adres met daarin de vraag deze te controleren.
Waar ik al bang voor was klopte inderdaad, de klant heeft bij de postcode een 2 ingevuld waar een 1 had moeten staan. Ondanks dat post NL aangeeft bij een dergelijke zending deze handmatig te sorteren weet ik wel beter, dit soort dingen willen weleens verzaakt worden.
Tja..ik ben altijd heel correct, maar was niet van plan drie keer de kosten van de onderdelen + porto te betalen als kleine ZZP'er omwille van de fout van de klant. Ik heb hem gevraagd contact op te nemen met Post NL, wellicht dat het ergens in een sorteercentrum lag. Je weet het niet. Helaas krijgt een envelop geen trace code mee, dus dat is lastig.
Geen succes. Ze wisten van niets. Post NL geeft aan dit handmatig uit te zoeken en het altijd alsnog te leveren. Ja koekoek, die ken ik. Echt niet altijd dus.
Ik heb vervolgens een keurige mail gestuurd waarin ik de klant uitleg dat we het een erg vervelende situatie vinden. Ik laat hem weten dat het helaas wel zijn fout is geweest, en wij eerder heel redelijk hebben gehandeld. 'U zult het helaas opnieuw moeten bestellen en betalen Meneer, maar omdat wij uw situatie ook goed kunnen indenken en u service willen blijven bieden geef ik u hier 40% korting op'
Kreeg een mail terug dat hij dit zeker niet van plan was. Opnieuw gratis versturen/geld terug was de boodschap.
En anders stap ik naar de politie, doe ik aangifte en maak ik je kapot op alle forums.
Och nee hé, is 't dr zo eentje..
Wat een verhaal hé? Het gaat om niet zo heel veel geld,rond de €50,00, maar ik ben nu wel pissig. Ik vind dat ik correct hebt gehandeld, en heb nu erg de neiging om te zeggen. 'Prima knul, succes! Dan stik je er ook maar in met je eigenwijze donder

Alleen die aangifte zit me een beetje dwars... wat zouden jullie doen?
Bedankt voor het lezen, en een goed weekend allemaal!
Antonio