Als beginnende webwinkelier vind ik het retour beleid best lastig.
Het herroepingsrecht heb ik ingesteld op 14 dagen. De eerste retour is inmiddels binnen. Netjes contact gehad met klant, reden hoeft niet vemeld te worden, maar klant gaf aan dat afmetingen niet goed waren (staan wel duidelijk vermeld op website). Klant heeft op eigen kosten het product retour gestuurd.
Ik heb het aankoop bedrag inclusief verzendkosten teruggestort.
Uiteindelijk heb ik wel de volgende kosten:
- Ideal / paypal en uitbetaling psp kosten
- Verzend kosten
- Order verwerkings kosten (order picking / verpakken / verzendklaar maken)
- Afhandeling retour kosten (terugboeken /terugplaatsen/ controleren enz)
- Verpakking is gebruikt; op zich netjes retour gestuurd maar je kan zien dat het gebruikt is, dus moet dit herstellen met nieuw verpakkingsmateriaal.
1. Uiteindelijk toch best een kosten post. Is het het ergens mogelijk om hier toch kosten voor in rekening te brengen? Hoe doen jullie dit?
2. Bij het verzenden van een order twijfel ik over informatie toevoegen over het retourproces (retour formulier, instructies en eventueel al een verzend etiket). Is dit nou een goede service of moedig je dan juist klanten aan om terug te gaan sturen?
Ben benieuwd hoe jullie dit oppakken en naar jullie ervaringen.
Re: Omgaan met retouren
21. Je kan er niks aan doen. Het is kut maar het is de wet. Als je een stenen winkel hebt hoef je helemaal geen retouren te accepteren. Of het benzine geld van de heenrit aan de klant te retourneren. Als webwinkel zijnde worden we wat dat betreft zwaar benadeeld.
2. Ik weet niet zeker wat de wet op dit moment daarover zegt. Bij mij staat het op de webwinkel hoe het retourneren in zijn werk gaat. Maar meestal krijg ik een mailtje van de klant waarin staat dat ze iets terug willen sturen en dan mail ik ze alsnog even de benodigde gegevens toe. Heb gelukkig weinig retouren. Ik denk wel dat een retour formulier als extra stimulans kan werken dat de klant een extra reminder krijgt 'het kan ook terug'. Grote bedrijven sturen zoiets wel standaard mee maar die krijgen natuurlijk zoveel retouren dat het anders niet te verwerken valt.
2. Ik weet niet zeker wat de wet op dit moment daarover zegt. Bij mij staat het op de webwinkel hoe het retourneren in zijn werk gaat. Maar meestal krijg ik een mailtje van de klant waarin staat dat ze iets terug willen sturen en dan mail ik ze alsnog even de benodigde gegevens toe. Heb gelukkig weinig retouren. Ik denk wel dat een retour formulier als extra stimulans kan werken dat de klant een extra reminder krijgt 'het kan ook terug'. Grote bedrijven sturen zoiets wel standaard mee maar die krijgen natuurlijk zoveel retouren dat het anders niet te verwerken valt.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Re: Omgaan met retouren
3Direct kosten in rekening brengen mag niet. Maar indirect kan het natuurlijk wel: na verloop van tijd weet je hoeveel procent retour komt en kun je de kosten daarvan verdisconteren in je verkoopprijzen.Nell001 schreef:1. Uiteindelijk toch best een kosten post. Is het het ergens mogelijk om hier toch kosten voor in rekening te brengen? Hoe doen jullie dit?
Re: Omgaan met retouren
4Ik vind retourformulieren vervelend. Toevallig afgelopen week bij 2 schoenenzaken (bekende zaken) besteld en ik krijg een heel boekwerk bij mijn bestelling. Ja zelfs bij 1 webshop had ik 2 artikelen gekocht en dan 2 aparte retourformulieren voor zoiets.
Ik denk niet dat je dat zou moeten willen. Ik hoef niets retour te sturen dus die papieren kunnen zo de prullenbak in en dan denk ik van hmmm... ja lekker vervuilend zoiets. Dan heb ik liever dat ik het download van de webshop als ik het echt retour wil sturen.
Dus denk er goed over na om iedere keer een formulier mee te geven, want vele zullen het niet nodig hebben.
Ik denk niet dat je dat zou moeten willen. Ik hoef niets retour te sturen dus die papieren kunnen zo de prullenbak in en dan denk ik van hmmm... ja lekker vervuilend zoiets. Dan heb ik liever dat ik het download van de webshop als ik het echt retour wil sturen.
Dus denk er goed over na om iedere keer een formulier mee te geven, want vele zullen het niet nodig hebben.
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Omgaan met retouren
5Dat geklaag bij 2 of 3 retourtjes...........
Mijn kleinkinders hebben zo een 30x tot 70x retouren per maand.
In cijfers spreek je dan over 25,00 tot 50,00 verkoop prijs per retour.
Veel werk en veel extra kosten.
Zijn doen het meesturen van retour info al 3 jaar.
Sommige klanten "zeuren" of "z**ken" over de papier of teksten.
De retour informatie Voor aankoop Meesturen wordt vanaf 2014 WETTELIJK VERPLICHT.
Dit kan per email maar ook op papier.
Dat aantal webshops dit nog steeds niet doen, zegt meer over die webshops

Mijn kleinkinders hebben zo een 30x tot 70x retouren per maand.
In cijfers spreek je dan over 25,00 tot 50,00 verkoop prijs per retour.
Veel werk en veel extra kosten.
Zijn doen het meesturen van retour info al 3 jaar.
Sommige klanten "zeuren" of "z**ken" over de papier of teksten.
De retour informatie Voor aankoop Meesturen wordt vanaf 2014 WETTELIJK VERPLICHT.
Dit kan per email maar ook op papier.
Dat aantal webshops dit nog steeds niet doen, zegt meer over die webshops

marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
Re: Omgaan met retouren
6Juist. Alle webwinkels die nu de wet die in 2014 pas van kracht wordt nog niet geimplementeerd hebben op de brandstapel!opabert schreef:Dat geklaag bij 2 of 3 retourtjes...........![]()
Mijn kleinkinders hebben zo een 30x tot 70x retouren per maand.
In cijfers spreek je dan over 25,00 tot 50,00 verkoop prijs per retour.
Veel werk en veel extra kosten.
Zijn doen het meesturen van retour info al 3 jaar.
Sommige klanten "zeuren" of "z**ken" over de papier of teksten.
De retour informatie Voor aankoop Meesturen wordt vanaf 2014 WETTELIJK VERPLICHT.
Dit kan per email maar ook op papier.
Dat aantal webshops dit nog steeds niet doen, zegt meer over die webshops
Overigens weet ik niet hoeveel orders de 'kleinkinders' per maand versturen. Als ze er 10.000 doen doen ze het goed. Als ze er 40 tot 80 doen doen ze zelf iets goed fout. Hangt er natuurijk ook vanaf of ze kleding versturen of pakken wasmiddel.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Re: Omgaan met retouren
7Oh dan zitten die kleinkinderen zeker bij het concern waar ik zo last van heb met die idioterie aan papieren. Retour-informatie meesturen hoeft geen boekwerk te zijn! En ja het is vanaf 2014 verplicht, maar dan hoeft het geen BOEKWERK te zijn (benadruk het nog maar). 5 papiertjes waarvan maar 1 interessant is en de rest om retourneren gaat. Het kan allemaal per e-mail + dat het dan maar downloadbaar moet zijn.Het Varaantje schreef:Juist. Alle webwinkels die nu de wet die in 2014 pas van kracht wordt nog niet geimplementeerd hebben op de brandstapel!opabert schreef:Dat geklaag bij 2 of 3 retourtjes...........![]()
Mijn kleinkinders hebben zo een 30x tot 70x retouren per maand.
In cijfers spreek je dan over 25,00 tot 50,00 verkoop prijs per retour.
Veel werk en veel extra kosten.
Zijn doen het meesturen van retour info al 3 jaar.
Sommige klanten "zeuren" of "z**ken" over de papier of teksten.
De retour informatie Voor aankoop Meesturen wordt vanaf 2014 WETTELIJK VERPLICHT.
Dit kan per email maar ook op papier.
Dat aantal webshops dit nog steeds niet doen, zegt meer over die webshops
Overigens weet ik niet hoeveel orders de 'kleinkinders' per maand versturen. Als ze er 10.000 doen doen ze het goed. Als ze er 40 tot 80 doen doen ze zelf iets goed fout. Hangt er natuurijk ook vanaf of ze kleding versturen of pakken wasmiddel.
Als je het retour wilt sturen doe je er echt wel moeite voor.
Re: Omgaan met retouren
8Ja, simpel. Zo had ik er nog niet eens naar gekeken.Ward schreef:Direct kosten in rekening brengen mag niet. Maar indirect kan het natuurlijk wel: na verloop van tijd weet je hoeveel procent retour komt en kun je de kosten daarvan verdisconteren in je verkoopprijzen.
Ja, meer millieu vervuiling zo. Dit vind ik een groter nadeel als dat het een gemaks/service voordeel voor de klant zou zijn. Dat ga ik dus inderdaad niet doen.Zyra schreef:Ik vind retourformulieren vervelend. Toevallig afgelopen week bij 2 schoenenzaken (bekende zaken) besteld en ik krijg een heel boekwerk bij mijn bestelling. Ja zelfs bij 1 webshop had ik 2 artikelen gekocht en dan 2 aparte retourformulieren voor zoiets.
Re: Omgaan met retouren
9Inderdaad en dat is ook niet de manier zoals ik het zal gaan doen.Nell001 schreef:Ja, simpel. Zo had ik er nog niet eens naar gekeken.Ward schreef:Direct kosten in rekening brengen mag niet. Maar indirect kan het natuurlijk wel: na verloop van tijd weet je hoeveel procent retour komt en kun je de kosten daarvan verdisconteren in je verkoopprijzen.
Ja, meer millieu vervuiling zo. Dit vind ik een groter nadeel als dat het een gemaks/service voordeel voor de klant zou zijn. Dat ga ik dus inderdaad niet doen.Zyra schreef:Ik vind retourformulieren vervelend. Toevallig afgelopen week bij 2 schoenenzaken (bekende zaken) besteld en ik krijg een heel boekwerk bij mijn bestelling. Ja zelfs bij 1 webshop had ik 2 artikelen gekocht en dan 2 aparte retourformulieren voor zoiets.
Re: Omgaan met retouren
10Ik vraag altijd wel om een retourformulier bij te sluiten in geval van garantie. Op sommige producten zit namelijk 3 jaar garantie. De klant kan beter omschrijven wat er met het product aan de hand is dan ik.
Onlangs had ik een retour van een lamp. De lamp zou niet werken. Hij wilde de portokosten vergoed zien. De lamp was echter 100% in orde, dus ik heb de lamp weer aan hem teruggestuurd voor mijn rekening. De door hem betaalde portokosten heb ik echter niet vergoed. Op de lamp zaten verfspatjes, dus ik vermoed dat mijnheer op een nieuwe lamp had gehoopt.
Onlangs had ik een retour van een lamp. De lamp zou niet werken. Hij wilde de portokosten vergoed zien. De lamp was echter 100% in orde, dus ik heb de lamp weer aan hem teruggestuurd voor mijn rekening. De door hem betaalde portokosten heb ik echter niet vergoed. Op de lamp zaten verfspatjes, dus ik vermoed dat mijnheer op een nieuwe lamp had gehoopt.
Re: Omgaan met retouren
11Ik snap het probleem niet zo hoor. Met Bijv. Myparcel kun je alles instellen zodat je 2014 compliant bent. je boekt je order terug en de klant print en plakt zelf het retour etiket. Kost een beetje geld. Verhoog je netto prijzen met 0.3% en je hebt die ook gedekt. Klaar......
Als je van dit soort geneuzel al met tegenzin onderneemt dan voorspel ik je dat je het eind van 2014 niet haalt.
Rug recht., schouders eronder en regelen!
Als je van dit soort geneuzel al met tegenzin onderneemt dan voorspel ik je dat je het eind van 2014 niet haalt.
Rug recht., schouders eronder en regelen!
http://www.ghalia.nl eerlijke, handgemaakte woonaccessoires. Eigen import en productie
Re: Omgaan met retouren
12Amen!Sprookjeslamp schreef:Ik snap het probleem niet zo hoor. Met Bijv. Myparcel kun je alles instellen zodat je 2014 compliant bent. je boekt je order terug en de klant print en plakt zelf het retour etiket. Kost een beetje geld. Verhoog je netto prijzen met 0.3% en je hebt die ook gedekt. Klaar......
Als je van dit soort geneuzel al met tegenzin onderneemt dan voorspel ik je dat je het eind van 2014 niet haalt.
Rug recht., schouders eronder en regelen!
Re: Omgaan met retouren
13Zo ver ik weet: Het meesturen van een retour procedure doen ze omdat een klant dan maar maximaal 14 dagen heeft om het product te retouren. Als je dit niet meestuur, heeft een klant 30 dagen de tijd om een product terug te mogen sturen.
Of het klopt weet ik niet zeker
Of het klopt weet ik niet zeker

Re: Omgaan met retouren
14Sprookjeslamp schreef:Ik snap het probleem niet zo hoor. Met Bijv. Myparcel kun je alles instellen zodat je 2014 compliant bent. je boekt je order terug en de klant print en plakt zelf het retour etiket. Kost een beetje geld. Verhoog je netto prijzen met 0.3% en je hebt die ook gedekt. Klaar......
Als je van dit soort geneuzel al met tegenzin onderneemt dan voorspel ik je dat je het eind van 2014 niet haalt.
Rug recht., schouders eronder en regelen!
Ik ben even gaan kijken bij Myparcel want het retour procedure moet ik nog helemaal opzetten. En misschien gelijk handig om het goed te doen.