Ik volg dit forum al enige tijd en heb er al vele tips vandaan gehaald en heb er zelf ook wel eens een vraag gesteld. Sinds het 2e kwartaal heeft een vriend van me ook een webshop opgericht en ik heb hem aangeboden te helpen met zijn 1e BTW aangifte.
- Hij had met een bedrijf een totaalbedrag inclusief BTW afgesproken (€31,95). Echter is er te veel BTW berekend (€7,10). Hoe kan ik dit het beste oplossen? De btw gewoon afdragen aan de belastingdienst en het als verlies nemen?
- Daarnaast kwam ik een verkoopfactuur tegen voor een particulier. Hier zit het probleem in de afronding (de producten zijn inclusief BTW op de webshop ingevoerd).
De PayPal kosten á 3,4% berekent hij door aan de klant en het lijkt er op dat het hier fout gaat:
Subtotaal exclusief btw: €28,88 (inclusief €34,95 ingevoerd)
Betalingskosten exclusief btw: €0,98
BTW: €6,27
_______________________________________+
€36,14 -> dus €0,01 te veel betaald door klant. Wat moet ik hier mee aan?
- Ook is er een bonnetje weggegooid. Het betreft een rol postzegels á €128,- Kan deze nog in de boekhouding opgenomen worden, aangezien er wel een bankafschrift is en er geen btw op postzegels zit?
- Tot slot heeft hij een factuur ontvangen met GTS-inclusive. Hier kan ik verder niets mee toch? Ik moet hier zelf de NL-btw over berekenen en dat terug vragen?
Alvast bedankt voor jullie tips. Ik heb mijn vriend al als tip gegeven zorgvuldiger te worden
