Er zijn vele manieren om meer bezoekers naar een webwinkel te krijgen: AdWords, Facebook advertenties, Media Buyings, Affiliate Marketing en meer. Een van de meest effectieve marketing kanalen blijft echter het verkrijgen van posities in de organische resultaten van Google en andere zoekmachines. De eerste stap in het behalen van goede rankings in de search engines is het creëren van een behulpzame website die zoekers helpt om hun doel te bereiken. Dat is niet alleen het fundament van SEO, maar voor serieuze online business. Dit houdt in: Kwalitatieve content, gebruikerservaring (UX), design en on-page optimalisatie. Er gaan veel geruchten ronde dat elementen als Google +1’s, Authorship en/of Microdata een grote rol gaan spelen in het bepalen van de rankings, maar hedendaags zijn het nog steeds links die de dienst uitmaken. In principe is het creëren van links tegen de richtlijnen van Google in. Ik denk echter dat alles ligt aan de invulling. Gebruik je kwalitatieve content of publiceer je gespinnede artikelen afkomstig uit de Filipijnen? Doe je alles handmatig of gebruik je geautomatiseerde tools? Wil je waarde toevoegen aan het internet of alleen even snel je linkje kwijt? Is je antwoord op al deze vragen de eerste optie dan kan je niet echt verkeerd gaan.
Hieronder een overzicht van de mogelijke strategieën, tactieken en methodes inclusief beoordeling (van 1 tot 5) op een aantal criteria:
- Effectiviteit
Hoeveel impact heeft het op de rankings.
(1: Waterpistool – 5: Bazooka)
- Complexiteit
Hoe makkelijk/moeilijk is de implementatie.
(1: Kindergarten – 5: Rocket Science)
- Kosten
Hoe diep in de buidel moet ik tasten.
(1: Gratis/Goedkoop – 5: Peperduur)
High PageRank Domains
Verlopen domeinnamen met een hoge PageRank. Koop deze domeinen voor een relatief lage prijs op veilingen, knap ze op en plaats links naar je website. De website is in jouw bezit en de content is volledig aangepast aan de website waarnaar je linkt. Om deze methode zo effectief, veilig en duurzaam mogelijk ten uitvoer te brengen kan je onderstaande richtlijnen volgen:
• Unieke hosting/IP per website
• Verschillende domain registrars
• Onder geen beding de domeinen in het netwerk naar elkaar laten linken
• Unieke content
• Link ook naar andere websites en dan met name autoriteiten in
jouw industrie (BMW als je in de auto industrie zit of FIFA voor voetbalshops)
• Unieke Wordpress plugins (Dus niet telkens Yoast SEO plugin als zoekmachine plugin)
• Gebruik ook unieke instellingen van de plugins.
• Unieke permalink structuur
• 25% van de artikelen helemaal geen link plaatsen
• Custom logo
• Unieke pseudoniem en about pagina
• Unieke privacy policy
Verdict
Effectiviteit: 4-5
Complexiteit: 4
Kosten: 4
Web 2.0 Blog Piramides
Web 2.0 blogs inclusief multimedia content. De blogs zijn gloednieuw en worden ondersteund door een piramide structuur links. De ondersteunende links zorgen er op termijn voor dat de backlinks geplaatst op de blogs superkrachtig worden. Log-in data van de web 2.0 sites raad ik aan om te noteren in een Excel sheet zodat de backlinks ieder moment aangepast en/of vernietigd kunnen worden.
Verdict
Effectiviteit: 2-3
Complexiteit: 2
Kosten: 2
Links Verkregen door de Competitive Analysis Methode (Indirect Link Swaps)
Bij de zogenaamde Competitive Analysis Methode kijk je door middel van tools naar het backlink profiel van alle 1e pagina resultaten voor de getargete keywords. De tools analyseren wat de sterkste backlinks zijn die concurrenten ontvangen. Met die kennis ga je vervolgens al die backlink bronnen af en probeer je exact dezelfde links te verkrijgen.
Verdict
Effectiviteit: 3
Complexiteit: 2
Kosten: 1
Goed, voorgaande methodes vallen natuurlijk vooral onder de grijze hoed. De hamvraag die je jezelf moet afvragen in je linkbuilding activiteiten is: Maak ik de internet een betere plek of vervuil ik deze juist? Niettemin kan het geen kwaad om de zogenaamde Whitehat denkwijze te belichten. Persoonlijk denk ik dat er een plaats en tijd is voor beide filosofieën. En idealiter maak je gewoon gebruik van beide in je SEO linkbuilding strategie, daar waar de situatie om vraagt.
-> Content Marketing en Linkbait
Het publiceren van kwaliteit content in je industrie, om vervolgens te hopen dat anderen naar je zullen linken. Mijn probleem met deze methode is dat het in veel industrieën overduidelijk niet werkt.
-> Netwerken
Moet je natuurlijk altijd al doen als zichzelf serieus nemende ondernemer, maar men kan afvragen of dit echt de meest time-efficient link building strategie is.
-> Gastposten
Recent kondigde Matt Cutts van Google aan dat deze methode verleden tijd is. Echter, veel mensen hebben dit verkeerd opgevat. Matt had het specifiek over de meer spammy variant van guestposting. Guestposting an sich is niets mis mee, als je daadwerkelijk waarde probeert toe te voegen aan de website waarbij je pitched. Het is echter niet de bedoeling dat je een zielloze massa email stuurt naar alle webmasters in je industrie met een standaard artikeltje.
Dan zijn er nog de blackhat criminelen. Blijf ver verwijderd van deze manier van zoekmachine optimalisatie. Ga niet in zee met linkbuilders waarvan je vermoedt dat ze dit soort praktijken toepassen.
1. SAPE Netwerk
Russische spam websites die makkelijk door Google te vinden zijn. Voegen 0.0 waarde toe aan het internet. Puur om te manipuleren.
2. Hacking
Hackers die links op website plaatsen. Illegaal, onethisch, vies. Punt.
3. Fiverr Pakketten
7000 Backlinks voor $5. Wow wat een deal! Nee, niet doen. Tenzij je je website onvindbaar wilt maken. Note: Er zijn wel een aantal verkopers op Fiverr die goede diensten aanbieden die vooral erg handig zijn voor tier 2 links. Dus niet naar je hoofd-website laten verwijzen, maar bijvoorbeeld naar een web 2.0 die op zijn beurt weer linkt naar je hoofdwebsite.
Conclusie
Al met al, is het zo dat men anno 2014 nog steeds links nodig heeft om de webwinkel hoog te ranken in de zoekmachines. Er zijn verschillende methodes om dit te doen, ieder zijn voor- en nadelen. Een methode is niet goed of slecht per definitie (op blackhat na dan), maar de invulling maakt een wereld van verschil. Het kan nooit kwaad om whitehat zoekmachine optimalisatie te bedrijven, en doe dit dan ook vooral. Maar, indien je in een industrie actief bent waar dit gewoon moeilijk tot uitvoer te brengen is, schroom dan niet om de meer grijze tactieken te implementeren, tenzij je wilt wachten tot je een ons weegt voordat je gaat ranken. Vraag jezelf altijd af of je bezigheden het internet tot een betere plek maken of dat het juist vervuilt. Het antwoord op deze vraag vormt een leidraad voor een gedegen campagne voor je webwinkel.
Een Kijkje in het Arsenaal van een Linkbuilding Nerd
1http://SEOGeek.nl | Specialist in Handmatige, Gepersonaliseerde en Duurzame Zoekmachine Optimalisatie Campagnes