Verplicht garantie bieden op tweedehands artikelen in websho

1
Hallo,

ik ben bezig met het opzetten van een webshop voor brocante en industriële meubelen en woonaccessoires. Dit zijn allemaal tweedehands artikelen. Bij de advertenties beschrijf ik duidelijk evt. gebreken.
Kan ik toch aansprakelijk gesteld worden als bijv. een kind van een zeer oud iets gammel krukje valt als ik in de adverentie heb aangegeven dat dit een antiek krukje is. En beschrijf als een veel gebruikt gammel krukje met gebruikerssporen.
Ben je verplicht om garantie te bieden op tweedehands artikelen?

vr. gr. Linda

Re: Verplicht garantie bieden op tweedehands artikelen in we

2
De wet omschrijft dat je verplicht bent om de belangrijkste kenmerken over het product te omschrijven, ook nadelige kenmerken.

Wanneer je als bedrijf naar consumenten tweedehands artikelen gaat verzenden vanuit een digitale omgeving (marktplaats, webshop). De wet kopen op afstand van toepassing is, dat zonder opgaaf van reden het artikel binnen 7 werkdagen mag worden geretourneerd. (Je moet de aanschafwaarde + verzendkosten heen vergoeden; anders gezegd dat de koop nooit heeft bestaan). Dit geldt voor alle B2C leveringen, ongeacht of dit nieuw of tweedehands is.

Ook omschrijft de wet (conformiteitseis) dat wanneer het product moet voldoen aan de overeenkomst. Als jij hebt omschreven, prima stoel om op te zitten en de consument (-normaal gewicht-) zakt binnen - redelijke termijn - door de stoel heen. Dien jij als verkoper binnen - redelijk termijn - te zorgen voor herstel, vervanging of wanneer dit niet mogelijk is ontbinding of prijs verlagen.

Maar even krom, de wet schrijft ook: op het moment dat het artikel is afgeleverd, is het voor risico van de koper.

Misschien kan Ward mij aanvullen?

Best een interessant onderwerp, er zijn tal webshop die magazijn opruiming, retour gekomen artikelen als 'b stock' of tweedehands verkopen.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.

Re: Verplicht garantie bieden op tweedehands artikelen in we

3
Garantie is iets anders dan productaansprakelijkheid. Neem inderdaad het voorbeeld van een kind dat van een gammel krukje valt, de nek breekt en daardoor een leven lang verlamd is. Garantie hoef je dan niet eens te geven, zolang de gammele toestand van het krukje maar bekend was bij de koper. En misschien is het krukje wel heel gebleven. Maar voor de aansprakelijkheid kan het heel anders uitpakken.